گروه اجتماعی ـ مینا شهنی: ماراتن عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی هنوز ادامه دارد.

بازنشستگان - پارک

‌با اینکه نزدیک به نیمی از ماه اسفند سپری شده‌است اما هنوز بازنشستگان تامین اجتماعی در انتظار اعلام تصمیم دولت برای میزان عیدی هستند.

رئیس کانون عالی بازنشستگان در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر وعده داده که تا 2 روز آینده میزان عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی از سوی وزیر تعاون، ‌کار و رفاه اجتماعی مشخص می‌شود. علی اکبر خبازها توضیح داده: قرار بود عیدی بازنشستگان همانند سال‌های گذشته با همان مبلغ معادل یک ماه حقوق آنان، از 10اسفند پرداخت شود اما به‌دلیل اینکه ما این مبلغ را نپذیرفتیم بنابراین پرداخت آن مدتی به تعویق افتاد. به گفته‌ خبازها: «به‌دلیل اینکه شیخ‌الاسلامی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی چند روز در سفر به سربرده و تهران نبوده است و از سوی دیگر او تنها کسی است که می‌تواند در مورد عیدی بازنشستگان تصمیم‌گیری کند به همین دلیل منتظر بازگشت و تصمیم وزیر بودیم».

چالش بازنشستگان

چالش بازنشستگان تامین اجتماعی با دولت بر سر تعیین میزان عیدی و افزایش حقوق سالانه از 2سال پیش شروع شد. وقتی 2سال قبل نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصمیم گرفتند تعیین مقدار عیدی و افزایش حقوق سالانه بازنشستگان تامین اجتماعی را به دولت بسپارند، از نماینده دولت در مجلس قول گرفتند که وضعیت بازنشستگان را سروسامان بدهد. این تصمیم نمایندگان سبب شد تا تشکل‌های بازنشستگی اعتراض کنند، اما از آنجا که اعتراض بازنشستگان پس از تصویب قانون در مجلس بود حتی رایزنی با نمایندگان مجلس هم راه به جایی نبرد و این قانون همچنان برای اجرا مورد قبول است.

از آنجا که صندوق تامین اجتماعی یک نهاد عمومی غیردولتی به حساب می‌آید حفظ لزوم استقلال این نهاد یکی از مهم‌ترین اهدافی است که انتظار می‌رود با دقت بیشتر رعایت شود پیش از این براساس قانون تامین اجتماعی تعیین میزان افزایش حقوق و نیز تعیین عیدی بازنشستگان از سوی هیأت مدیره این صندوق تعیین می‌شد.

چه کسی کوتاهی کرده

روال عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی به این صورت است که معمولا عیدی‌هایشان را همزمان با حقوق بهمن ماه دریافت می‌کنند، اما امسال نه تنها با حقوق بهمن این اتفاق رخ نداد بلکه با رسیدن به نیمه اسفند دولت حتی میزان عیدی آنها را نیز اعلام نکرده‌است. از آنجا که بازنشستگان معمولا در دسته اقشار آسیب‌پذیر کشور قرار دارند، به‌نر می‌رسد نوعی بی‌توجهی نسبت به وضعیت آنان اعمال شده البته هیچ‌کس مسئولیت این کوتاهی را بر عهده نگرفته است.

تنشی که به‌واسطه تاخیر دولت در اعلام و پرداخت عیدی به‌وجود آمده، سبب شده تا بازنشستگان نسبت به حس مسئولیت دولت در برابر خود با تردید روبه‌رو شوند و از روش کار دولت گلایه کنند. آنها معتقدند که با توجه به شرایط زندگی‌شان می‌بایست بیشتر از این مورد توجه دولت قرار می‌گرفتند.

به هر حال بازنشستگان 2روز دیگر هم در انتظار خواهند ماند تا بالاخره دولت تصمیم بگیرد اما تحمل این دوره‌های انتظار برای افراد سالخورده کار چندان آسانی نخواهد بود. گفتنی است که پارسال بازنشستگان تامین اجتماعی در اسفندماه مبلغ 50هزار تومان بابت سبد کالا دریافت کردند که از تصمیم امسال دولت درباره این سبد کالا نیز تا‌کنون خبری منتشر نشده است.

کد خبر 162522

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز