گروه بین‌الملل: اندکی پیش از ورود ناظران بین‌المللی به مکان دومین کشتار در سوریه، روسیه ضمن انتقاد از مخالفان سوریه که به توقف خشونت‌ها پایبند نیستند و گامی در این‌زمینه برنمی‌دارند، از آمادگی خود برای انجام برخی اصلاحات در طرح کوفی عنان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه، شماری از ناظران بین‌المللی به‌منظور اطلاع از حقیقت کشتار گسترده در منطقه القبیر در حومه استان حماه در مرکز سوریه، وارد این منطقه شدند. در دومین کشتاری که چهارشنبه گذشته در منطقه القبیر در استان حماه رخ داد، تروریست‌هادست‌کم 55 نفر را کشتند. پیش از این، در کشتار گسترده دیگری در الحوله در حومه استان حمص هم بیش از 100‌نفر از جمله 35 کودک کشته شدند.

ناظران بین‌المللی پیش از ورود به این منطقه، از روستای معرزاف مکان دفن پیکر قربانیان این کشتار بازدید کرده بودند. مخالفان سوری نیروهای شبه‌نظامی را به انجام این کشتار متهم می‌کنند اما دولت در تحقیقات خود به این نتیجه رسید که مخالفان مسلح یا تروریست‌های القاعده و وهابی‌ها این کشتارهای مشکوک را در هفته‌های اخیر مرتکب شده‌اند. در همین حال، سوسن غوشه سخنگوی ناظران بین‌المللی در سوریه تأکید کرد که شماری از ناظران در این روستا خواهند ماند تا از ماهیت و حقیقت این کشتار مطلع شوند.

نخستین گزارش‌ها بعد از مشاهده صحنه کشتار حما، توصیف‌های تکان‌دهنده‌ای‌ است اما در عرصه دیپلماسی بین‌المللی در قبال بحران سوریه، مقام‌های دیپلماتیک روسیه در دیدار با فرد هوف فرستاده ویژه آمریکا، با اصلاح طرح کوفی عنان فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه با هدف جلوگیری از شکست آن موافقت کردند. این درحالی است که میخائیل بوگدانف معاون وزیر خارجه روسیه در گفت‌وگو با خبرگزاری ریانووستی در پاسخ به سؤالی درباره احتمال کناره‌گیری بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه ، تأکید کرد که از چنین امری اطلاعی ندارد.

وزارت خارجه روسیه پس از پایان این دیدار در بیانیه‌ای تأکید کرد که دو طرف راهکار عملی ابتکار عمل روسیه به‌منظور برگزاری کنفرانسی بین‌المللی درباره سوریه را بررسی کردند. دراین بیانیه، هیچ اشاره‌ای به وضعیت بشار اسد نشده‌است. پیش‌تر بعضی منابع خبری غربی اعلام کرده‌بودند که هدف طرح جدید عنان تشویق بشار اسد به کنار‌ه‌گیری از قدرت است که صحت این اخبار رد شد.

وزیر امور خارجه روسیه هم روز گذشته اعلام کرد که متأسفانه مخالفان سوری به توقف خشونت‌ها پایبند نیستند و هیچ‌ گامی در این زمینه برنداشته‌اند. با این حال سخنان مقامات روس نشان می‌دهد که تشکیل گروه تماس درباره سوریه با حضور کشورهایی چون ایران، ‌ترکیه و روسیه در کنار 5 کشور عضو دائم شورای امنیت، محور اصلی این طرح جدیداست.

در همین حال، بوگدانف با اعلام آمادگی روسیه برای اصلاح طرح عنان تأکید کرد که اصلاح طرح عنان صرفا براساس نتایج ارزیابی ناظران بین‌المللی و شورای امنیت صورت می‌گیرد و این اصلاحات به معنای بازنگری در خود طرح نیست بلکه در بخش‌هایی از آن صورت می‌گیرد که مربوط به فراهم‌سازی‌ شرایط بهتر برای اجرای آن از سوی تمامی طرف‌هاست.

از سوی دیگر، فرانسه از موافقت خود با ابتکار عمل جدید کوفی عنان در تشکیل گروه تماس درباره سوریه خبر داد.
به گزارش شبکه خبری فرانس24، برنار والرو سخنگوی وزارت خارجه فرانسه تأکید کرد که پاریس از تمامی ابتکارعمل‌های تسهیل‌کننده اجرای طرح عنان حمایت می‌کند.

نظر آمریکایی‌ها درباره مداخله نظامی در سوریه

نتایج یک نظرسنجی در آمریکا نشان می‌دهدکه اغلب آمریکایی‌ها با هرگونه دخالت نظامی کشورشان در سوریه مخالف‌ هستند.
به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، در تازه‌ترین نظرسنجی در آمریکا، با وجود اینکه درصد افراد خواستار انجام اقدامی درقبال تحولات سوریه از 25‌درصد در ماه فوریه به 33‌درصد در حال حاضر رسیده است، اما 60‌درصد آمریکایی‌ها مخالف هرگونه دخالت آمریکا در بحران سوریه به‌منظور متوقف ساختن درگیری‌ها در این کشور هستند. این نظر سنجی را مرکز نظرسنجی بین‌المللی سی‌ان‌ان و او آر‌سی بین‌الملل انجام داده است.

پیشنهاد گفت‌وگوی غرب با اسد

یک روزنامه آلمانی ضمن درست توصیف کردن ایده اخیر عنان، بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه را بخشی از راه‌حل بحران سوریه دانست و افزود که غرب نباید صرفا به ایده تغییر رژیم در این کشور بیندیشد. روزنامه زوددویچه سایتونگ در مطلبی با اشاره به اینکه نه ناتو و نه هیچ طرف غربی قادر به برخورد خشونت آمیز با رژیم سوریه نیست، نوشت: هوشمندانه‌ترین راه، گزینه سیاسی است.

پخش تصاویر ربوده شدگان لبنانی در سوریه

در تازه‌ترین تحول درباره 11 لبنانی ربوده شده در سوریه، شبکه خبری لبنان تصاویری از این ربوده شدگان را به نقل از شبکه الجزیره پخش کرد.به نوشته روزنامه لبنانی السفیر، در تصاویری که شبکه خبری الجزیره آنها را پخش کرد، لبنانی‌های ربوده شده، در شرایط جسمانی مساعدی ظاهر شدند.

یکی از افراد ربوده شده در این تصاویر با اعلام حمایت از انقلاب مردم سوریه، افزود که این ایده وی بوده و بدون هیچ اعمال فشاری آن را بیان می‌کند. یکی دیگر از این افراد هم، در مقابل دوربین ربایندگان گفت: ما ربوده شده نیستیم بلکه مهمانان انقلابیون سوریه هستیم و به کشور بازخواهیم گشت. این 11 لبنانی ماه گذشته میلادی در سوریه و به هنگام بازگشت از ترکیه، ربوده شدند و یک گروه مسلح مخالف سوریه مسئولیت ربودن این لبنانی‌ها را بر‌عهده گرفته‌است.

کد خبر 173486
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز