آرش نهاوندی: تلویزیون IPTV (تلویزیون مبتنی بر پروتکل اینترنت)به‌زودی طبق گفته مدیرعامل شرکت مخابرات ایران در کلیه کلانشهرهای ایران راه‌اندازی می‌شود.

برای مشخص شدن آخرین وضعیت راه‌اندازی این نوع تلویزیون اینترنتی در کلانشهرها و سپس راه‌اندازی سراسری آن در کل کشور گفت‌وگویی را با دکتر داوود زارعیان، مدیر روابط عمومی شرکت مخابرات ایران انجام داده‌ایم که درپی می‌آید.

  • در مورد تاریخچه راه‌اندازی IPTV در ایران برایمان بگویید.

شرکت مخابرات ایران از حدود 4- 5 سال قبل طرحی را دنبال می‌کرد تحت عنوان ACS، که به معنای سرویس ارزش افزوده پیشرفته است. در این طرح انواع و اقسام خدمات از جمله بحث IPTV و VOD ما در آن زمان برای به اجرا درآوردن این طرح‌ها سرورهایی را آماده و تست کردیم، بعد از موفقیت آمیز بودن مراحل آزمایشی طرح IPTV، تصمیم به اجرای این کار با سازمان صدا و سیما که دارای آرشیو محتوایی بزرگی است گرفتیم.

طبیعی است که برای اجرای طرح سرویس‌های IPTV به امکاناتی نیاز داریم، یک بخش از این امکانات شامل سرویس‌های فنی مخابراتی است و بخش دیگر نیز مربوط به محتوا می‌شود. قرار شده است که شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات مخابراتی یعنی شرکت مخابرات ایران و شرکت‌های PAP (شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی) بتوانند امکانات فنی را راه‌اندازی کنند و صدا و سیما و وزارتخانه‌ها و سازمان‌هایی که دارای امکانات محتوایی هستند بتوانند زمینه محتوایی تلویزیون‌های IPTV را فراهم کنند.

در این میان طبیعتا صدا و سیما به‌دلیل اینکه کامل‌ترین امکانات را از نظر محتوایی دارد می‌تواند در این عرصه طرف دوم قرار داد باشد. کار را در 3 کلانشهر تهران، مشهد و تبریز آغاز کردیم و متوجه شدیم که بدون نیاز به شبکه فیبر نوری و با همین شبکه فعلی قادر به ارائه سرویس‌های IPTV هستیم. در شبکه کابلی ما2mb/sپهنای باندی را که برای سرویس IPTV نیاز داریم، موجود است.

  • پس نیازی به شبکه باند وسیع برای اجرای این پروژه وجود ندارد؟

در حال حاضر نیازی به شبکه باند وسیع نیست. سیستم فعلی کابلی ما پاسخگوی اجرای طرح IPTV است.

  • یعنی در حال حاضر نیازی به گسترش شبکه فیبر نوری احساس نمی‌کنید؟

در مرحله اول برای ارائه این خدمات به‌نظر می‌رسد که ضرورتی برای گسترش شبکه فیبر نوری به منازل وجود ندارد و در حال حاضر فیبر نوری را به مراکز شبکه انتقال می‌دهیم و ضرورتی به گسترش آن به سایر مناطق وجود ندارد.

  • تا چه زمانی دسترسی به خدمات IPTV به‌صورت سراسری امکان پذیر خواهد شد؟

تلاش داریم تا پایان برنامه پنجم در سراسر کشور این امکان را فراهم کنیم. در حال حاضر زیرساخت‌ها آماده شده و تنها باید کار و تلاش بیشتری جهت اجرای این طرح در سراسر کشور انجام گیرد.

  • قدری درباره IPTV توضیح دهید.

این سیستم 3 بخش دارد، دارای یک ست تاپ باکس، یک تلویزیون و یک مودم برای طرف مشترک یا کاربر است. طرف ارائه‌دهنده خدمات نیز به یک شبکه و سرور نیاز دارد که حاوی اطلاعات یا به‌اصطلاح دیتاست. یک کاربر زمانی که مودم خود را- که به تلفن متصل است- روشن می‌کند از طریق ست تاپ باکس قادر به دریافت برنامه‌های تلویزیونی قدیمی یا زنده تلویزیونی است. کاربر ست تاپ باکس را روشن می‌کند و به منوی مربوطه مراجعه می‌کند و می‌تواند فیلم و برنامه مورد نظر خود را انتخاب کند. قابلیت خوب این سرویس علاوه بر پخش برنامه‌های زنده تلویزیونی، TIME SHIFT است؛ به این معنا که شما می‌توانید برنامه‌های قدیمی را ببینید. زمان پخش و روز برنامه را انتخاب می‌کنید و آن را می‌بینید.

کد خبر 166209
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ارتباطات و فناوری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز