چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۱ - ۲۰:۳۹
۰ نفر

روانشناسان می‌گویند در برخورد با هر پدیده‌ای اول عینک بدبینی را از چشمتان بردارید و سعی کنید جنبه‌های مثبت آن را ببینید.

خب ما هم سعی می‌کنیم این کار را بکنیم. منظورمان در رابطه با عکسی است که می‌بینید؛ یعنی همین صندوقی که باید حاوی انتقادها و پیشنهادهای شهروندان درخصوص مسائل و معضلات مترو باشد. ممکن است بپرسید مگر اینطور نیست؟ چرا هست، اما گویا برخی شهروندان به جای نوشتن نکات پیشنهادی و انتقادی خود درخصوص مترو روی کاغذی سفید، ترجیح داده‌اند تا آن را روی بلیت مترو بنویسند، تا به این طریق هم در مصرف کاغذ صرفه‌جویی شود و هم در وقتشان!

اما این مشکل وجود دارد که مسئولان مترو نتوانند به درستی از نکات انتقادی و پیشنهادی شهروندان مطلع شوند، زیرا ظاهرا در پشت یا روی بلیت مترو جای زیادی برای درج این موارد نیست، مگر آنکه پیشنهاد‌دهندگان یا انتقاد‌کنندگان بخواهند به شیوه خط هیروگلیف منظور خود را بیان کنند که تازه آن هم نیاز به گذراندن دوره‌های تخصصی آموزش خط‌های باستانی دارد. با اینکه درصدد نقض حرف روانشناسان نیستیم، اما این نشان می‌دهد که عینک (بدبینی) چندان هم اشتباه نکرده است، چرا که از قراین برمی‌آید که برخی از افراد، این صندوق را با سطل زباله اشتباه گرفته‌اند. همانگونه که عکس نشان می‌دهد، صندوق پر شده از بلیت‌های باطل شده! و البته چندتایی هم کاغذهای حاوی انتقاد و پیشنهاد که در میان انبوه اینگونه بلیت‌ها به سختی به چشم می‌آیند و یکی را لازم دارند تا با صرف وقت زیاد، آنها را از بلیت‌های تاریخ گذشته جدا سازد.

احترام به شهروندان

از جمله نکاتی که برخی از شهروندان در تماس با ما مکررا یادآور می‌شوند، نحوه فعالیت شرکت‌های ساختمانی است. برخی از این شرکت‌ها، بدون هیچ‌گونه توضیح یا اطلاعی به ساکنان یک خیابان یا کوچه، اقدام به ساخت و ساز می‌کنند و حتی حاضر نیستند با چسباندن تکه‌ای کاغذ در جایی که مشغول به کار هستند، نسبت به ایجاد سروصدا، گرد و خاک و سایر مزاحمت‌های احتمالی، از همسایگانشان پوزش بخواهند. واقعا نوشتن یک عذرخواهی ساده روی کاغذ یا نظیر پارچه‌ای که در عکس می‌بینید، به‌نظر نمی‌رسد که زحمت زیادی داشته باشد. تازه اگر هم زحمتی داشته باشد، در برابر مزاحمت‌ها و مشکلاتی که به‌واسطه این دست ساخت و سازها نصیب دیگر شهروندان می‌شود، چیز زیادی نیست.

بسیاری از شهروندان مرتب از این گله دارند که تمام زندگی‌شان از گرد و خاک حاصل از این ساختمان‌سازی‌‌ها پر شده است. تازه اگر ریزگردهای معلق در هوا را به حساب بیاوریم، واقعا باید به حال این قبیل از شهروندان دل سوزاند که هم در بیرون و هم در داخل خانه خود از هجوم گرد و غبار در امان نیستند. یا عده‌ای دیگر می‌گویند که بر اثر سر و صدای زیادی که در این مکان‌ها ایجاد می‌شود، خواب و آسایش درستی ندارند. آنچه در عکس دیده می‌شود، ابتکاری است جالب و ستودنی از یکی از شرکت‌های ساختمانی در این خصوص. لازم به گفتن نیست که این کار علاوه بر رعایت و احترام حقوق شهروندان، به گسترش فرهنگ شهرنشینی نیز کمک می‌رساند.

کد خبر 174055
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز