دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۵:۴۷
۰ نفر

گروه ادب و هنر: نشست خبری پنجمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران با حضور محسن چینی‌فروشان مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و نمایندگان رسانه‌های جمعی برگزار شد.

در این نشست، چینی‌فروشان و محمدرضا کریمی‌صارمی دبیر جشنواره پویانمایی جزییات برنامه‌های پنجمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران را تشریح کردند.

در ابتدای این نشست محسن چینی فروشان با اشاره به اینکه سینما علاوه بر نقش سرگرم کنندگی که دارد، رسانه‌ای اثرگذار بر مخاطب حتی در حوزه سیاست است گفت: سینمای انیمیشن با توجه به قشر سنی مخاطبانش در مقایسه با سایر گونه‌های سینمایی اثر تربیتی بیشتری بر گروه سنی کودک و نوجوان دارد و بخش عمده‌ای از برنامه‌های این قشر را پویانمایی‌ها  تشکیل می‌دهند. با توجه به اینکه بیش از ده میلیون نفر در این گروه سنی هستند توجه به این هنر ضروری است.

مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در ادامه با مقایسه وضعیت امروز سینمای پویانمایی با سال‌های گذشته گفت: می‌توان گفت پویانمایی ایران از مهجوریت درآمده است. زمانی آرزو داشتیم این سینما مطرح شود و حالا بعد از سالها این ادعا را داریم که سینمای پویانمایی ایران از زمان آغاز جشنواره پویانمایی یعنی از ده سال گذشته تاکنون رشد قابل توجهی داشته است و امروزه  سینماگران و مؤسسات بسیاری در این زمینه فعالیت می‌کنند.

چینی‌فروشان با اعلام اینکه امسال 61 کشور در جشنواره پویانمایی تهران شرکت می‌کنند گفت: 137 فیلم از 61 کشور جهان به همراه 24 فیلم ایرانی در بخش مسابقه بین‌الملل پنجمین جشنواره پویانمایی تهران با یکدیگر به رقابت می‌پردازند. در این دوره استقبال انیماتورهای دیگر کشورها برای حضور در این رویداد بسیار چشمگیرتر از دوره‌های قبل بوده و از تمام قاره‌ها جدیدترین فیلم‌های انیمیشن به جشنواره ارسال شده است.

هیأت انتخاب این بخش از 562 فیلم ارسال شده 161 فیلم را برای حضور در بخش مسابقه بین‌الملل انتخاب کرده است. در بخش مسابقه سینمای ایران از بین بیش از هزار اثر 103فیلم برای شرکت در بخش مسابقه برگزیده شدند و در بخش مسابقه بین‌الملل نیز 23 فیلم ایرانی و 137 فیلم خارجی حضور دارند.

مدیر عامل کانون در ادامه با اشاره به استاندارد بودن ترکیب هیأت داوران گفت: در این دوره ترکیبی از داوران ایرانی و خارجی آثار را داوری می‌کنند. پروین تجوید، ناصر گل محمدی، حمید نویم، امیر محمد دهستانی، محمد مهدی عسگرپور و اولیویه ژرار کاترین، بوریوی داونکویچ از کروواسی، اتو آلد راسویس، اگنس واتسون مقی از فرانسه، عبدالله علیمراد به ترتیب داوران مسابقه ایران و مسابقه بین‌الملل هستند.

مهندس چینی فروشان در ادامه در تشریح برنامه‌ بخش‌های اصلی و جنبی پنجمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران گفت: علاوه بر حضور 104 فیلم در مسابقه ایران و 161 فیلم در بخش مسابقه بین‌الملل، نمایش‌های ویژه، چشم‌انداز، کارگاه‌ها و نشست‌های تخصصی از دیگر برنامه‌های این دوره از جشنواره است.

در بخش نمایش‌های ویژه آثار دو کارگردان صاحب سبک ایرانی در زمینه انیمیشن به نمایش در می‌آید. همچنین در این بخش سینمای کشورهای پیشرو در زمینه انیمیشن با نمایش آثار برتر آن کشورها بررسی می‌شود. جشنواره جشنواره‌ها و نمایش فیلم‌های بلند نیز از دیگر بخش‌های نمایش ویژه است.

بخش چشم‌انداز جشنواره به بررسی عملکرد و فعالیت‌ چند مؤسسه تولید فیلم‌های انیمیشن در داخل و خارج از کشور اختصاص دارد. همچنین فیلم‌های برگزیده چهار دوره جشنواره پویانمایی تهران در این بخش به روی پرده می‌رود. برپایی کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های تخصصی  از دیگر برنامه‌های جنبی جشنواره است.

مدیر عامل کانون هدف بخش چشم انداز جشنواره را افزایش تولید فیلم‌های پویانمایی و فعال شدن بخش خصوصی در این زمینه عنوان و اظهار امیدواری کرد با فعالتر شدن این بخش شاهد اکران گسترده فیلم‌های پویانمایی در کشور باشیم و علاوه برآن بخش تولید بازیهای رایانه‌ای که طرفدار زیادی در بین گروه سنی کودک و نوجوان دارد و متأسفانه در انحصار بازی‌های خارجی است را در کشور فعال کرده و همچنین استفاده از کتاب فیلم (کتاب همراه با بازی رایانه‌ای) را هم با انتشار کتاب فیلم با قیمت مناسب در بین این گروه سنی رواج دهیم.

چینی‌فروشان اظهار امیدواری کرد با فعال کردن بخش بازی‌های رایانه‌ای که پایه ‌آنها  انیمیشن است، به تولید مطلوب داخلی دست پیدا کنیم و در دوره‌های بعدی جشنواره، بخشی را به این بازی‌ها اختصاص دهیم.

مدیر عامل کانون همچنین از حضور محمدرضا جعفری جلوه، معاون امور سینمایی وزارت ارشاد در این دوره از جشنواره خبر داد و گفت:‌ امیدواریم با حضور ایشان بتوانیم کمک‌های بیشتری را در جهت تولید انیمیشن از وزارت ارشاد دریافت کنیم. 

چینی‌فروشان با اعلام اینکه جشنواره انیمیشن ایران جزو پنج جشنواره رده اول دنیا است، گفت: قرار است در یک برنامه به صورت آن لاین اخبار و رویدادهای جشنواره دو نوبت در روز پخش شود.

کریمی صارمی دبیر جشنواره در تشریح این برنامه گفت: این برنامه روزها از ساعت 11تا 12ظهر و بعدازظهرها از ساعت 18تا 19 شامل دقایقی از فیلم‌های نمایش داده شده، نقد و بررسی فیلم‌ها، معرفی سرزمین  ایران، پوشش نشست‌های تخصصی خواهد بود.

کد خبر 16150

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز