گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی:‌ با متوقف شدن صدور ویزا برای عمره‌گزاران ایرانی از هفته گذشته زمزمه‌هایی مبنی بر احتمال لغو عمره در ماه‌های شعبان و رمضان شنیده می‌شود و مسئولان نیز دو‌پهلو حرف می‌زنند، نه تأیید می‌کنند و نه تکذیب.

مدیرکل حوزه ریاست سازمان حج و زیارت در پاسخ سؤال خبرگزاری فارس مبنی بر اینکه آیا سفر عمره ایرانی‌ها در ماه‌های شعبان و رمضان از سوی عربستان لغو شده است؟ گفت: این خبر را نه تأیید می‌کنم و نه تکذیب.در همین حال معاون حج سازمان حج و زیارت با رد احتمال توقف حج عمره مفرده در ماه‌های شعبان و رمضان درباره صحت و سقم پیامک‌های ارسالی به شهروندان مبنی بر توقف صدور ویزا از سوی سفارت عربستان به مهر اظهار کرد: این اخبار و پیامک‌ها به هیچ عنوان صحت ندارد و مطمئن باشید حج عمره متوقف نمی‌شود.

غلامرضا رضایی به اشاره به کاهش سهمیه عمره ایران گفت: البته طرف عربستانی به‌صورت شفاهی از کاهش تعداد زائران ایرانی خبرداده ولی هنوز هیچ نامه رسمی و کتبی مبنی بر درخواست کاهش زائران ایرانی به سازمان حج ارسال نشده است.
او از پیگیری موضوع خبر داد و افزود: تیم مذاکره‌کننده ایرانی نیز در عربستان حضور دارد تا تعداد زائران ایرانی در حج عمره تغییری نکند.

قطع صدور ویزا

عمره‌گزارانی که طی روزهای اخیر به دفاتر و کاروان‌ها مراجعه کرده‌‌اند در تماس با خبرنگار همشهری اعلام کردند که به آنها گفته شده عمره شعبان و رمضان لغو شده است. برخی از مدیران کاروان‌ها و دفاتر زیارتی نیز در این‌باره گفتند که صدور ویزا از سوی سفارت عربستان از روز چهارشنبه هفته گذشته متوقف شده است. مدیر یکی از دفاتر زیارتی گفت: هنوز لغو عمره شعبان و رمضان قطعی نیست و هیچ خبر رسمی‌‌ای منتشر نشده و همه اظهارات در حد شایعه است اما عربستان از صدور ویزا خودداری می‌کند.

ایجاد نوبت انتظار 10ساله

در ثبت‌نام اخیر عمره طی شهریور و مهر سال 90بنا بر اعلام مسئولان سابق سازمان حج و زیارت شش میلیون و 700هزار نفر نام نویسی کردند و زمان اعزام این گروه پس از قرعه کشی از سال 93 به بعد تعیین شده است. مرحله اخیر ثبت‌نام با انتقادهایی روبه‌رو شد و همچنان بسیاری از کارشناسان بر این باور هستند که این روش ثبت‌نام اشتباه است و سازمان حج و زیارت نباید روی این روش پافشاری می‌کرد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت سال 90هنگام بازگشت از سرزمین وحی در پاسخ به پرسش همشهری درباره شتاب در ثبت‌نام عمره اعلام کرد: یک اشتباهی چند سال پیش در حوزه حج تمتع شده که موجب شد‌ مردم 17سال در انتظار نوبت تشرف باشند و این اشتباه نباید در عمره نیز تکرار شود. حجت‌الاسلام والمسلمین سید‌علی قاضی‌عسکر گفت:‌ ما باید اجازه بدهیم ظرفیت برای همه مردم ایجاد شود و برای رسیدن به این ظرفیت باید دوره ثبت‌نام هر سه سال یک‌بار باشد.

افزون بر این با این کار، قدرت ابتکار و خلاقیت از ما گرفته نمی‌شود و اگر به هر دلیلی یک سال عمره انجام نشود، بدهکار مردم هم نخواهیم شد.سرپرست حجاج ایرانی اظهار کرد: با سه ساله شدن دوره ثبت‌نام آنهایی که امسال امکان اعزامشان فراهم نشد در نوبت بعدی امکان اعزام برایشان فراهم خواهد شد. از طرفی اگر شرایط پیش‌بینی نشده‌ای ایجاد شود، به‌راحتی می‌توان آن را با مردم مطرح کرد و مشکلی ایجاد نشود.

قدرت چانه‌زنی

هنگام ثبت‌نام عمره در سال گذشته برخی مسئولان سازمان حج و زیارت نیز بر این نکته تأکید می‌کردند که با ایجاد نوبت انتظار قدرت چانه‌زنی با طرف سعودی درباره عمره کم می‌شود ولی به جای قرعه‌کشی برای تعیین دو میلیون و 400‌هزار نفر برای اعزام به عمره بین همه شش میلیون و 700هزار نفر قرعه‌کشی شد. آن هم پس از چندبار خلف وعده. البته پس از قرعه‌کشی و تعیین اولویت رئیس سابق سازمان حج و زیارت از احتمال افزایش سهمیه عمره خبر داد و اینکه ثبت‌نام‌کنندگان زودتر از موعد
تعیین شده به عمره اعزام خواهند شد.

قرعه‌کشی بین همه ثبت‌نام‌کنندگان عمره با وجود مخالفت بعثه مقام معظم رهبری و سایر حواشی در سازمان حج و زیارت موجب شد تا علی لیالی از معاونت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و ریاست سازمان حج و زیارت برکنار شود. طی چند سال اخیر هر سال حدود 800هزار عمره‌گزار ایرانی عازم سرزمین وحی شده‌اند و براساس گفته مسئولان سازمان حج و زیارت قرار بود این سهمیه افزایش یابد.

لغو پرواز شایعه است

دراین روزها اخبار ضد‌و نقیضی درباره عمره منتشر می‌شود. همزمان با اظهارات معاون حج سازمان حج و زیارت و مدیرکل حوزه ریاست این سازمان، مدیرکل حج و زیارت استان خراسان‌رضوی درباره پروازهای حج از مشهد گفت: هیچ پروازی لغو نشده و تنها زمان اعزام کاروان‎ها جابه‎جا شده است. مسعود مجردی درباره شایعه لغو پروازهای حج از مشهد و صادر نشدن روادید توسط کنسولگری عربستان در مشهد، اظهار کرد: چنین مسئله‎ای صحت ندارد و کنسولگری باز است و به درخواست‎های ما جواب می‎دهد اما در زمان اعزام کاروان‎ها جابه‎جایی‎هایی صورت گرفته است که این مشکل از سوی ماست و ارتباطی به عربستان ندارد.

کد خبر 175715
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز