همشهری آنلاین: انحنای بیش از 90 درجه فیبر نوری باعث نشت نور و بروز اختلال در ارتباطات نوری فیبری می‌شود؛ اما با استفاده از لنزهای خاص می‌توان این درجه انحنا را بدون نشت تا 180 درجه بالا برد. اکنون دانشمندان فرانسوی به بررسی مواد لازم برای دستیابی به این نوع کنترل نور پیشرفته پرداخته‌اند که برای صوت نیز مناسب خواهد بود

انحنای نور و صوت در تمام جهت‌ها با لنز شاخص شیب امکانپذیر شد

به گزارش ایسنا، محققان موسسه فرنل، مرکز ملی پژوهش‌های علمی فرانسه و دانشگاه اکس مارسی در پژوهش خود به توضیح این مطلب پرداخته‌اند که شیوه‌های کنترل نور و صوت از لنزهای شاخص شیب استفاده کرده و بطور موثری برای انحنا دادن فضا در مسیرهای صوت و نور قابل استفاده هستند.

با ایجاد یک تغییر یا شیب در شاخص انکساری یک لنز، دانشمندان موفق به تولید ناهمسانگردی شده‌اند که در آن شاخص انکساری به طور مستقیم وابسته می‌شود.

این محققان به توضیج چگونگی امکان تمرکز یا انحنای امواج الکترومغناطیس یا فشار با ساخت چند شیب شاخص انکسار پرداخته‌اند که در اساس با ناهمسانگردی موثر همراه است. آنها متریک فضا را در چارچوب‌های الکترومغناطیسی و صوتی انحنا دادند.

لنزهای شاخص شیب که می‌توان آنها را متامواد و متامایعات در نظر گرفت، بر اساس قوانین پوشش نامرئی ساخته شده که در سال 2006 توسط جان پندری از امپریال کالج لندن و اولف لئونارد از دانشگاه سن اندروز اسکاتلند کشف شده‌است.

به گفته دانشمندان، یزرگ‌ترین مشکل فیبرهای نوری امروزی آن است که به محض انحنای آنها تا 90 درجه، نور تراوش کرده و علائم در انتهای فیبر از بین می‌روند. با استفاده از این لنزها می‌توان این مشکل را از بین برد.

انحنای 180 درجه که پس بازتابگر نیز نامیده می‌شود، همچنین قابل استفاده برای ساخت یک ریزشهر فوتونی یا فونونی بوده که در آن چندین دستگاه در کنار هم به شکل یک شهر کوچک جمع می‌شوند.

از دیگر کاربردهای این لنزها می‌توان به شبیه‌سازی سیاه‌چاله‌ها اشاره کرد.

دانشمندان قصد دارند در آینده متامواد مورد بررسی در این پژوهش را ایجاد کرده و همچنین متامواد هیدرودینامیکی و لرزه‌ای را که به ترتیب به کنترل امواج آب و زمین مورد بررسی قرار دهند.

کد خبر 165640
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز