همشهری آنلاین: رئیس‌جمهور جدید فرانسه سه‌شنبه 26 اردیبهشت سوگند می‌خورد.

فرانسوا اولاند اولین رئیس‌جمهور سوسیالیست در فرانسه بعد از 17 سال دوری این حزب از پست ریاست‌جمهوری خواهد بود.

مراسم سوگند و رسمیت یافتن ریاست‌جمهوری‌ او سریع برنامه‌ریزی شده و اجرا می‌شود.

اولین کلمه‌های او را بازار و حوزه اقتصاد در شرایطی که اروپا درگیر بحران اقتصادی است و بیشتر مردم این قاره با طرح ریاضت اقتصادی مشکل دارند با دقت زیر نظر دارد تا مطمئن شود خواسته او برای پیگیری ابزار رشد در معاهده استراتژی بودجه اروپا روابط او را با مرکل دچار مشکل نمی‌کند.

هرگونه نشانه‌ای از اولین حرکت‌های اقتصادی این کشور در دوران رئیس‌جمهور جدید، چه در داخل فرانسه  چه خارج از این کشور به دقت و با موشکافی بسیار زیر ذره‌بین قرار دارد.

همین مسائل اقتصادی و خستگی از افزایش آمار بیکاری و اقتصاد بیمار بود که شکست نیکلا سارکوزی محافظه‌کار را در پی داشت.

اولاند که در شب انتخابش گفت رویداد‌ها و شرایط اروپا سبب شده تا مراسم و جشنش را مختصر برگزار کند روز دوشنبه 25 اردیبهشت نیز اعلام کرد خوب می‌داند چگونه آغاز کردن ریاست‌جمهوری‌اش به شدت زیر نظر است و رفتارش قضاوت خواهد شد.

نگرانی او برای از دست ندادن تصویر "یک فرد عادی" باعث شده تا درخواست کند مراسم آغاز به کارش تا جایی‌که امکان دارد مختصر برگزار شود.

این مراسم ساعت 10 صبح به وقت فرانسه و 8 صبح به وقت گرینویچ آغاز می‌شود.

او در مراسمی نسبتا سنتی از حدود 30 تا 40 نفر یا صرفا افراد بسیار نزدیک دعوت خواهد کرد تا در کنار 350 نفر مقام رسمی در این مراسم حضور داشته باشند. نه فرزندان او و نه فرزندان والری تریه‌ویلر در این برنامه حضور نخواهند داشت.

کد خبر 170520
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز