دست یافتن به جسد مومیایی شده مردم و فرمانروایان باستان یکی از بزرگ‌ترین آرزوهای قاچاقچیان عتیقه است.

جسد مومیایی  کلاهبرداری

مبالغ سرسام‌آوری که از سوی دلالان عتیقه برای خرید مومیایی‌ها پیشنهاد می‌شود باعث شده که بسیاری از قاچاقچیان برای یافتن مومیایی شال و کلاه کرده و راهی مناطق باستانی شوند غافل از اینکه در ایران اصلا اجساد مومیایی شده وجود ندارد و رسم مومیایی کردن اجساد هنگام دفن، متعلق به مصر باستان است. با این حال قاچاقچیان که همیشه برای حل اینگونه مسائل نقشه‌ای در آستین دارند عقب ننشستند و ترفندی به کار بستند که بتوانند تجارت اجساد مومیایی شده در ایران را هم رونق دهند؛ روشی که این روزها بدجوری مد شده و حتما شما هم از آن خبر دارید: ساخت مومیایی تقلبی.

مومیایی 5 میلیارد

یکی از گران‌ترین معاملاتی که فروشندگان اجساد مومیایی در سال‌های اخیر قصد داشتند آن را رقم بزنند، فروش جسد یکی از جنگجویان باستان بود. اعضای باندی که مدعی بودند محموله‌شان را از دل تپه‌های باستانی به دست آورده‌اند می‌خواستند آن را به مبلغ 5 میلیارد تومان به فروش برسانند اما هنگام انجام معامله، به جای تاجر عتیقه خود را در برابر ماموران پلیس دیدند. ماجرا از زمانی شروع شد که ماموران پلیس شهرستان مراغه بعد از چندین روز تحقیقات تخصصی موفق شد‌ند‌ اعضای باند‌ی را که د‌ست به قاچاق اشیای عتیقه می‌زد‌ند‌، شناسایی کنند‌. پلیس اطلاعاتی در اختیار داشت که نشان می‌داد اعضای این باند قصد انجام یک معامله بزرگ را دارند و به همین دلیل بعد از شناسایی نخستین عضو باند، او به‌صورت نامحسوس زیرنظر گرفته شد تا راز او و همدستانش فاش شود. اعضای باند که خبر نداشتند ماموران تمامی رفت‌وآمدهای آنها را زیرنظر دارند بعد از پیدا کردن مشتری‌ای که حاضر شده بود برای خرید محموله آنها 5 میلیارد تومان پرداخت کند با او قرار گذاشتند. غافل از اینکه مشتری پولدار آنها یکی از ماموران است که در باند قاچاق عتیقه نفوذ کرده و برای خرید مومیایی یکی از جنگجویان باستان با آنها قرار گذاشته است. روز قرار قاچاقچیان که خود را در یک قدمی رسیدن به 5میلیارد تومان پول نقد می‌دیدند راهی محل انجام معامله شدند اما وقتی خودروی آنها به محل رسید، پلیس آنها را محاصره کرد. متهمان که بدجوری رودست خورده بودند وقتی همه راه‌های فرارشان را مسدود دیدند، تسلیم شدند و ماموران در بازرسی خودروی آنها با صندوقی سیمانی روبه‌رو شدند که روی آن نقش و نگارهای مربوط به سربازان دوره هخامنشی حک شده بود. داخل این صندوق جسد‌ مومیایی شد‌ه‌ای قرار د‌اشت که د‌ر کنار آن، اد‌وات جنگی و لوازم شخصی جنگجوی باستان نیز به چشم می‌خورد. با کشف این صندوق، متهمان به اداره پلیس منتقل شدند و در همان بررسی‌های اولیه مشخص شد که جسد مومیایی شده تقلبی است و آنها به طرز ماهرانه‌ای با استفاده از گونی و مواد شیمیایی این جسد را ساخته‌اند. متهمان اعتراف کردند که علاوه بر جسد مومیایی شده، صند‌وق سیمانی و اد‌وات جنگی و لوازم شخصی د‌اخل صند‌وق هم تقلبی هستند و هیچ ارزشی ندارند. آنها بعد از اعتراف به جرم خود، با قرار قانونی راهی زندان شدند.

جسد میلیونی

قاچاقچیان عتیقه برای ساخت مومیایی‌های تقلبی از هر ابزاری استفاده می‌کنند از به کار گرفتن موکت، استخوان و چوب گرفته تا استفاده از اجساد واقعی. مدتی قبل ماموران پلیس کرمان اعضای باندی را دستگیر کردند که با استفاده از یک جسد واقعی اقدام به ساخت مومیایی کرده بودند. جسد کودکی سه‌ماهه که آنها قصد داشتند آن را به‌عنوان یکی از کوتوله‌های شهداد به فروش برسانند. راز این باند زمانی فاش شد که کارآگاهان پلیس آگاهی کرمان در جریان فعالیت‌ اعضای یک شبکه بزرگ جعل و کلاهبرداری قرار گرفتند. طبق اطلاعاتی که ماموران به دست آورده بودند، اعضای این باند با سرکردگی مردی به اسم رحمان دست به جعل هر نوع مدرک و سند می‌زدند و آنها را به مشتریانشان می‌فروختند. ماموران برای دستگیری‌ این باند وارد عمل شدند و بعد از چندین روز بررسی‌های اطلاعاتی به سرنخ‌هایی از آنها دست یافتند. با پیگیری این سرنخ‌ها، مخفیگاه متهمان شناسایی شد و کارآگاهان وارد آنجا شدند. با دستگیری رحمان و 6 نفر از همدستانش، تعداد زیادی کارت پایان خدمت، گواهینامه و مدارک جعلی در مخفیگاه آنها کشف شد اما آنچه توجه پلیس را جلب کرد، جسد مومیایی کودکی بود که در یکی از اتاق‌ها از آن نگهداری می‌شد. در کنار این جسد اسناد و مدارکی به چشم می‌خورد که نشان می‌داد مسئولان یکی از دانشگاه‌های معروف کشور نیز اصل و واقعی بودن این جسد مومیایی را تایید کرده‌اند. ماموران که با معمایی عجیب روبه‌رو شده بودند، مومیایی و اسناد آن را در اختیار کارشناسان میراث فرهنگی قرار دادند و خیلی زود معلوم شد که هم جسد و هم اسناد و مدارک مربوط به آن تقلبی است. در گزارش میراث فرهنگی آمده بود که اعضای این باند با استفاده از جسد یک کودک سه ماهه اقدام به ساخت این مومیایی کرده‌اند و حالا سؤال این بود که جسد متعلق به چه کسی بود و این کودک چطور فوت کرده است. کارآگاهان برای کشف این راز به بازجویی از سردسته باند به نام رحمان پرداختند. این مرد که چاره‌ای جز بیان حقیقت نداشت، گفت: مدتی قبل تصمیم گرفتم با ساخت یک مومیایی تقلبی آن را به فروش برسانم. من و همدستانم بعد از شناسایی خانواده‌ای که کودک سه‌ماهه‌شان در بیمارستان فوت شده بود، با آنها وارد مذاکره شدیم و جسد کودکشان را به مبلغ 26 میلیون تومان خریدیم. سپس با استفاده از مواد شیمیایی آن را به شکل مومیایی درآوردیم. با استفاده از مهارتی که در کار جعل اسناد داشتم، مدارکی جعلی تهیه کردم که نشان می‌داد مسئولان یکی از دانشگاه‌های معروف کشور تایید کرده‌اند که این جسد، مومیایی یکی از کوتوله‌های شهداد در کرمان است. ما قصد داشتیم مومیایی تقلبی را به مبلغ 600 میلیون تومان به یک تاجر عتیقه بفروشیم که قبل از اجرای نقشه دستگیر شدیم.

مومیایی های نمکی

در برخی از گورستان‌هایی که در نمکزارها واقع شده‌اند، اجساد به شکلی شبیه مومیایی درمی‌آیند و همین مسئله دسته‌ای از قاچاقچیان را بر آن داشته تا اجساد نمکی را به‌عنوان مومیایی به فروش برسانند. در سال‌های اخیر، ماموران پلیس متهمان زیادی را دستگیر کردند که قصد فروش چنین اجسادی را به‌عنوان مومیایی داشتند. جالب اینکه بسیاری از آنها توانسته بودند مشتریان خود را قانع کنند که مومیایی آنها کاملا واقعی است و این مشتریان نیز به تصور اینکه با انتقال مومیایی مورد نظر به آن‌سوی مرزها به ثروت هنگفتی می‌رسند، با قاچاقچیان وارد معامله شده بودند. یکی از معامله‌های میلیونی، همین چند ماه پیش ‌لو رفت. این بار محل دستگیری قاچاقچیان بین‌المللی، بخش گلباف از توابع شهرستان کرمان بود و متهمان 3مرد بودند که قصد داشتند مومیایی خود را از کرمان به استان‌های مرکزی و از آنجا به خارج از کشور قاچاق کنند. این سه‌قاچاقچی حرفه‌ای زمانی لو رفتند که می‌خواستند از طریق یک کافی‌نت، عکس مومیایی خود را برای خریدار در آن‌سوی آب‌ها ای‌میل کنند. آن روز مردی که متوجه نیت قاچاقچیان شده بود با پلیس تماس گرفت و ماجرا را به ماموران اطلاع داد. تحقیقات برای شناسایی قاچاقچیان شروع شد و در جریان یک عملیات اطلاعاتی هر سه قاچاقچی بین‌المللی شناسایی و دستگیر شدند. مومیایی کشف شده از آنها در اختیار کارشناسان میراث فرهنگی قرار گرفت که در نهایت مشخص شد این جسد مومیایی نیست بلکه جسد مردی است که در نمکزار دفن شده و به‌علت شرایط خاص منطقه جسد به حالت مومیایی تبدیل شده است. به گفته سروان حیدری، رئیس پلیس بخش گلباف، این مرد نمکی هیچ ارزش تاریخی و ریالی نداشت و قاچاقچیان دستگیر شده قرار بود آن را به‌عنوان مومیایی به مشتری خود در آن‌سوی مرزها بفروشند که دستگیر شدند.

موکت مومیایی

پیدا کردن جسد، یکی از سخت‌ترین مراحل ساخت مومیایی تقلبی برای کلاهبردارانی است که با این شگرد دست به فریب طعمه‌هایشان می‌زنند. این مرحله گاهی آن‌قدر دشوار است که آنها ترجیح می‌دهند بی‌خیال پیدا کردن جسد شوند و برای اجرای نقشه هایشان از ترفندهایی استفاده‌کنند که به عقل هیچ‌کس نمی‌رسد. اعضای یکی از همین باندها با استفاد‌ه از چند‌ کیلو مس و مقد‌اری موکت، یک تابوت قلابی ساختند‌ که ظاهرا جسد ‌‌مومیایی‌شد‌ه یکی از پاد‌شاهان هخامنشی د‌اخل آن بود و جالب اینکه توانستند با استفاده از این مومیایی عجیب و غریب، فرد ثروتمندی را فریب دهند و برای فروش مومیایی با او وارد معامله شوند اما قبل از اینکه معامله سربگیرد، پلیس استان فارس از طریق اطلاعات مردمی در جریان فعالیت این باند قرار گرفت و جست‌وجو برای دستگیری اعضای آن را شروع کرد. کارآگاهان با اطلاعاتی که از مخبرین خود به دست آورده بودند ابتدا موفق شد‌ند‌ محل نگهد‌اری تابوت تقلبی را پید‌ا کنند‌. قاچاقچیان، تابوت مورد نظر را در محلی مخفی کرده بودند تا به محض دریافت پول از مشتری‌شان، آن را به وی تحویل دهند اما پلیس تابوت را پیدا کرد و در بررسی‌ها مشخص شد این تابوت تقلبی با استفاد‌ه از مقد‌اری فلز مس و موکت ساخته شد‌ه و هیچ ارزشی ندارد. بعد‌ از کشف تابوت تقلبی، جست‌وجوها ادامه یافت تا اینکه 3نفر از اعضای باند در شهرستان بوانات دستگیر شدند. آنها اعتراف کردند که سازنده تابوت تقلبی، فردی به اسم اکبر بوده که با دستگیری این مرد، تمامی متهمان راهی زندان شدند.

ماجرا ادامه دارد

گرچه موج فروش مومیایی تقلبی توسط کلاهبرداران تنها چند سالی است که در کشور به راه افتاده اما به‌رغم انتشار اخبار و گزارش‌های مختلف در این زمینه، به‌نظر می‌رسد فعالیت این تبهکاران همچنان ادامه دارد و هنوز هم هستند کسانی که به راحتی فریب کلاهبرداران را خورده و در دامشان گرفتار شوند. آخرین باندی که قصد داشتند یک مومیایی قلابی را به فروش برسانند همین 2ماه پیش و در شهرستان کاشان دستگیر شدند. متهمان این پرونده نیز بعد از به دست آوردن جسد در یکی از گورستان‌ها، آن را به شکل یک مومیایی درآورده و می‌خواستند به فروش برسانند اما رفت‌وآمد مشکوک آنها به خانه‌ای در این شهر باعث شد که ظن همسایه‌ها برانگیخته شود و در این میان یکی از همسایه‌ها با پلیس تماس گرفت و ماموران را در جریان این رفت‌وآمدهای مرموز قرار داد. ماموران با این احتمال که افراد مورد نظر تبهکار هستند و نقشه‌ای مجرمانه در سردارند، محل سکونت آنها را زیرنظر گرفتند و فهمیدند آنها از قاچاقچیان عتیقه هستند. با صدور دستور قضایی، ماموران وارد خانه مورد نظر شدند و تمامی اعضای باند را که مسلح به سلاح گرم بودند دستگیر کردند. در بازرسی از خودروی وانتی که در خانه بود، یک تابوت عتیقه که جنازه‌ای مومیایی داخلش بود، کشف شد. این تابوت و مومیایی در اختیار میراث فرهنگی قرار گرفت و مشخص شد کاملا جعلی است. متهمان نیز در بازجویی‌ها اعتراف کردند که با ساخت تابوت عتیقه می‌خواستند آن را به مبلغ صدها میلیون تومان به یک خریدار آثار باستانی بفروشند که دستگیر شدند.

 

کد خبر 170177

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز