همشهری آنلاین: عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران در واکنش به زمزمه‌هایی مبنی بر اینکه جمعیت ایثارگران قصد تشکیل فراکسیون اصولگرایی جدیدی با نام این جمعیت در مجلس نهم دارد گفت: در شورای مرکزی جمعیت ایثارگران چنین بحثی را نشنیده‌ام بلکه معتقدم فراکسیون اصولگرایان باید قدرتمند عمل کنند.

مجتبی شاکری در گفتگو با همشهری آنلاین با بیان این مطلب افزود: مجلس جای رقابت‌های سلیقه‌ای نیست. هر قدر اصولگرایان در مجلس نهم بتوانند زمینه‌های یکپارچگی‌شان را بیشتر کنند، در تصویب قوانین و در اموری اعم از قانونگذاری، نظارت، استیضاح، بررسی عدم کفایت‌ها و ... که جزو وظایف مجلس است بهتر می‌توانند عمل کنند اما در صورتی که اصولگرایان دارای چند فراکسیون جداگانه باشند به جای اینکه بتوانند وظایف‌شان را به درستی انجام دهند وقت‌شان صرف این می‌شود که همدیگر را توجیه کنند.

شاکری عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران به چند سوال همشهری آنلاین درباره مجلس نهم پاسخ داد که در پی می‌آید:

  • با توجه به اینکه فراکسیون اقلیت (اصلاح‌طلبان) در مجلس نهم تشکیل نمی‌شود و در صورتی که فراکسیون واحد اصولگرایی با حضور کلیه طیف‌های اصولگرا شکل بگیرد، نقشی که مدل اقلیت - اکثریت (اصلاح‌طلبان - اصولگرایان) در چند مجلس گذشته برای چند صدایی بودن پارلمان بازی کرده است، جای خود را به چه مدلی خواهد داد؟

اولاً فراکسیون واحد اصولگرایی برازنده اصولگرایان است. همچنین مجلس جایگاهی است که همه نمایندگان صحبت و اظهارنظر می‌کنند و اقلیت و اکثریت در مجلس صرفاً در برخی امور ظهور و بروز پیدا می‌کند. بنابراین مجلس 290 صدایی داریم و نقش چند صدایی مجلس بر عهده کلیه نمایندگان است و نه فقط اقلیت و اکثریت.

همیشه صداهای مختلف در مجلس بوده و در آینده هم خواهد بود. هنوز قضاوت برای ترکیبی که مجلس نهم پیدا کرده است زود است چون حضور قریب 200 نماینده جدید در مجلس نهم کار قضاوت را سخت می‌کند لذا باید ابتدا حضور نمایندگان جدید در مجلس نهم شکل بگیرد.

  • اتفاقی که در پی عدم تشکیل فراکسیون اصلاح‌طلبان در مجلس رخ می‌دهد را چگونه قابل توصیف می‌دانید؟

 گفتمان اصلاح‌طلبان گفتمان مرده‌ای است، همان‌طور که در انتخابات هم نتوانست جایی پیدا کند. خود این نشان داد که گفتمان اصلاح‌طلبی چندان زنده و خلاق نیست.

  • با وجود اینکه رئیس فراکسیون اصلاح‌طلبان در مجلس هشتم گفته است فراکسیون اقلیت در مجلس نهم تشکیل نمی‌شود، آیا می‌توان پیش‌بینی دیگری از حیات فراکسیونی اندک اصلاح‌طلبان مجلس نهم داشت؟

پیش‌بینی می‌شود اندک اصلاح‌طلبانی که موفق شده‌اند به مجلس نهم راه پیدا کنند با فراکسیون‌های دیگری جمع می‌شوند تا بتوانند با دیگران یک هم‌مرزی پیدا کرده و در نهایت یک جمع قابل توجهی را پیدا کنند.

  • فراکسیون مستقل‌ها در صورت تشکیل در مجلس نهم چه هویتی در این مجلس خواهد داشت؟

مستقلین هویت واقعی ندارد چراکه در یک فراکسیون باید یک موضوع یا فکر مشخص در بین باشد تا افراد نظرشان را بروز دهند.

کد خبر 170760
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز