گروه شهری: مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه بعد از بازدید از مسیر 7کیلومتری میانی خط3 از بهره‌برداری این مسیر تا پایان تابستان خبر داد.

هابیل درویش در نشست رسانه‌ای که بعد از بازدید وی و خبرنگاران از مسیر یادشده برگزار شد به تشریح اولویت‌های امسال شرکت متروی تهران و حومه پرداخت. وی درباره زمان بهره‌برداری از مسیر میانی خط 3 گفت: بخش میانی خط 3 متروی تهران تقریبا تکمیل شده است ولی با نوسانات قیمت دلار و ارز برای تهیه ریل در این خط دچار مشکل شدیم، چنانچه حتی اجناسی که خریده بودیم به ما تحویل ندادند اما خوشبختانه مشکلات در این زمینه مرتفع شده و در تلاشیم که تا پایان شهریور بخش میانی خط 3‌متروی تهران را حدفاصل چهارراه ولیعصر تا مصلای تهران با 2 ایستگاه به بهره‌برداری برسانیم.

مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه با تاکید براینکه تکمیل خط 3 مترو اولویت اول این مجموعه در سال‌جاری است، اظهار داشت: در شش ماهه دوم امسال نیز بهره‌برداری از 12 کیلومتر بخش جنوبی خط 3 در دستور کار خواهد بود که امیدواریم با تامین اعتبارات مورد نیاز این امر محقق شود.

بخش جنوبی خط 3 مترو از ابتدای کمربندی آزادگان آغاز می‌شود و با عبور از بزرگراه آیت‌الله سعیدی، نعمت آباد، قلعه مرغی، راه‌آهن، مولوی و میدان منیریه به چهارراه ولیعصر منتهی می‌شود.البته به‌گفته مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه این بخش از خط 3 امسال با 3 ایستگاه کامل به بهره‌برداری می‌رسد و از 7 ایستگاه عبور خواهد کرد.

هابیل درویش همچنین با بیان اینکه احداث خط مترو حد فاصل حرم مطهر امام خمینی تا فرودگاه امام و سپس تا شهر پرند از دیگر پروژه‌های در دست اجرا در سال‌جاری است گفت: پروژه اتصال مرقد امام به فرودگاه امام حدود 32 کیلومتر طول دارد که در آینده این خط تا شهر جدید پرند ادامه خواهد یافت.

کمک‌های یک سومی دولت در مقایسه با شهرداری

مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه در بخش دیگری از اظهاراتش در پاسخ به سؤال مطرح شده در رابطه با ادعای مطرح شده از سوی برخی مسئولان مبنی بر اینکه 85‌درصد سهم بودجه عمرانی مترو در سال گذشته پرداخت شده است، گفت: سال‌90 شهرداری تهران 600‌میلیارد تومان به مترو کمک کرد و براساس قانون حمل‌ونقل ریلی، دولت نیز باید 50‌درصد هزینه‌های مترو را یعنی معادل آنچه شهرداری پرداخت کرده و به عبارتی معادل 600‌میلیارد تومان به مترو می‌پرداخت اما در قانون بودجه سال گذشته تنها 244‌میلیارد تومان برای این ردیف تصویب شد که از همین میزان نیز دولت 193‌میلیارد تومان به متروی تهران پرداخت کرد.

هابیل درویش همچنین در تشریح یکی دیگر از اولویت‌های شرکت مترو برای توسعه خطوط متروی تهران به خط 4 اشاره کرد و گفت: کار ایستگاه‌های بخش غربی خط 4 مترو نیز 100درصد تکمیل شده است و پایان سال گذشته تست گرم4.5 کیلومتر باقیمانده از خط 4 حدفاصل ایستگاه آزادی تا ارم سبز انجام شد اما با وقوع سیلاب اخیر بهره‌برداری از آن به تاخیر افتاد. وی تاکید کرد: ایستگاه‌های باقیمانده از خط 4 متری تهران قطعا تا پایان خرداد به بهره‌برداری خواهند رسید.

درویش همچنین درباره خط 6‌متروی پایتخت هم تاکید کرد: خط 6 مترو نیز از دولت آباد آغاز شده و با طی 10 ایستگاه به میدان هفت تیر متصل می‌شود که عملیات اجرایی احداث این خط اکنون با یک دستگاه حفار اتوماتیک در حال انجام است. وی درباره واگن‌های معطل مانده در گمرک نیز اظهار داشت: تا پایان امسال 280 دستگاه واگن وارد کشور خواهد شد که برای این منظور حدود 620‌میلیارد تومان توسط شهرداری تهران پرداخت شده و موافقت‌نامه برای ترخیص واگن‌های مترو در طول سال به امضای شهرداری و بانک عامل صورت گرفته است.

وی ادامه داد: پول واگن‌ها باید به‌صورت کاملا مساوی توسط شهرداری و دولت پرداخت شود اما با توجه به توقف چندین ماهه واگن‌ها در گمرک و مشکلاتی که به‌وجود آمده بود، شهرداری 50‌درصد سهم دولت را نیز برای ترخیص این واگن‌ها به‌صورت یکجا پرداخت کرد. با این حال حدود 60‌میلیارد تومان هزینه‌های جانبی همچون کرایه حمل‌ونقل دریایی و زمینی و مونتاژ باقی مانده که در حال رایزنی برای تخصیص این اعتبارات هستیم.

مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه در پاسخ به سؤالی مبنی براینکه اگر اعتبار یک میلیارد دلاری متروی تهران از محل صندوق توسعه ملی تامین شود، ‌ امکان اجرای چه پروژه‌هایی فراهم می‌شود گفت: در این صورت می‌توانیم کل خط 3 را تا پایان امسال با 10 ایستگاه و به طول 27‌کیلومتر به بهره‌برداری برسانیم.

کد خبر 172503
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز