یکشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۰ - ۰۷:۵۳
۰ نفر

گروه ادب و هنر - احمد افشار: نخستین دوسالانه نقاشی دیواری با هدف بررسی وضعیت فعلی در حوزه دیوارنگاری وگرافیک محیطی شهر تهران، با حضور هنرمندان شاخص نقاشی، گرافیک و تجسمی در رواق هنرهای ایرانی برج میلاد در حال برگزاری است.

دوسالانه نقاشی دیواری

این اقدام نشان می‌دهد سازمان زیباسازی شهرداری تهران درصدد است با رویکردی پژوهشی و با نگاه هنرمندانه، نابسامانی‌های موجود در حوزه دیوارنگاری را بهبود بخشد.

نگاهی اجمالی به خیابان‌های شهر تهران حکایت از نقاشی‌های دیواری گوناگونی دارد که برخی از آنها به شکلی غیرهنری و نامناسب در سطح شهر تهران اجرا شده و بعضا هیچ خلاقیتی در آنها به کار نرفته است. هر چند در سال‌های اخیر نوع نقاشی و دیوارنگاری‌های شهر تهران سازمان یافته‌تر شده، با وجود این، همواره با انتقاد هنرمندان و استادان نقاشی مواجه بوده است. موضوعی که سیدمحمدجواد شوشتری مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران در گشایش دوسالانه با بیان اینکه ما می‌خواهیم نگاه را به این سمت ببریم که دیوارنگاره‌ها، مانایی بیشتری داشته باشند، تاکید کرد: امیدوارم در این دوسالانه هنرمندان و استادان با دید نقادانه و علمی به آثار اجراشده در سطح شهر تهران، نسبت به بهبود وضعیت این آثار در شهر تهران کمک کنند.

یکی از گام‌های مثبت این دوسالانه برپایی میزگردهای تخصصی است که به نقد محتوایی طرح‌ها با رویکرد علمی می‌پردازد. در نشست تخصصی دیروز آیدین آغداشلو، هنرمند نقاش با بیان اینکه حیف است در شهری که زندگی می‌کنیم عنصر خاطره قومی را از یاد ببریم و بهانه‌مان هم برای این موضوع این باشد که مردم زیبایی و رنگ می‌خواهند، گفت: نباید از یاد ببریم که هدف نقاشی دیواری در طول تاریخ فراتر از خلق زیبایی بوده است و اگر نقاشی دیواری ماندگار شده به این دلیل است که انسان می‌خواهد از یاد نبرد که خواسته‌اش چیست و هویت فرهنگ و قومی او بر چه اساسی شکل گرفته است.

همچنین محمد فدوی، دبیر بخش پژوهش دوسالانه نیز گفت: دیوارنگاری‌ها و گرافیک محیطی، رسانه‌های قدرتمندی هستند که مدام در حال سخن گفتن با مردمند، از این‌رو کوچک‌ترین خطای محتوایی یا تکنیکی درمعرض دید عموم قرار دارد و در دراز مدت ناهنجاری‌هایی را در جامعه نمایان می‌سازد. به گفته این هنرمند، شهر و شهرسازی در دوران معاصر ارتباط تنگاتنگی با هنرهای شهری دارند که این دومقوله برای ایجاد فضایی دلنشین، امن و آرام با ارتباطات آسان کاملا با هم در تعامل هستند.

در ادامه عبدالمجید حسینی‌راد، از داوران دوسالانه، با بیان اینکه در گذشته نمای بیرونی دیوارها و بناها به اندازه درون ساختمان‌ها اهمیت داشته است، گفت: متأسفانه امروزه تزیین جای مفهوم را در نقاشی دیواری گرفته، درحالی‌که نقاشی دیواری به‌عنوان یک فعالیت شاخص از نخستین روزهای زندگی بشر تا به امروز وجود داشته است. به گفته وی، ما برای مدت‌ها از نقاشی دیواری غفلت کرده بودیم و متولیان امور شهری به این مسئله کمتر توجه داشتند اما براساس ضرورت تاریخی یا به‌صورت خودجوش، این هنر، حیات پیدا کرد.

به‌هرحال به‌نظر می‌رسد نقاشی‌های دیواری در شهر تهران نیاز به پالایش جدی دارد و این دوسالانه در واقع آغاز یک راه برای رسیدن به نقطه شروع تازه‌ای است. امیدواریم نتایج حاصل از آن به فرایند اجرای نقاشی‌های دیواری در شهر کمک کند.

کد خبر 163252

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز