آرمن ساروخانیان: همه آنهایی که با وجود تساوی فرانسه مقابل انگلیس، این تیم را در حد یک مدعی قهرمانی می‌دیدند، باورشان با دیدن پیروزی دو بر صفر این تیم مقابل اوکراین تقویت شد.

فرانسه که با 21 بازی بدون شکست قدم به تورنمنت گذاشت، با این پیروزی قاطعانه اعتماد به نفس بیشتری برای ادامه راه به‌دست آورده. دو سال زمان زیادی برای ساختن یک تیم مدعی نیست، با وجود این بلان توانست در همین زمان از یک تیم ناهماهنگ و بیمار تیمی هماهنگ با فوتبالی جذاب بسازد. او برای رسیدن به این هدف سه تغییر عمده را نسبت به زمان دومنک در تیمش به‌وجود آورد که می‌توان به‌عنوان عوامل دگرگونی فرانسه درنظر گرفت.

1-فوتبال برای لذت: اعتصاب شرم آور بازیکنان فرانسوی در آفریقای جنوبی، چهره این تیم و ستارگانش را کاملا تخریب کرد و حتی بخشی از مردم این کشور خواهان محرومیت مادام العمر این بازیکنان بودند. تیم دومنک در دو تورنمنت متوالی با فوتبالی ملال آور و نتایجی ضعیف حذف شده بود و کمتر هواداری به تکرار روزهای خوش سال 1998 و 2000 امیدوار بود. در این شرایط بلان چاره را در تغییر فلسفه تیم دید. او در شروع کارش گفت که برخلاف فوتبال تدافعی و نتیجه گرای عصر دومنک، بازیکنان قبل از هر چیز باید طوری بازی کنند که از فوتبال لذت ببرند. به عقیده بلان، فوتبال زیبا و تهاجمی کمک می‌کرد که تماشاگران با تیم ملی آشتی کنند و بازیکنان اشتیاق دوباره برای حضور در اردوی تیم ملی را به دست آورند.

2-الگوبرداری از فلسفه اسپانیا: بلان که سابقه بازی در بارسا را دارد، برای پیاده‌کردن فوتبال تهاجمی‌اش نیم نگاهی به فوتبال اسپانیا داشت. او در انتقاد از رویکرد آکادمی‌های فرانسوی که بیش از حد به بازیکنان فیزیکی تکیه دارند، به کنایه گفت که اگر ژاوی و اینی‌یستا فرانسوی بودند از فیلتر این آکادمی‌ها رد نمی‌شدند. او در عمل هم میدان را برای هافبک‌های سریع و تکنیکی باز کرد و بازیکنانی مثل‌ام ویلا، نصری، کابای و مارتین به چهره‌های اصلی خط میانی فرانسه تبدیل شدند. فرانسه در دو سال اخیر روی بازی با پاس‌های کوتاه و سریع تکیه کرده و در دو بازی اخیر هم حرکات ترکیبی هافبک‌ها و مهاجمان این تیم چشم‌نواز و ویرانگر بود.

3-ترکیب ثابت دفاعی: فوتبال تهاجمی بدون داشتن دفاعی مستحکم نمی‌توانست به نتیجه برسد و بلان از روز اول به فکر انتخاب یک زوج دفاعی ثابت و هماهنگ کردن آنها بود. برخلاف دومنک که در هر بازی زوج دفاعی جدیدی را تست می‌کرد، بلان از روز اول تصمیم گرفت از زوج مکسز- رامی استفاده کند و به آنها فرصت داد تا به هماهنگی برسند. این تدبیر جواب داد و خط دفاع فرانسه برخلاف دو تورنمنت قبلی عملکردی قابل دفاع و در حد یک مدعی داشته است.

کد خبر 174230
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز