دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۷:۵۴
۰ نفر

گروه سیاسی: دولت صدمین سفر استانی خود در دولت‌های نهم و دهم را با حضور همه وزارتخانه‌ها و استانداری‌ها در مشهد به جشن نشسته و از سوی دیگر همزمان با حضور در استان خراسان رضوی جشنواره‌هایی را نیز تحت عنوان خدمت در سایر استان‌ها با هدف ارائه دستاوردهای سفرهای استانی ترتیب داده است.

این درحالی است که اگرچه محمود احمدی‌نژاد در نخستین سفر استانی خود در سال 84 از درد و آلام مردمی سخن می‌گفت که برای رفع مشکلات مالی یا بیکاری به وی رجوع می‌کردند اما اکنون پس از گذشت قریب به 7 سال همچنان شاهد خیل عظیم نامه‌هایی هستیم که با شدت و حدت بیشتری در همین موضوعات به وی می‌رسند.

آنچنان که نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی می‌گویند بسیاری از مصوبات دور سوم سفرهای استانی هنوز اجرایی نشده است و اگر مصوبه‌ای به مرحله اجرا رسیده است جزو مصوبات سفر اول و بعضا سفر دوم بوده است. نکته در اینجاست که بخش اعم مصوبات اجرا‌شده جزو مصوبات ریز هیات دولت بوده و مصوبات کلان معمولا فقط در روی کاغذ مانده است.

روز گذشته نماینده مردم ارومیه با بیان اینکه نظام از مجموعه تعهدات دولت 50‌سال عقب است از ریاست مجلس خواست که مرکز پژوهش‌ها را مامور تهیه گزارش ویژه مجموعه تعهدات دولت در سفرهای استانی کند. جواد جهانگیرزاده در تذکر خود در مجلس با انتقاد از عدم‌اجرای تعهدات دولت در سفرهای استانی از رئیس مجلس خواست تا این موضوع را پیگیری کند.

در واقع عدم اجرای برخی از مصوبات سفرهای استانی یکی از مواردی بوده که طی سال‌های گذشته مورد انتقاد برخی نمایندگان و کارشناسان قرار گرفته است و همواره از وعده‌های بعضا بی‌سرانجام هیات دولت در سفرهای استانی گلایه داشته‌اند. به گفته جواد جهانگیر‌زاده در طول دو دوره دولت نهم و دهم تنها 17‌درصد از منابعی که برای تحقق وعده‌های دولت در سفرهای استانی لازم بود تامین شده است. وی گفت که اخیرا دولت با مسئولیت یکی از وزرای قبلی 600 طرح ویژه را انتخاب کرده که عملیاتی شود که امکان تحقق آنها در یک سال پایانی دولت امکان‌پذیر نیست.

جهانگیرزاده تصریح کرد: دولت‌های آینده باید پاسخگوی تعهدات دولت تا 50 سال آینده باشند. پیش از این حمیدرضا فولادگر نماینده مردم اصفهان در گفت‌وگو با همشهری با تاکید بر اینکه مصوبات سفر‌های استانی باید در چارچوب مقررات و قوانین اقتصادی کشور مانند قوانین بودجه، برنامه‌های 5ساله و سند چشم‌انداز به تصویب می‌رسید، گفته بود: یک دلیل ناتمام‌ماندن مصوبات سفر‌های استانی این است که برخی از این مصوبات خارج از ردیف‌های بودجه و اعتبارات قانونی به تصویب رسیده و مسیر قانونی را طی نکرده‌اند، همچنین برخی از این مصوبات اساسا توجیه اقتصادی نداشتند.

کد خبر 170466
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز