سه‌شنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۳:۴۸

همشهری آنلاین: فیزیکدانان در برخورد دهنده RHIC در آمریکا با برخورد دادن یون‌های طلا با یکدیگر موفق به ردیابی 18 هسته ضد هلیوم 4 شدند، سنگین‌ترین ضد ماده‌ای که تا به حال در جهان ردیابی شده است

سنگین ترین ضد ماده در جهان ردیابی شد

به گزارش خبرگزاری مهر، خبر کشفی بزرگ از چند هفته پیش جوامع فیزیکی را تحت تاثیر خود قرار داد اما انتشار گزارش مربوط به آن در نشریه علمی نیچر موجب اطمینان همگان از درست بودن این اخبار شد: فیزیکدانان موفق به کشف سنگین‌ترین ضد ماده‌ای شدند که تا کنون در زمین یافته شده است و به نظر می‌رسد این رکورد برای مدتی طولانی به صورت ثابت باقی بماند.

اعضای تیم تحقیقاتی STAR در برخورد دهنده RHIC در لابراتوار ملی بروکهاون در نیویورک اعلام کردند در میان بیش از نیم تریلیون ذره‌ای که در اثر برخورد دادن یک میلیارد یون طلا در این برخورد دهنده به دست آورده‌اند، موفق به مشاهده 18 هسته ضد هلیوم 4 شده‌اند. این هسته‌ها به هسته‌های هلیوم عادی شباهت دارد اما به جای داشتن دو پروتون و دو نوترون، از دو ضد پروتون و دو ضد نوترون برخوردارند.

ذرات ضد ماده جرمی برابر جرم ماده عادی دارند اما بار آنها با یکدیگر متضاد است. زمانی که ماده و ضد ماده با یکدیگر برخورد می‌کنند در انفجاری پر انرژی از بین می‌روند. از آنجایی که جهان در تسلط ماده عادی قرار دارد، ضدپروتون‌ها و ضد نوترون‌ها پیش از اینکه بتوانند در یک ضد هسته شکل بگیرند، از بین می‌روند.

این ذره‌ها تنها برای 10 میلیاردیوم ثانیه وجود داشتند و پس از آن با ذرات ماده معمولی برخورد کرده و از بین رفته‌اند اما همین مدت کوتاه نیز برای به ثبت رسیدن در ردیاب‌های برخورد دهنده کافی بوده است.

فیزیکدانان معمولا می‌توانند هسته آنتی هیدروژن را تولید کنند و سال گذشته گروهی از محققان از ردیابی اتم ضد هیدروژن خبر دادند، محققان حتی موفق شده‌اند هسته ضد هلیوم 3 را نیز ردیابی کنند اما تا به امروز امکان ردیابی ضد هلیوم 4 به وجود نیامده بود.

برخورد دهنده RHIC یکی از مشهورترین برخورد دهنده‌های یون‌های طلا به شمار می‌رود و به این شکل ذراتی مانند پروتون‌ها به ساختارهای بنیادین خود یعنی کوارک‌ها و گلوئن‌ها تبدیل می‌شوند، ترکیبی خاستگاهی که در لحظه وقوع انفجار بزرگ در جهان به وجود آمده است.

زمانی که این ترکیب منجمد می‌شود تمامی انواع ترکیبات کوارکی در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و از نظر آماری، احتمال بسیار کوچکی وجود دارد که کوارک‌ها بتوانند خود را به شکل دو ضد پروتون در کنار دو ضد نوترون سازماندهی کنند. شانس یافتن چنین پدیده‌ای به اندازه‌ای کم بود که محققان مجبور شدند کوهی از داده‌ها را الک کرده و 18 پدیده‌ای که در جستجوی آن بودند را بیایند.

نکته منفی این است که احتمال یافتن پدیده‌ای سنگین تر از آنچه محققان یافته‌اند، بسیار کمتر از حد تصور است، به اندازه‌ای کوچک که فیزیکدانان انتظار ندارند آن را تا آینده‌ای نزدیک با کمک RHIC و یا حتی برخورد دهنده بزرگ هادرون کشف کنند.

هدف بعدی ردیابی ضد هلیوم 6 خواهد بود اما محققان باور دارند شانس ردیابی چنین ذره‌ای یک میلیون بار کمتر از یافتن ضد هلیوم 4 بوده و فراتر از فناوری‌های شتابگر کنونی در جهان است.