سه‌شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۹:۱۱
۰ نفر

ترجمه - راحله فاضلی: جبهه النصره، یکی از گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به القاعده در سوریه است که مسئولیت بسیاری از بمبگذاری‌های خونین اخیر این کشور را به عهده گرفته است.

سوریه - شبه نظامیان

ابتدای کار جبهه النصره چندان پیچیده نبود. آنها ژانویه2012 با انتشار فیلم‌ها و بیانیه‌های پراکنده در سایت‌های اینترنتی و رسانه‌ها اعلام وجود کردند اما به تدریج قدرت بیشتری یافتند و با تقویت برنامه‌های خود به‌طور مستمر در رسانه‌ها ظاهر شدند؛ برنامه‌هایی که بیشتر شامل بیانیه‌ها و ویدئوهای خوش ساخت بود. این گروه در بیانیه‌ها مسئولیت حملات مختلف در سوریه را به عهده می‌گرفتند. نخستین حمله آنها به شمال غربی سوریه یعنی شهر ادلیب در مرز ترکیه بود که نظامیان را هدف گرفتند.

از آن پس این گروه اعلام کرد که در بسیاری از حملات سوریه دست داشته است؛ حملاتی که سیری صعودی داشت و روز به روز گسترده‌تر می‌شد. پس از دو انفجار اخیر دمشق که 55 نفر در آن کشته شدند، جبهه النصره ویدئویی منتشر و اعلام کرد انفجارها کار آنها بوده است. صدایی مخدوش در این ویدئو می‌گوید: در آخرین بیانیه خود به رژیم قول داده بودیم پاسخ کارهایش را خواهیم داد و حالا به وعده خود عمل کردیم. اما سه‌روز بعد در بیانیه‌ای که گفته می‌شود از سوی همین جبهه در سایت اینترنتی موسوم به «تریبون آزاد جهادی‌ها» منتشر شده، اعلام شد: این ویدئو هم مانند بیانیه آن، ساختگی و پر از اشتباه است. ما از سوی دپارتمان نظامی جبهه هیچ پیامی مبنی بر تأیید یا رد اطلاعاتی در مورد عملیات اخیر دریافت نکرده‌ایم. هرگونه اطلاعات جدید یا تأیید بمبگذاری‌ها در تریبون رسمی جهادگراها منتشر خواهد شد.

ویدئوها و بیانیه‌های جبهه النصره معمولا در سایت اینترنتی آنها یعنی المنار البیده (منار سفید) منتشر و برای رسانه‌های اجتماعی و سایت‌های اشتراک تصاویر ویدئویی ارسال می‌شود. آنها حتی در فضای فیس‌بوک نیز صفحه‌ای اختصاصی دارند.در تصاویر منتشر شده این جبهه که مانند فیلم‌های مستند ساخته می‌شوند، هویت افراد نامشخص است؛ به همان روشی که سایر گروه‌های شبه نظامی عمل می‌کنند. در این فیلم‌ها وصیت نامه افراد بمبگذار ذکر می‌شود که اسامی بیشتر آنها سوری به‌نظر می‌رسد مانند ابومحمد الجولانی، رهبر این گروه که امکان دارد به منطقه جولان در سوریه تعلق داشته باشد. البته او تاکنون هیچ تصویری از خود منتشر نکرده و فقط به پیام‌های شنیداری بسنده کرده است.گفته می‌شود این جبهه تلاش می‌کند به غیرنظامیان آسیب نرساند و اعضایش را حین گفت‌وگو با مردم نشان می‌دهد.

النصره که در عربی به معنای حمایت است، حملات خود را روی دولت متمرکز کرده و در اندیشه انتقام از نیروهای دولتی است. در تصاویر منتشر شده از اعضای این گروه در اینترنت، معمولا افراد گروه در حال استفاده از سلاح‌های ساخت اسرائیل و روسیه دیده می‌شوند. از متن بیانیه‌ها و شیوه بمبگذاری‌ها می‌توان اینطور برداشت کرد که جبهه النصره با القاعده ارتباط دارد؛ زیرا آنها در نخستین بیانیه‌شان ادعا کرده بودند اعضایشان جهادگراهای سوری هستند که از میدان جنگ در سایر نقاط بازگشته‌اند. شاید این اشاره‌ای به عراق باشد. وزیر کشور عراق نیز در ماه فوریه اعلام کرده بود شبه‌نظامیان در حال عبور از عراق به سوریه هستند. همان ماه رهبر القاعده، ایمن الظواهری، سوری‌ها و شبه نظامیان مستقر در کشورهای همسایه را تشویق کرد که برای جبهه سوریه مسلح شوند. از طرفی رسانه‌هایی مرتبط با القاعده نیز پیام‌ها و بیانیه‌های النصره را منتشر کرده‌اند. با وجود این تاکنون نه القاعده و نه النصره به صورت رسمی ارتباط طرفین را تأیید نکرده‌اند. اما آنچه روشن است اینکه ایدئولوژی النصره جهادی است.

کد خبر 173823

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز