شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۷:۴۸
۰ نفر

گروه حوادث: در حالی که 10 روز از فرار شهرام جزایری جنجالی ترین متهم مفاسد اقتصادی می‌گذرد، نخستین پس لرزه های این فرار، مجتمع امور اقتصادی و زندان اوین را فرا گرفت.

آیت الله هاشمی شاهرودی رییس قوه قضاییه، با صدور دستوری، 3مسئول قضایی و رییس زندان اوین را برکنار کرد.

بعد از ظهر سوم اسفند ماه 85 وقتی که خبر فرار  جزایری بر روی تلکس خبرگزاری‌های داخلی ایران مخابره شد، هیچ کس نمی توانست تصور کند در فاصله کمتر از 2 هفته، امواج  این فرار ،گریبانگیر مسئولان بررسی پرونده وی در مجتمع‌ امور اقتصادی و رییس زندان اوین شود. 

اگر چه در نخستین اطلاع رسانی‌ها دراین باره، تنها به این موضوع اکتفا شده بود که  جزایری در دومین روز اسفند 85 هنگامی که همراه چند مامور برای شناسایی دارایی‌هایش در حال انتقال به  کرج بوده، با اغفال ماموران  متواری شد، اما افکار  عمومی به راحتی نمی توانست این موضوع را درباره متهمی که بعد از دستگیری اش در 24 آبان 1380 در قسمت «فرست کلاس » پرواز امارات در تهران، به یکباره به عنوان مشهورترین متهم مفاسد اقتصادی مطرح شده بود  باور کند.

در چنین فضایی شایعات به سرعت گسترش یافت و خبرهای فعالیت‌های اقتصادی جزایری در دوران 5 سال و 2 ماه بازداشتش در زندان و نیز نحوه فرار تعجب‌برانگیز وی به این شایعات دامن زد، در این شرایط  بود که رئیس قوه قضاییه یک هیات سه نفره را مسئول بررسی قصور و تقصیرهای احتمالی در این پرونده کرد.

در حالیکه این هیات مسئولیت داشت ظرف دو هفته موضوع را بررسی کرده و نتیجه را اعلام نماید روز گذشته پس از  اعلام نتایج بررسی های این هیات ، حکم ویژه‌ای از سوی آیت الله شاهرودی صادر شد.

بنا به این دستور که پس از ارائه گزارش هیات3 نفره صادر شد، سرپرست مجتمع امور اقتصادی، 2 قاضی رسیدگی کننده به این پرونده و رئیس زندان اوین از مسئولیت‌هایشان برکنار شدند.

در نامه‌ رئیس قوه قضائیه به رئیس دادگستری استان تهران آمده است: پس از ملاحظه‌ گزارش تفصیلی و نهایی هیات سه‌نفره مقرر شد این موارد اجرا شود:   سرپرست مجتمع امور اقتصادی از مسئولیت فعلی برکنار می‌شود و جنابعالی شخصی را به عنوان معاون اقتصادی و رئیس مجتمع تعیین کنید.

به خدمت آقای وحید کربلایی آقاملکی، قاضی رسیدگی‌کننده به پرونده‌ شهرام جزایری و آقای حسین‌زاده قاضی دیگر مربوط به پرونده مذکور در مجتمع امور اقتصادی خاتمه داده شود.  رئیس زندان اوین از سمت فعلی برکنار شود.

دادسرای انتظامی قضات عملکرد قضات موصوف را از حیث انتظامی بررسی نماید.

کد خبر 17035

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز