گروه ادب و هنر- احمد افشار: درحالی‌که هشتمین دوسالانه نگارگری فردا در موزه هنرهای معاصر خاتمه می‌یابد، هشتمین دوسالانه ملی نقاشی ایران و همایش بزرگداشت استاد کمال‌الملک از دیروز در نیشابور آغاز به کارکرد.

دوسالانه نگارگری

 در این دوره 40 هنرمند در 2 روز برگزاری کارگاه‌ها، آثاری را با موضوع نگاه معاصر به مکتب هرات در کاروانسرای عباسی ارائه می‌کنند و پس از داوری، منتخب آثار کارگاه‌ها در مشهد به نمایش درمی‌آید.

اما بخش اصلی هشتمین دوسالانه ملی نقاشی ایران شامل آثار دوسالانه با موضوع «نگاهی نو به مکتب هرات و موضوع آزاد»، هشتم دی‌ماه در مؤسسه فرهنگی - هنری صبا آغاز می‌شود. همچنین قرار است نمایشگاهی از آثار استادان و هنرمندان پیشکسوت در بخش جنبی دوسالانه برگزار ‌شود.

در نشست خبری که صبح دیروز در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد، محمود شالویی مدیرکل هنرهای تجسمی، احمد وکیلی دبیر هشتمین دوسالانه نقاشی و جواد صادقی دبیر اجرایی دوسالانه، برنامه‌های هشتمین دوسالانه نقاشی را تشریح کردند. محمود شالویی، مدیرکل هنرهای تجسمی و رئیس موزه هنرهای معاصر با تسلیت درگذشت مرحوم استاد علی‌اکبر لرنی، هنرمند پیشکسوت نقاشی قهوه‌خانه‌ای، گفت: استادان نقاشی قهوه‌خانه‌ای پیشکسوت و صاحب‌ نام و سبک در کشور ما آمار بالایی ندارند و تعدادشان معدود و انگشت‌شمار است.

وی افزود: از جمله اینان علی‌اکبر لرنی بود که روز شنبه دار فانی را وداع گفت و موجب تأسف و تأثر جامعه هنری و به‌خصوص علاقه‌مندان به هنرهای سنتی و نقاشی قهوه‌خانه‌ای شد.

مدیرکل هنرهای تجسمی در پاسخ به همشهری درخصوص نحوه فروش آثار هنری هشتمین دوسالانه ملی نقاشی گفت: خوشبختانه با تصویب و ابلاغ قانون اختصاص یک دهم درصد بودجه تملک دارایی دستگاه‌های دولتی، انتظار طولانی‌مدت جامعه هنری که موضوع خرید آثار هنری بود تحقق پیدا کرد.

وی افزود: با توجه به تصویب و ابلاغ این قانون مرجع انتخاب، فروش و قیمت‌گذاری آثار به‌عهده شورای خرید خواهد بود.
شالویی با اشاره به اینکه همزمان با آیین پایانی هشتمین دوسالانه نقاشی، فروش آثار هنری این دوسالانه آغاز می‌شود و به‌مدت 2 هفته ادامه خواهد داشت، گفت: پیش از این از اکسپوها، فقط معاونت امور هنری خرید می‌کرد که از این پس این نمایشگاه‌ها بستر مناسبی برای خرید آثار هنری توسط دستگاه‌های دولتی هم خواهند بود. در این نشست شالویی با مرور دوسالانه‌های قبل از انقلاب گفت: نخستین دوسالانه قبل از انقلاب در سال 1337 آغاز به کار کرد که تعداد شرکت کننده‌هایش 20 تا 30 نفر بود.علت برپایی آن نیز صرفا انتخاب هنرمندان جهت اعزام به بی‌ینال جهانی ونیز بود. دومین دوسالانه نیز در سال 1339 آغاز به کار کرد که حدود 20تا40هنرمند، در آن شرکت کردند. وی درباره‌ سومین دوسالانه نیز گفت: دوسالانه سوم در سال1341 با شرکت 20‌تا40هنرمند رشد قابل توجهی داشت و در سال 1343 نیز میزان شرکت‌کنندگان همین تعداد بود.

شالویی افزود: پنجمین دوسالانه با حضور 58 هنرمند از پاکستان، 68 نفر از ترکیه و 35 نفر از ایران برگزار شد.
مدیرکل هنرهای تجسمی درباره دوسالانه‌های بعد از انقلاب اسلامی بیان کرد: سال 1370 نخستین دوسالانه بعد از انقلاب آغاز به کار کرد که تعداد شرکت‌کنندگان در آن550 نفر بود و حدود 2600 اثر به نمایش درآمد. به گفته مدیر مرکز هنرهای تجسمی، آمار نشان می‌دهد دوسالانه‌های ملی نقاشی بعد از انقلاب قابل مقایسه با دوسالانه‌های قبل از انقلاب نیستند. او سپس به دوسالانه 1386 اشاره کرد که 2269 اثر در این دوسالانه روی دیوار رفت. شالویی تعداد هنرمندان شرکت‌کننده در دو سالانه را 1589 نفر و آثار ارائه شده را 6622 مورد برشمرد.

در ادامه این نشست احمد وکیلی دبیرهشتمین دوسالانه ملی نقاشی ایران گفت: طی سال‌هایی که در بسیاری از دوسالانه‌های مختلف حضور داشته و داوری‌های بسیاری در سطح جامعه انجام داده‌ام به جرات می‌توانم بگویم بی‌ینال هشتم با یک خرد جمعی پیش رفت و برای تک تک افرادی که به‌عنوان هیات داوران انتخاب شدند نظر جمعی مد نظر بوده است.

وی با اشاره به نحوه انتخاب و داوری نیز گفت: از یک‌سال قبل که شورای سیاستگذاری شکل گرفت به‌عنوان دبیر دوسالانه برای تک تک افرادی که در حوزه تجسمی زحمت کشیده‌اند دعوتنامه شخصی فرستادم تا در این دوسالانه شرکت کنند. تعدادی از هنرمندان این دعوت را قبول کردند و تعدادی دیگر نیز نپذیرفتند. امیدوارم در آینده نزدیک هنرمندان، عرصه تجسمی موزه هنرهای معاصر را خانه خود بدانند و حقوقشان را از موزه درخواست کنند. آقای جوادی‌پور نیز ازجمله هنرمندانی هستند که دعوت ما را پذیرفتند و مدیر افتخاری این بی‌ینال شدند.

دبیر هشتمین دوسالانه نقاشی ایران درباره یکی از مسائل مهم دوسالانه هشتم گفت: یکی از نکات مهمی که در 7 بی‌ینال گذشته وجود نداشت داشتن تم مشخص بود که امسال این تم در بخش رقابتی دوسالانه پررنگ‌تر شده است. «مکتب هرات» را در این بخش گنجاندیم تا جرقه‌ای از هنر ایرانی اسلامی را در دل جوانان روشن کنیم و نگاهی نو به این جریان داشته باشیم. باید بگویم ایمان کامل دارم که نقاشی ایرانی پتانسیل زیادی دارد تا بتواند خود را در جهان نشان دهد. وکیلی افزود: نقاشی ایران پتانسیل زیادی دارد تا بتواند یک هویت مستقلی را برای جهان نشان بدهد.

وی با اشاره به عدم‌حضور انجمن نقاشان گفت: باید بگویم آنها خودشان در بی‌ینال شرکت نکردند و متأسفانه فضای جامعه تجسمی سیاست زده شده است.

همچنین در بخشی از این نشست شالویی تغییر دولت‌ها را دلیل بی‌نظمی دوسالانه‌های هنری ندانست و گفت: از سال 76 که بی‌نظمی وارد مسائل هنری کشور شده است، سلایق دولتی مختلفی بوده‌اند ولی بی‌نظمی برطرف نشده است.
در ادامه جواد صادقی دبیر اجرایی دوسالانه نیز گفت: تمام امور با انتشار فراخوان در تاریخ 10 شهریور آغاز شد و تا مهر و آبان که آثار به دست ما رسید ادامه داشت. سپس آثار در 2 نوبت در تاریخ 22 و 26 آبان انتخاب اولیه شد.

کد خبر 154970

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز