جمعه ۱۹ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۱۶
۰ نفر

علی‌اصغر محمدی: ماجرای قانون‌گریزی در شورای‌عالی آموزش و پرورش همچنان ادامه دارد.

پس از حضور غیرقانونی چند نفر از اعضای شورای‌عالی آموزش و پرورش در جلسات این شورا با توجه به گذشت بیش از یک سال از پایان مدت عضویتشان، اکنون نیز دبیرکل این شورا دچار همین سرنوشت شده است.مهدی نوید‌ادهم در اجرای ماده 3 لایحه قانون تشکیل شورای‌عالی آموزش و پرورش و ماده 7 آیین‌نامه داخلی آن شورا مصوب 3 اسفند 1383 هیات وزیران، از فروردین سال 1387 تا‌کنون دبیرکلی شورای‌عالی آموزش و پرورش را برعهده دارد.

در ماده 7 آیین‌نامه داخلی شورای‌عالی آموزش و پرورش مصوب اسفند 1383 هیات وزیران آمده است: دبیر کل شورا با رعایت ماده 3 قانون اصلاح لایحه قانونی راجع به تشکیل شورای‌عالی‏آموزش‏وپرورش - مصوب 1381 - تعیین و با حکم رئیس‌جمهور منصوب می‌شود.

همچنین براساس ماده 3 لایحه قانون تشکیل شورای‌عالی آموزش و پرورش، سازمان اداری شورای‌عالی آموزش وپرورش دارای دبیرکلی خواهد بود که همردیف معاون وزیربوده و به پیشنهاد وزیرآموزش وپرورش وموافقت شورای‌عالی آموزش وپرورش منصوب می‌شود وسمت دبیری شورا را نیز خواهد داشت.

با توجه به موارد ذکر شده دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش تعیین و با حکم رئیس‌جمهور منصوب می‌شود اما حکم انتصاب مهدی نوید‌ادهم با این تفاصیل به سمت دبیرکلی شورای‌عالی آموزش و پرورش تاکنون اعلام نشده است. به فرض اینکه او از سوی رئیس‌جمهور به این سمت منصوب شده باشد، با توجه به دبیرکلی‌اش از فروردین سال 1387 که معمولا احکام چهار ساله صادر می‌شود، این حکم از فروردین امسال از درجه اعتبار ساقط است.

همچنین باتوجه به ماده 12 لایحه قانون تشکیل شورای‌عالی آموزش و پرورش، رئیس شورا موظف است بعد از پایان مدت عضویت هریک از اعضا ترتیب انتخاب جانشین او را بدهد؛ به‌نحوی که حداکثر یک ماه از پایان دوره عضویت هر فرد، جانشین اوتعیین شده باشد.

از طرفی دبیرکل شورای‌عالی آموزش و پرورش وظایف و اختیارات خاصی دارد که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: تنظیم دستورکار جلسات و دعوت از اعضا، ابلاغ مصوبات شورای‌عالی، سخنگویی شورای‌عالی و اطلاع‌رسانی درباره مصوبات و مباحث شورای‌عالی آموزش و پرورش، دعوت کتبی از اعضای شورا برای حضور در جلسات و صدور احکام اعضای کمیسیون‌های شورای‌عالی آموزش و پرورش.

انتصاب‌های تعجب‌برانگیز

اخیرا خبری مبنی بر انتصاب اعضای جدید کمیسیون‌های شورای‌عالی آموزش و پرورش از سوی نوید‌ادهم، دبیر‌کل شورای‌عالی آموزش و پرورش منتشر شد که جای تعجب و تامل دارد. در احکام دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش خطاب به اعضای جدید کمیسیون‌های شورای‌عالی آموزش و پرورش آمده است: با عنایت به موافقت شورای‌عالی آموزش و پرورش در جلسه 861 مورخ دوم خرداد91 و به استناد بندهای ترکیب اعضای کمیسیون‌های شورای‌عالی و به موجب این ابلاغ، برای مدت 2 سال به‌عنوان عضو کمیسیون‌های این شورا انتخاب می‌شوید.

پرسش:

اینکه مسئولی با توجه به پایان مدت عضویتش در شورای‌عالی آموزش و پرورش - که مرجع سیاستگذاری در حوزه وظایف آموزش عمومی و متوسطه در چارچوب سیاست‌های کلی نظام و قوانین و مقررات موضوعه است - و تمدید نشدن حکمش، افرادی را منصوب می‌کند، پرسشی است که باید رئیس‌جمهور یا وزیر آموزش و پرورش پاسخ دهند.

البته این موضوع در شورای‌عالی آموزش و پرورش مسبوق به سابقه است؛ چند نفر از اعضای وابسته به شورای‌عالی آموزش و پرورش با وجود گذشت بیش از یک‌سال از مدت عضویتشان در این شورا در جلسات آن حاضر می‌شدند و در رأی‌گیری هم شرکت می‌کردند تا اینکه رئیس‌جمهور اواسط اردیبهشت ماه امسال اعضای جدید را منصوب کرد.

همان طور که به اعتبار برخی از مصوبات شورای‌عالی آموزش و پرورش در دوره فطرت(زمانی که مدت عضویت برخی از اعضای وابسته به آن به پایان رسیده بود) خدشه وارد است، انتصابات جدید از سوی نوید‌ادهم نیز با توجه به تمدید نشدن حکم او به‌عنوان دبیرکل شورای‌عالی آموزش و پرورش با اما و اگر‌های بسیاری روبه‌روست.پیش از این نیز درباره پایان مدت دبیرکلی نوید‌ادهم در همشهری تذکر داده شده بود.

کد خبر 173327
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز