همشهری آنلاین: دور اول مذاکرات ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در حالی به پایان رسید که تا کنون علی اصغر سلطانیه، صرفا از سازنده بودن مذاکرات گفته است؛ اما پیگیری‌های خبرنگار تابناک نشان می‌دهد که در این مذاکرات دست‌کم درباره دو موضوع ویژه مذاکراتی انجام ‌شده است.

سایت تابناک گزارش داده ، مذاکرات فنی ایران و کارشناسان انرژی اتمی، در حالی در وین به اتمام رسید که به نظر می‌رسد، عمده مذاکرات درباره دو موضوع ویژه بوده است.

 علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس،  پیش از اینکه روز دوم گفت‌وگوها آغاز شود، به خبرنگاران گفت: فضای سازنده‌ای بر مذاکرات حکمفرماست؛ البته وی توضیح بیشتری در این زمینه نداد.

پیگیری‌های خبرنگار «تابناک» در این باره، حاکی از آن است که آمانو و آژانس دنبال بهانه‌ای هستند که آن را در اجلاس بغداد به دست آمریکا و متحدانش بدهند و آن بهانه هم نظر ایران درباره بازدید از مجتمع نظامی پارچین است.

بر پایه این گزارش و بنا بر سندی که در سایت انجمن کنترل تسلیحات وجود دارد، ایران در آخرین مذاکرات خود با آژانس تأکید کرده که اجازه بازدید از پارچین داده می‌شود؛ اما در صورت بازدید و ارائه پاسخ‌های لازم به آژانس، لازم است که آژانس تا چند هفته، قطعنامه نهایی خود را در این باره صادر کند و موضوع در صورت ارائه پاسخ‌های لازم از دستور کار خارج شود، ولی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، صدور قطعنامه در یک زمان مشخص و حتی در زمانی را که ایران ابهامات را برطرف کرد، نپذیرفته است و می‌خواهد موضوع پارچین در صورت ارائه پاسخ‌های ایران، همچنان باز باشد و پرونده آن بسته نشود.

این در حالی است که ایران بازدید از پارچین را به صورت حق فوق‌العاده به آژانس می‌دهد و بر پایه مقررات، ایران هم ملزم به پاسخ‌گویی نیست. در واقع، آژانس می‌خواهد این کار داوطلبانه ایران را به تعهدی الزام‌آور تبدیل کند؛ این احتمالا یکی از موضوعات مذاکراتی دو طرف است.

افزون بر این، موضوع دیگر احتمالی این است که بر پایه‌‌ همان سند ایران از آژانس می‌خواهد، گام به گام مسائل دیگر از سوی آژانس پرسیده شود و در صورتی که ایران به ابهامات پاسخ داد، این موضوعات از دستور کارهای بعدی خارج شود؛ اما آژانس در همین زمینه هم بر این باور است که این موضوع را هم نمی‌پذیرد، چرا که این مسائل تنگاتنگ در ارتباطند و نمی‌توان آنها را کنار گذاشت؛ بنابراین، لازم است به مسائل پیشین ـ حتی در صورت حل شدن آنها ـ برگشت و ادعاهای جدید مطرح کرد.

البته در اینجا بحث ایران این است، اگر پرسش‌هایی که درباره فعالیت‌ها وجود دارد، پرسیده شد، دیگر آن پرسش‌ها به عنوان بهانه‌ای برای همکاری نکردن ایران در نشست‌های بعدی آژانس مطرح نشود.

گفتنی است، به نظر می‌رسد، اگر در مذاکرات وین، آژانس همچنان بر مواضع خود پافشاری کند، این گونه تفسیر خواهد شد که آنان می‌خواهند بهانه‌ای برای تحت فشار گذاردن ایران در مذاکرات بغداد داشته باشند و آن هم همکاری نکردن کامل ایران با آژانس بین‌‌المللی انرژی اتمی است.

کد خبر 170753
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز