همشهری‌آنلاین: بانک‌ها از این پس، براساس مصوبه بانک مرکزی به منظور جلوگیری از سوء استفاده از چک و افزایش چک برگشتی، اعطای دسته چک به مشتریان را براساس اعتبار آنها انجام می‌دهند.‌

به گزارش اکونیوز، محمود احمدی دبیرکل بانک مرکزی گفت: بررسی و تدوین دستورالعمل ارائه دسته چک با کمک همه بانک‌ها و وزارتخانه‌ها و حتی سازمان ملی استاندارد بیش از یکسال طول کشیده است، اما بالاخره هفته گذشته مصوبه دستورالعمل ارائه دسته چک به مردم، نهایی شد.

دبیرکل بانک مرکزی، ادامه داد: این مصوبه بزودی به بانک‌ها ابلاغ می‌شود و بانک مرکزی در این مصوبه تلاش کرده که چک‌ها به گونه‌ای دسته‌بندی شوند تا از این پس، شاهد وجود چک برگشتی از سوی بانک‌ها نباشیم.

  • ۳۱ میلیون برگ چک برگشتی

وی با بیان اینکه در دستورالعمل جدید بانک مرکزی برای رتبه‌بندی دسته چک‌ها بحث کاهش ترس استفاده از چک توسط مردم مورد توجه مسئولان است، اظهار داشت: موضوع دیگر در مورد استفاده از چک، بحث سخت افزاری یعنی در نظر گرفتن شرایط چاپ و ضریب امنیتی در نظر گرفته شده برای چاپ چک و هزینه های مربوط به انتشار چک است.

وی افزود: به همین منظور موضوع ساماندهی چک در شورای پول و اعتبار به طور جدی بررسی شود و در نهایت بحث رتبه بندی چک و ارائه آن براساس اعتبار مشتریان بانکها بعد از بررسی‌های کارشناسانه تصویب شد.

دبیرکل بانک مرکزی، ادامه داد: از نظر نرم افزاری نیز با استفاده از سامانه CIS، از این پس تمام تبادلات چک‌های مردم از طریق سیستم بانکی کشور، رصد می‌شود.

  • آمادگی بانک مرکزی برای چاپ اسکناس درشت

دبیرکل بانک مرکزی در ادامه، با بیان اینکه در سال ۹۰ حجم چاپ ایران چک به هیچ عنوان افزایش نیافته است، گفت: در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد حجم پول در گردش کشور، مربوط به ایران چک‌ها به ویژه ایران چک‌های ۵۰ و ۱۰۰ هزار تومانی است.

وی عنوان کرد: بانک مرکزی آمادگی لازم را برای چاپ اسکناس های درشت‌تر دارد، به همین منظور هر زمان که لازم باشد این بانک می‌تواند اقدام به چاپ اسکناس درشت با توجه به سیستم ده دهی چاپ اسکناس در ایران کنند.

  • هزینه چاپ هر برگ اسکناس ۵۰ تومان است

دبیرکل بانک مرکزی، ادامه داد: اگرچه موضوع چاپ هر برگ اسکناس مهم است، اما باید در نظر داشت که موضوع توسعه بانکداری الکترونیک و مدیریت نقدینگی، از طرف مردم و بانک مرکزی و چاپ اسکناس درشت تر، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

more  بانکداری الکترونیک عامل کاهش هزینه و ترافیک

کد خبر 172337
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز