شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۷:۲۱
۰ نفر

گروه بین‌الملل - محمد کرباسی: مردم فرانسه امروز در حالی برای انتخاب رئیس‌جمهوری جدید خود پای صندوق‌های رای‌ می‌روند که احتمال باقی ماندن سارکوزی در کاخ الیزه بسیار کم پیش‌بینی شده است.

دکتر پیروز ایزدی

درباره وضعیت کنونی سیاسی فرانسه با دکتر پیروز ایزدی، استاد دانشگاه و عضو هیات علمی‌مرکز تحقیقات استراتژیک گفت‌وگو کردیم.

  • نظرسنجی‌ها از پیشتازی فرانسوا اولاند، نامزد حزب سوسیالیست در انتخابات فرانسه خبر می‌دهد. دلیل افول نیکلا سارکوزی را چطور ارزیابی می‌کنید؟

نیکلا سارکوزی از زمانی که به قدرت رسید نتوانست وعد‌ه‌های خود برای بهبود بخشیدن به اوضاع اقتصادی فرانسه مانند افزایش قدرت خرید مردم و کاهش نرخ بیکاری را عملی کند. این مسئله به هر حال با توجه به بحران اقتصادی در سطح جهان بود که از آمریکا شروع شد و دامنه آن به اروپا رسید.

بعد از آن هم بحران در منطقه یورو پدید آمد که تعدادی از کشورهای اروپایی را به مرز ورشکستگی کشاند. فرانسه خود هم دارای مشکلاتی مانند بالا بودن هزینه‌های عمومی است که در نتیجه درآمدهای دولت آنقدر نبود که بتواند جوابگوی هزینه‌ها باشد. اقتصاد، مهم‌ترین محور انتخابات فرانسه است و بیشترین تاثیر را روی آرا می‌گذارد.

پایین آمدن محبوبیت سارکوزی یکی به‌دلیل محقق نشدن وعده‌هایش برای بهبود برنامه اقتصادی بوده و دیگری مربوط به شخصیت او و رفتاری است که در طول مدت ریاست‌جمهوری از خود نشان داده است. فرانسوی‌ها رفتار او را در شأن و مقام یک رئیس‌جمهور نمی‌دانند. البته اولاند هم شخصیت کاریزماتیکی ندارد و این انتخابات را ناظران بیشتر یک همه‌پرسی برای سارکوزی تلقی کرده‌اند.

  • فکر می‌کنید نتایجی که پیش‌بینی شده محقق می‌شود و نامزد سوسیالیست‌ها به پیروزی می‌رسد؟

در دور اول که ۱۰ نامزد حضور دارند به هر حال پراکندگی آرا زیاد است و پیش‌بینی می‌شود که 2 نامزد اصلی رقابت شانه‌به شانه داشته باشند و هرکدام که آرای بیشتری به دست بیاورند حداکثر با اختلاف یک تا 2 درصد خواهد بود. در دور دوم اما به‌نظر می‌رسد که اولاند با اختلاف ۸ تا ۱۰ درصدی به پیروزی برسد.

  • سیاست‌های اولاند با سارکوزی چه تفاوت‌‌هایی دارد؟

اولاند در زمینه مسائل اقتصادی معتقد به اصولی است که همیشه سوسیالیست‌ها به آن پایبند بوده‌اند که حول محور عدالت اجتماعی بیشتر است. مثلا در مسئله کسری بودجه سارکوزی اعتقاد داشت که این مشکل باید با افزایش مالیات بر ارزش افزوده که سنگینی آن بر دوش مصرف‌کنندگان است، حل شود. فرانسوا اولاند اما معتقد است که با افزایش مالیات کسانی که درآمدهای بیشتری دارند باید کسری بودجه را تامین کرد.

علاوه بر این، اولاند اعتقاد دارد نباید از مزایا و خدمات اجتماعی که برای مردم درنظر گرفته شده عدول کرد و به‌عنوان نمونه سن بازنشستگی را باید به همان ۶۰ سال برگرداند. به‌صورت کلی سیاست‌های اولاند بر مبنای برقراری عدالت اجتماعی بیشتر خواهد بود.

  • جهت‌گیری سیاست خارجی این دو نامزد چطور است و آیا در جریان رقابت‌های انتخاباتی تاثیری داشت؟

در رقابت‌های انتخاباتی مسئله سیاست خارجی کمتر مطرح بود و به‌صورت کلی می‌توان گفت در این زمینه اختلاف زیادی در مواضع 2 حزب وجود ندارد. تنها چیزی که می‌توان گفت این است که سارکوزی در زمینه سیاست خارجی همیشه دست به ماجراجویی‌هایی می‌زد و به‌دنبال این بود که در مسائل بین‌المللی خودش را مطرح کند. اگر اولاند رئیس‌جمهور فرانسه شود احتمالا این تحرکات در سیاست خارجی فرانسه کمتر شده و بیشتر توجه او معطوف به مسائل داخلی و بهبود وضعیت اقتصادی این کشور خواهد شد.

کد خبر 167270
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز