چهارشنبه ۲ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۸:۰۰
۰ نفر

گروه اقتصادی: انتخابات ششمین دوره اتاق‌های بازرگانی با حضور گسترده تجار و بازرگانان در سراسر کشور برگزار شد، تا بخش خصوصی نخستین گام جدی خود را برای تحقق اهداف سیاست‌های اصل 44 بردارد.

انتخابات هیات نمایندگان اتاق تهران روز چهارشنبه در حالی آغاز شد که تعداد زیادی از بازرگانان، صنعت‌گران و کارآفرینان کشور، برای تعیین اعضای پارلمان بخش خصوصی، دقایقی پیش از آغاز انتخابات، در محل اتاق تهران حضور یافتند و این استقبال گسترده تا ساعات پایانی رأی‌گیری ادامه یافت و حتی زمان اخذ رأی در اتاق تهران تا ساعت 8 شب تمدید شد. نتایج انتخابات اتاق بازرگانی تهران امروز صبح اعلام خواهد شد.

در حالی که در دوره پیش در انتخابات اتاق تهران جمعاً حدود 1700 نفر در انتخابات شرکت کرده بودند، در انتخابات روز گذشته تا ساعات میانی روز، حدود 3500 نفر رأی خود را به صندوق ریختند و پیش‌بینی‌ها از رسیدن تعداد آراء تا 7 هزار نفر تا ساعات پایانی رأی‌گیری حکایت داشت.

تحسین انگیزه بخش خصوصی

سید مسعود میرکاظمی وزیر بازرگانی که در ساعت آغازین انتخابات با حضور در اتاق بازرگانی تهران از محل برگزاری انتخابات ششمین دوره انتخابات هیأت نمایندگان اتاق تهران بازدید کرد، صف طولانی شرکت‌کنندگان برای رأی دادن را نشانه ایجاد انگیزه لازم در بخش خصوصی برای تحول اقتصاد کشور خواند.

میرکاظمی همچنین اظهار امیدواری کرد که با اجرای این انتخابات تحولات در بخش اقتصادی کشور و حوزه‌های مختلف فعالیت بخش‌های اجرایی و مردمی هرچه بیشتر رونق یابد و تغییراتی در این حوزه رخ دهد که بخش خصوصی را از لاک خود بیرون بیاورد چرا که نقش اتاق‌های بازرگانی به عنوان بزرگترین تشکل اقتصادی بخش خصوصی از اهمیت بالایی برخوردار است.

امیدواری رئیس اتاق بازرگانی

علی‌نقی خاموشی رئیس اتاق بازرگانی ایران نیز دیروز پس از شرکت در انتخابات اتاق به خبرنگاران گفت: هدف من از نامزدی مجدد کمک به اجرای سیاست‌های اصل 44 است اما اگر در انتخابات این دوره از هیات نمایندگی اتاق بازرگانی مجدداً به ریاست اتاق بازرگانی ایران انتخاب نشوم، تنها در صورتی که مؤثر باشم در اتاق خواهم ماند.

خاموشی که طی 26 سال گذشته ریاست اتاق بازرگانی ایران را در اختیار داشته است، با اشاره به ابلاغ سیاست‌های اصل 44 گفت: اتاق بازرگانی در دوره جدید نقش بسیار حساسی بر عهده دارد و جزو وظایف اولیه آن آماده‌سازی بخش خصوصی برای اجرای سیاست‌های اصل 44 است و امیدواریم افرادی انتخاب شوند که برای اجرای این سیاست‌ها آماده باشند.

برنده اصلی انتخابات بخش خصوصی است

محمد نهاوندیان، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران، نیز دیروز در حاشیه برگزاری ششمین انتخابات هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با بیان این‌که برنده اصلی این انتخابات، بخش خصوصی است اظهار امیدواری کرد پس از برگزاری انتخابات، مشارکت حداکثری بخش خصوصی به نحو وسیعی ادامه یابد.

وی درباره گلایه‌های مقام معظم رهبری از کندی تحقق سیاست‌های اصل 44 و وظیفه اتاق بازرگانی گفت: ‌اتاق باید به‌طور جدی و واقعی و فعال‌تر از گذشته مجمع رایزنی و تعامل بین بخش خصوصی و سیاست‌گذاران دولتی باشد و این تعامل نیاز به یک فضای مثبت، سازنده و نقادانه دارد.  از این پس در سیاست‌های اقتصادی حتماً باید به نحو جدی مشورت‌های بخش خصوصی، که در اتاق بازرگانی تجلی پیدا می‌کند، گرفته شود و هیچ قانونی بدون مشورت اتاق بازرگانی که قانوناً مشاور سه قوه است، تصویب نشود.

عملکرد اتاق ضعیف بوده است

محسن صفایی فراهانی نیز در حاشیه انتخابات اتاق تهران در جمع خبرنگاران با انتقاد از عملکرد اتاق بازرگانی طی سال‌های اخیر گفت: با وجود این‌که بر اساس برنامه چهارم توسعه مبنای خصوصی‌سازی واگذاری 60 درصد فعالیت‌ها به بخش خصوصی ذکر شده بود اما در دو سال گذشته چنین اتفاقی نیفتاده و زمینه آن هم فراهم نشده است.

وی با حمایت از حضور چهره‌ها و صاحب‌نظران در اتاق بازرگانی افزود: حضور نمایندگان بخش خصوصی در این نهادها به نفع بخش خصوصی است؛ بنابراین اتاق باید فعالان بخش خصوصی را برای در اختیار گرفتن کرسی‌های مجلس تشویق کند.

کد خبر 16326

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز