یکشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۰ - ۰۵:۳۲
۰ نفر

گروه اقتصادی: به‌رغم اعلام دست‌اندرکاران بخش تولید مبنی بر مطلوب بودن وضعیت تولید میوه و مرکبات و وجود ذخایر مطمئن، قیمت انواع میوه، سبزی و صیفی در یکماهه گذشته افزایش یافته است.

با محمد‌قبله، معاون سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • گرانی قیمت محصولات کشاورزی طی چند ماه اخیر را تا چه حد می‌پذیرید، علت این گرانی‌ها چیست؟

واقعیت آن است که طی چند ماه اخیر افزایش قیمت و گرانی برخی محصولات کشاورزی را شاهد بوده و نتوانسته‌ایم آن را مهار کنیم؛ علت آن است که مشخص نیست در زمینه تنظیم بازار محصولات کشاورزی قرار است چه اقدامی انجام دهیم. با این شرایط افزایش قیمت حبوبات و برنج، میوه، سبزی و صیفی، مواد پروتئینی و فراورده‌های لبنی را شاهد بوده‌ایم و مشکل تنظیم بازار داریم. افزایش قیمت اخیر برخی محصولات کشاورزی بیشتر ناشی از مشکل تامین کالا و تنظیم بازار بوده و افزایش قیمت تمام شده تولید تاثیر چندانی در این زمینه نداشته است.

  • به‌نظر می‌رسد هماهنگی لازم بین دستگاه‌های متولی تنظیم بازار وجود ندارد.

وقتی در قانون افزایش بهره‌وری محصولات کشاورزی تمام اختیارات مانند تعرفه، صدور مجوز واردات و برنامه تامین کالا و... به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شده است، طبیعتا این وزارتخانه نیز متولی تنظیم بازار محصولات کشاورزی خواهد بود، اما وزارت جهاد کشاورزی برنامه مدونی برای تنظیم بازار محصولات کشاورزی ارائه نکرده است.

  • علت صفر شدن تعرفه واردات سیب و پرتقال و صدور مجوز واردات چیست؟

براساس قانون افزایش بهره‌وری محصولات بخش کشاورزی صدور مجوز واردات محصولات کشاورزی بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است و این وزارتخانه باید نسبت به صدور مجوز، ممنوعیت یا موافقت فصلی برای واردات برخی محصولات اقدام کند.

  • آیا وزارت جهاد کشاورزی مجوز واردات این محصولات را صادر کرده است؟

این موضوع هنگام ثبت سفارش سیب و پرتقال مشخص می‌شود؛ با وجود این می‌پذیرم که دیدگاه‌های متناقض در زمینه صدور مجوز یا ممنوعیت واردات محصولات کشاورزی برای مردم مشکل‌ساز شده است.

  • با توجه به زمان‌بر بودن فرایند ثبت سفارش و واردات میوه و مرکبات، چرا سیب و پرتقال خارجی در بازار عرضه شده است؟

کمیسیون ماده یک در زمینه تعرفه بحث می‌کند اما به‌طور مشخص صدور مجوز واردات مستقیما برعهده وزارت جهاد کشاورزی است. به درستی نمی‌دانم این محصولات چگونه وارد شده، اما آنچه مسلم است سیب، پرتقال و نارنگی موجود در بازار به‌صورت قانونی یا غیرقانونی وارد شده است.

کد خبر 163240

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز