همشهری آنلاین: رئیس مجلس نهم، در اولین لحظات تکیه بر صندلی ریاست مجلس، بر قدرت و استقلال مجلس تأکید کرد و گفت: مجلس خود را یک نهاد مستقل و برادر با قوای دیگر می‌داند، اما برادری که قدرتمند است، نه برادری که ذلیل باشد و در مقام برادری وقتی می‌توان به برادر دیگر کمک کرد که از قدرت برخوردار باشد لذا ما این طریق را دنبال می‌کنیم و می‌دانم که این امر برای امروز ایران خوب است.

به گزارش همشهری آنلاین، «علی لاریجانی» پس از آنکه با 173 رأی توانست کرسی ریاست مجلس را از آن خود کند و در رقابت با حداد عادل، رئیس مجلس هفتم را در میدان رقابت برای ریاست مجلس، بار دیگر مغلوب خود کند، به جایگاه هیئت رئیسه رفت و بر صندلی ریاست مجلس نهم تکیه زد.

لاریجانی پس از جلوس بر صندلی ریاست مجلس نهم، به بیان اولین نطق خود در مجلس پرداخت و گفت: استقلال مجلس به معنی ستیز با هیچ قوه‌ای نیست،‌ مجلس خود را یک نهاد مستقل و برادر با قوای دیگر می‌داند؛ اما برادری که قدرتمند است نه ذلیل.

وی افزود: در ابتدا باید از دکتر مرندی که بسیار خوب جلسه را اداره کردند و اعضای هیات رییسه سنی مجلس صیمیمانه سپاسگزاری کنم. اگر ما در اجرای سوگندنامه مشکل کُر داشتیم ولی ایشان این مشکل را نداشت و با صدای رسا و خوب مجلس را اداره کرده و در تلاطم‌هایی که بود با طمانینه عمل کرد.

خلاصه اولین نطق رئیس مجلس از این قرار است:

  • خدایی را سپاس می گوییم که این قلوب شما را به نحوی منعطف کرد که بعضی از عیوب ما را نبینند وگرنه شاید رای شما طور دیگری بود.
  • احساس می‌کنم مسئولیت سنگینی بر دوش بنده و هیات رییسه گذاشته شده است و با توجه به انتظاری که مردم از مجلس نهم دارند مخصوصا در حل مسائل مهم کشور، ما با بضاعت اندکی در خدمت شما هستیم ولی به شما قول می‌دهیم که همه توان را خرج کنیم که آبروی مجلس و حیثیت کشور به نحوی حفظ شود که نیات ملت ایران در حفظ حقوق شما در مجلس نهم به خوبی رقم بخورد.
  • تلاش ما این است که ساماندهی مجلس به سمتی باشد که مرضی رضای الهی و همچنین توجهات امام زمان(عج) و اجرای رهنمودهای رهبر معظم انقلاب بوده و به نحوی باشد که این آرا و نظرات حضرات به خوبی در کارنامه شما در مجلس نهم منعکس باشد.
  • تلاش خواهیم کرد با همکاری شما در ابتدا از استراتژی مدونی برای مجلس نهم برخوردار شویم، خوشبختانه در مجلس نهم افراد صاحب نظر در شئونات مختلف بسیار هستند و این یک ظرفیت خوب نخبگی در کشور است و پاسداشت این ظرفیت خوب این است که در ابتدای کار تلاش کنیم استراتژی مدونی برای مجلس نهم تدوین شود و سپس اولویت‌های کمیسیون‌ها مشخص گردد تا مجلس نهم دارای یک نقشه راه مشخص در چهار سال باشد. قطعا مرکز پژوهش‌ها و سایر بخش‌های تحقیقی همراه با کمیسیون‌ها می‌توانند در این زمینه کمک‌کننده باشند.
  • در این زمینه پافشاری داریم که مجلس نهم از حواشی پرهیز کند و بر روی مسائل اصلی و متن مشکلات ملت تمرکز کند در واقع یکی از مسائل مهم برای کشور ما این است که نهادهای حکومتی وظیفه اصلی خود را به درستی بشناسند و همان را محقق کنند.
  • نابراین مجلسی که در این مستوی(سطح) قرار دارد باید هم شان خود را بشناسد و هم در این تراز، تعاملات خود را تعریف کند و بر اساس نص قانون اساسی موضوع استقلال مجلس را به جدیت دنبال می‌کنیم.
  • استقلال مجلس به معنی ستیز با هیچ قوه‌ای نیست در واقع استقلال مجلس به معنای این است که مستقل تصمیم بگیرد یعنی شرایط کشور را تجزیه و تحلیل کرده، با مجموع مقدورات کشور و تمام استعداد خود بتواند تصمیم مستقل بگیرد.
  • وظیفه مجلس این است که از حقوق ملت صیانت کند و این وظیفه کوچکی نیست. در طول ادوار مختلف مجالس ایران که تا به امروز به 33 مجلس ختم شده دوره‌های بسیار طلایی و دوره‌های سیاه در مجالس ایران وجود داشت.
  • به عنوان نمونه از دوره اول مجلس تا ششم یک دوره طلایی را شاهد هستیم، همچنین دوره طلایی دیگری نسبتا زمانی است که از سال 1320 شروع می‌شود تا کودتای 28 مرداد و این دوره در مجالس ما افراد بانفوذ، ‌بافرهنگ و نخبه وجود داشت و دوره طلایی دیگر بعد از پیروزی انقلاب است که امروز نهمین دوره مجلس را آغاز می‌کنیم که هم در آن عنصر آزادی و هم وظیفه‌مندی برای تحقق شعائر دینی و در تمام ادوار پس از انقلاب این ویژگی را شاهد بوده‌ایم.
  • از پیام اخیر رهبر معظم انقلاب برای مجلس نهم نهایت سپاسگزاری را دارم، کلام نافذ ایشان برای اینکه ما چه طریقی را به درستی طی کنیم بسیار برای مجلس نهم راهگشا خواهد بود، چگونه تقنین صورت بگیرد که از سر خردمندی باشد و چگونه نظارت کنیم که هم استقلال مجلس حفظ شود و هم روحیه برادری با قوای دیگر محقق شود.
  • این نکته را عرض کرده‌‌ام، امروز نیز عرض می‌کنم. مجلس خود را یک نهاد مستقل و برادر با قوای دیگر می‌داند، اما برادری که قدرتمند است، نه برادری که ذلیل باشد و در مقام برادری وقتی می‌توان به برادر دیگر کمک کرد که از قدرت برخوردار باشد لذا ما این طریق را دنبال می‌کنیم و می‌دانم که این امر برای امروز ایران خوب است.
کد خبر 172284

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز