رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام سند چشم‌انداز بیست ساله کشور را سندی راهبردی دانست که در آن توسعه عدالت درکنار رونق‌ و معنویت در کنار توسعه مادی دیده شده است.

به گزارش واحد مرکزی خبر، آقای هاشمی رفسنجانی در دومین روز همایش ملی سند چشم انداز جمهوری اسلا‌می ایران در افق 1404 با این حال تاکید کرد: به‌صراحت می گویم از زمان ابلا‌غ سند چشم انداز هنوز تفاوتی میان نوع رفتار گذشته و امروز در مدیریت کشور دیده نمی شود، گویی که این سند تشریفاتی بوده است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: سند چشم انداز با تکیه بر دانایی و نوآوری طراحی شده است که منبع لایزال الهی است، در حالی که منابع طبیعی مانند نفت که امروز درآمد کشور بر آن تکیه دارد پایان پذیر و غیر قابل اتکاست.

هاشمی رفسنجانی افزود:خلا‌قیت و نوآوری به آفرینندگی خداوند شباهت دارد که باید از آن به بهترین وجه بهره گرفت‌, در حالی که تاکنون زحمتی‌برای آن نکشیده و منفعل عمل کرده ایم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام عقبه سند چشم انداز توسعه را عقبه ای بسیار قوی و نیرومند دانست که کارهای دقیق کارشناسانه و تخصصی به همراه داشته است.

هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه برخی حرکتهای دولتها بر پایه برنامه‌های عملیاتی است که بر منابع موجود می چرخد تصریح کرد: تکیه بر منابع موجود حالت جامد و ایستا دارد و به‌علت انعطاف کم نمی‌تواند تحول آفرین باشد.

وی افزود:قرار این است که در برنامه های عملیاتی در کشور نیز تکیه مان‌بر سند چشم انداز و دانایی محوری باشد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بیان یکی از مشکلا‌ت موجود بر سر راه اجرای سند چشم انداز توسعه گفت:این سند در پایان عمر یک دولت و ظهور دولتی دیگر با سلایق متفاوت خلق شد که همین امر موجب شد نتواند تاثیر لا‌زم را بگذارد.

آقای هاشمی رفسنجانی فرهنگ سازی در رسانه های گروهی به ویژه رسانه ملی‌و اهمیت قائل شدن برای بخش خصوصی را به منظور افزایش بهره وری در کشور, از جمله الزامات اجرای درست سند چشم انداز توسعه دانست و با ابراز تاسف از استفاده نشدن از توان بخشهای غیردولتی در سالهای گذشته یادآور شد:با ابلا‌غ سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی راه برای استفاده بیشتر ازتوانمندی و امکانات بخش خصوصی فراهم شده است .

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: حرکت در مسیر تحقق سند چشم انداز 20 ساله کشور حرکت در مسیری است که خداوند و اسلا‌م از ما خواسته است.

آقای هاشمی رفسنجانی افزود: اگر دولت، مجلس، قوه قضاییه و مجمع تشخیص مصلحت نظام براساس این سند و رهنمودهای مقام معظم رهبری حرکت کنند می توانیم عقب ماندگیها را جبران و اهداف انقلا‌ب اسلا‌می را محقق کنیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان تاریخچه کوتاهی از چگونگی ابلا‌غ سند چشم انداز توسعه گفت: توجه به برنامه های بلندمدت و چشم انداز به حدودنیم قرن پیش برمی گردد که برخی از کشورهای جهان یا این گونه برنامه ها را اجرا کرده اند یا در حال اجرای آن هستند.

هاشمی رفسنجانی یادآور شد: در ایران نیز پس از پیروزی انقلا‌ب اسلا‌می توجه به این موضوع کاملا درک شد اما در دهه اول انقلا‌ب به علت بی نظمیها و جنگ تحمیلی به طور عملی برنامه ای اجرا نشد و برنامه های پنج ساله اول و دوم توسعه نیز که پس از پایان جنگ تحمیلی و صدور قطعنامه آغاز شد به طور مقطعی گذشت.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به تنظیم برنامه ایران 1400 به عنوان برنامه ای بیست ساله گفت: برای تنظیم این برنامه همه اجزا و بدنه دولت درگیر شد و انباری بزرگ از اسناد فراهم آمد که با پایان دولت سازندگی برنامه متوقف شد، اما این ذهنیت و زمینه وجود داشت و لزوم تدوین برنامه بیست ساله کاملا احساس می شد که به ابلا‌غ سند چشم انداز توسعه از جانب مقام معظم رهبری انجامید.

آقای هاشمی رفسنجانی علت دستیابی برخی کشورهای پیشرفته به رشد و توسعه را اجرای برنامه های بلندمدت و چشم انداز بیان کرد و افزود: مبنای توسعه‌امروز علم و دانش و تفکر انسانی است و به همین علت است که می بینیم خلق یک نرم افزار که با تکیه بر دانش تولید شده است از چند منبع نفتی درآمدزایی بیشتری دارد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: باید در اجرای سند چشم انداز توسعه به گونه ای عمل کنیم که تفاوت میان دوره قبل و بعد از اجرای این سند کاملا احساس شود، ولی ما امروز در عمل چنین تحولی را در جامعه نمی‌بینیم‌، گرچه این تحول نیازمند زمان است .

کد خبر 17090

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز