شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۶:۳۸
۰ نفر

گروه بین‌الملل - وحیدرضا نعیمی: اسپانیا بیشترین شمار بیکاران اروپا را دارد، بدهی‌هایش در آستانه انفجار است و هر روز شاهد اعتصاب و اعتراض‌های خیابانی شبیه یونان.

اما این همه اخبار اسپانیا نیست؛ اسپانیا یک پادشاه شکارچی هم دارد که این روزها خبرساز شده‌است. در حالی که اسپانیا با بحران شدید اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند که باعث کاهش شدید بودجه برنامه‌های اجتماعی و بیکاری روزافزون شده است، بودجه خاندان سلطنتی و استفاده خوان کارلوس، پادشاه از این بودجه بحث‌های زیادی را به همراه داشته است. پادشاه 74 ساله اسپانیا اخیرا در سفری که برای شکار به بوتسوانا کرد، دچار شکستگی از ناحیه لگن خاصره شد.

این حادثه موج انتقاد شهروندان اسپانیایی را از هزینه‌ها و رفتار شخصی وی در برداشته است که مغایر با اصول زیست محیطی به شمار می‌رود. به گزارش ‌ای‌پی‌اس نیوز، سفر یادشده به بوتسوانا در جنوب آفریقا با پرداخت‌های کلانی به این کشور، کارکنان و هزینه‌ برای تفنگ و مهمات، محافظان و نیز خود سفر همراه بوده است. اقامت 12روزه در یکی از شکارگاه‌ها با پروانه شکار یک فیل حدود 37هزار یورو هزینه در بردارد. عکس پادشاه در کنار فیلی کشته‌شده در این سفر پخش شده است.

این سفر گران‌قیمت با بحران اقتصادی در اسپانیا ناسازگار است. کارمندان دولت در این کشور با 25 تا 30درصد کاهش حقوق روبه‌رو و حدود 5میلیون نفر بیکار هستند. خوان کارلوس روز 30فروردین هنگام ترک بیمارستان به خاطر این سفر که با بریز و بپاش مالی همراه بود، از مردم کشورش عذرخواهی کرد و به خبرنگاران گفت که بسیار متاسفم، اشتباه کردم، دیگر تکرار نخواهد شد.
اگر حادثه شکستگی استخوان برای پادشاه رخ نمی‌داد، سفرش به بوتسوانا علنی نمی‌شد. این امر باعث عیان شدن حقیقتی شده است که همه می‌دانستند، اما قبلا احزاب سیاسی از آن انتقاد نکرده بودند؛ یعنی اینکه پادشاه مکلف نیست چگونگی هزینه کردن بودجه را توضیح دهد و هرگز این کار را نکرده است.

خولیو انگوییتا هماهنگ‌کننده ائتلاف چپ متحد اسپانیا که اکنون در این کشور در قدرت است، گفت که پادشاهی باید از میان برود. وی افزود که هیچ کس فراتر از قانون نیست. این ائتلاف از مجلس خواسته است بررسی کند آیا هزینه سفر پادشاه از بودجه سالانه‌ای پرداخت شده است که مجلس تصویب کرده یا وزارتخانه‌ای کمک نقدی یا جنسی به آن کرده است؟ بودجه خاندان سلطنتی اسپانیا در سال2011، 11.2میلیون دلار بود. در حالی که بودجه وزارتخانه‌ها در سال‌جاری به‌طور متوسط 17درصد کاهش یافته است، بودجه خاندان سلطنتی فقط 2درصد کاهش یافت و مقرری هیچ کدام از اعضای این خاندان کم نشد.

این کاهش فقط شامل هزینه اداری و مسافرت بود.عقاید مشابهی از سوی رهبران حزب مخالف کارگران سوسیالیست بیان شده است. سازمان‌های جامعه مدنی نیز به موج اعتراض به این اقدام پادشاه پیوستند. فعالان حقوق حیوانات اطراف بیمارستانی که پادشاه در آن بستری بود، اجتماع کردند و خواستار آن شدند که وی در فعالیت‌های شکار خود تجدید نظر کند. خوان کارلوس، شکارچی باسابقه‌ای است. یک سازمان دیگر خواهان آن شده است که پادشاه از سمت خود به‌عنوان رئیس افتخاری شاخه اسپانیایی صندوق جهانی طبیعت خلع شود.

اما جنجال‌های مربوط به خاندان سلطنتی به شکار پادشاه ختم نمی‌شود؛ اخیرا نوه 13ساله وی هنگام تمرین تیراندازی به‌طور اتفاقی به پای خود شلیک کرد. استفاده از سلاح گرم در اسپانیا برای بچه‌های زیر 14سال ممنوع است، اما بدترین دردسر خاندان سلطنتی تحقیقات قضایی درباره داماد پادشاه و شوهر شاهزاده کریستینا به اتهام اختلاس است. برخی محافل از خوان کارلوس خواسته‌اند مسئولیت کارهایش را بپذیرد و با اتهام‌هایش روبه‌رو شود یا از سلطنت کناره بگیرد. در حالت دوم، اسپانیا ممکن است جمهوری شود؛ هر چند که این امر فعلا و به این سرعت، بعید به‌نظر می‌رسد.

کد خبر 168163
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز