گروه سیاسی: پس از وقفه‌ای نزدیک به یک‌سال در رسیدگی به یکی از بزرگ‌ترین پرونده‌های اختلاس کشور، معروف به پرونده بیمه، دیروز دادگاه رسیدگی به این پرونده از سرگرفته شد.

اختلاس در بیمه ایران اگرچه صدایی به بلندای کلاهبرداری 3هزارمیلیاردی از سیستم بانکی کشور نداشت و تقریبا می‌توان گفت تحت‌الشعاع آن کلاهبرداری بزرگ قرار گرفت، اما در این پرونده پای 74میلیارد ریال پول در میان است. پرونده‌ای است در 100جلد و 3هزار صفحه و 78متهم که دیروز گفته شد احتمالا تا 2ماه دیگر حکمشان صادر می‌شود. ماجرای پرونده بیمه نخستین بار در اسفند سال 88 با اظهارات آیت‌الله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه رسانه‌ای شد که گفته بود «در چند ماه اخیر یک باند بزرگ مفاسد اقتصادی در یکی از شرکت‌های دولتی شناسایی شده که افراد این باند توانسته‌اند با جعل اسناد دولتی و قضایی، میلیاردها تومان به حقوق مردم و بیت‌المال خسارت وارد کنند.»

نخستین جلسه‌ رسیدگی به این پرونده، 8اسفند ماه سال 1389 در دادگاه کیفری استان تهران با حضور 5قاضی برگزار شد. نهم و دهم اسفند سال 89، 2جلسه دیگر برای این پرونده برگزار شد اما پس از برگزاری سومین جلسه، پرونده به‌دلیل وجود نقص در تحقیقات به دادسرا اعاده شد تا آنکه دیروز جلسه رسیدگی به این پرونده پس از یک‌سال وقفه دوباره از سر گرفته شد.

رحیمی نیست

دیروز همزمان با برگزاری چهارمین جلسه دادگاه پرونده بیمه، سخنگوی دستگاه قضایی کشور در مورد اینکه آیا رد پای معاون اول رئیس‌جمهور با توجه به خوانده‌شدن متن کیفرخواست در پرونده اختلاس بیمه در میان است؟ گفت: فعلا همین متهمان فراخوانده شده‌اند و کیفرخواستشان صادر شده ولی برخی متهمان هنوز آزاد هستند و برای برخی هم هنوز کیفرخواست صادر نشده است و آقای رحیمی هم جزو متهمان این پرونده نیستند.

قرائت کیفرخواست

در جلسه رسیدگی به اتهامات متهمان پرونده اختلاس از شرکت بیمه ایران و استانداری تهران که صبح روز گذشته در شعبه76 دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی مدیرخراسانی برگزار شد، نماینده دادستان تهران کیفرخواست صادره علیه متهمان را قرائت کرد. بر این اساس متهمان حاضر در دادگاه از اعضای شبکه اختلاس و ارتشا از بیمه ایران و استانداری تهران بودند.
6نفر متهم اول کیفرخواست قبلی به اسامی «م.ح.ن» رئیس وقت شرکت بیمه ایران در شعبه کرج، «د.ف» معاون وقت اداری و مالی شرکت سهامی بیمه ایران شعبه کرج، «ب.ک» رئیس وقت حسابداری شرکت بیمه ایران در شعبه میدان فاطمی تهران، «غ.و» کارمند وقت شعبه کرج بیمه ایران، «ج.الف» و «ع.خ» نمایندگی بیمه ایران نسبت به اختلاس مبلغ 74میلیارد و 958 میلیون و 75 هزار و 140ریال به‌صورت شبکه‌ای اقدام کرده‌اند.

اختلاس‌شده و هیچ کس هم نفهمیده

بعد از قرائت کیفرخواست نخستین متهم پرونده اختلاس بیمه متهم «م.ح» رئیس اداره بیمه ایران کرج در جایگاه قرار گرفت و اظهار داشت:‌ اختلاس را قبول دارم اما موضوع شبکه‌ای بودن و ارتباط با استانداری را نمی‌پذیرم. ‌وی افزود: من و آقای «ف» با هم تصمیم به اختلاس گرفتیم و طی 34فقره چک مبلغ 800میلیون تومان به آقای «ج - ع» دادیم؛ او وصول‌کننده چک‌ها بود ولی کار ما سازمان‌یافته و باندی نبود. ما تنها تصمیم به این کار شوم گرفتیم و هیچ ارتباطی با بانک‌ها و استانداری نداشتیم. متهم درباره اختلاس از شعبه فاطمی گفت: ‌ آقای «ف» به من گفته بود در شعبه فاطمی اختلاس کرده و هیچ کس هم موضوع را نفهمیده است.

اختلاس جزئی بود

در ادامه رسیدگی به پرونده اختلاس از شرکت بیمه ایران نماینده دادستان اتهامات متهم ردیف دوم پرونده به نام «د.ف» معاون امور مالی بیمه ایران در کرج را مبنی بر مشارکت در اختلاس توأم با جعل با تشکیل شبکه چند نفره قرائت کرد. متهم درباره نحوه اقدامات خود گفت: اختلاس را قبول دارم؛ پول‌ها را برداشت کردیم که حدود یک و نیم میلیارد تومان سهم من بود. متهم با بیان اینکه این اختلاس یک اختلاس بسیار جزئی بود گفت: شاید در بخش‌های دیگر بیمه هم اختلاس شده باشد ولی بدشانسی‌ ما بود که‌گیر افتادیم. چند چک برداشت کردیم اغنا نشده و گستاخی ما باعث شد به اینجا برسیم.‌

هیچ‌چیزی را قبول ندارد

در نوبت بعدازظهر این دادگاه متهم ردیف سوم به نام «ب.ک» هم در جایگاه قرار گرفت و قاضی مدیرخراسانی از متهم ردیف سوم خواست که در جایگاه قرار گیرد و از او پرسید آیا موارد اتهامی در کیفرخواست را قبول دارید یا خیر؟ «ب.ک» پاسخ داد: نه، قبول ندارم. کیفرخواست من اصلاح نشده است و آنچه در کیفرخواست نسبت به همسرم و اسامی‌ای که در کیفرخواست آمده را قبول ندارم. با امضای من به هیچ‌وجه چکی پاس نشده است. 696 فقره چک توسط افراد دیگری امضا شده است.

این افراد چرا در این جلسات حضور ندارند؟ قاضی مدیرخراسانی گفت: 2میلیارد و 140 میلیون و 849هزار تومان توسط شما و آقای «د.ف» با حساب‌سازی چک صادر کردند که توسط افراد مختلف وصول شده است. آیا این مطلب را قبول دارید یا خیر؟ «ب.ک» پاسخ داد: نه، نمی‌پذیرم.

جانم را در این راه گذاشته‌ام

در ادامه دادگاه رسیدگی به پرونده اختلاس در بیمه ایران، نماینده مدعی‌العموم کیفرخواست متهم ردیف چهارم را قرائت کرد و گفت: اتهام «غ.و» کارمند بیمه ایران شعبه کرج، مشارکت در اختلاس توأم با جعل از شرکت بیمه ایران به نفع خود و دیگری به مبلغ 5میلیارد و 938 میلیون و 871 هزار و 700 ریال است و برای وی اشد مجازات را خواستاریم. متهم ردیف چهارم در پاسخ به سؤال قاضی مبنی بر اینکه مفاد کیفرخواست را قبول دارید؟ گفت: خیر.

متهمان قصدداشتند با خرید مغازه‌ای در برج میلاد کرج من را تطمیع کنند اما من این موضوع را رد کردم ‌. وی ادامه داد: پس از اینکه از موضوع اطلاع یافتم، حتی آن را با یکی از همکارانم در تهران مطرح کردم . به راحتی می‌توانم بگویم که جانم را در این راه گذاشتم. ولی در حال حاضر مستاجرم. وکیل معاون اداری مالی بیمه ایران در کرج گفت: اگر موکلم ماجرای برداشت‌های غیرقانونی از حساب بیمه را به سازمان بازرسی نمی‌گفت این پرونده تا 10 سال دیگر هم فاش نمی‌شد. براساس این گزارش، قاضی سیامک مدیرخراسانی‌ختم جلسه را اعلام و ادامه رسیدگی را به ساعت 9 صبح روز چهارشنبه موکول کرد.

کد خبر 171492
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز