دوشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۰ - ۰۷:۳۷
۰ نفر

آرسن ونگر در دوره 15 ساله مربیگری‌اش در آرسنال عقاید خاصی داشته و به آنها پایبند بوده است.

فوتبال -  اروپا

یکی از آنها این است که او علاقه‌ای به بازگرداندن بازیکنان سابقش ندارد. او در سال‌های اخیر فرصت داشت که پاتریک ویرا، سول کمپبل و روبر پیرس را به آرسنال برگرداند ولی با وجود نیاز تیمش از این کار خودداری کرد. تیری آنری اما شامل این قاعده نمی‌شد. ونگر گفته بود که برای پر کردن جای خالی دو مهاجم آفریقایی‌اش، ژروینیو و شاماک که به جام ملت‌های آفریقا رفته‌اند، در نیم‌فصل یک مهاجم می‌خرد و وقتی فرصت بازگرداندن آنری را پیدا کرد، درنگ نکرد.

آنری که با نیویورک ردبولز قرارداد دارد، در تعطیلات لیگ آمریکا برای حفظ آمادگی بدنی‌اش با آرسنال تمرین می‌کرد و ونگر با دیدن آمادگی کاپیتان سابقش راضی شد که با او قراردادی دو ماهه امضا کند.

پیش از این آنری این افتخار را پیدا کرد که در مراسم افتتاحیه مجسمه برنزی‌اش در ورودی ورزشگاه امارات حاضر باشد. او یکی از 3 بازیکن تاریخ باشگاه آرسنال است که مجسمه‌اش به خاطر عملکرد درخشانی که با پیراهن این تیم داشته در ورودی ورزشگاه نصب شده است.

در سال 1999 و پس از انتقال جنجالی آنلکا به رئال مادرید، ونگر تصمیم گرفت دیگر هموطن جوانش، تیری آنری را به آرسنال ببرد. او خیلی زود در آرسنال جا افتاد و نه تنها جای آنلکا را پر کرد که با گل‌های دیدنی‌اش یان رایت، مهاجم محبوب باشگاه که به تازگی خداحافظی کرده بود را در سایه قرار داد. او 8 سال در آرسنال بود و عنوان بهترین گلزن تاریخ باشگاه را که در اختیار یان رایت بود با زدن 226 گل شکست. او در سال 2007 و در شرایطی که آرسنال به خاطر جوانگرایی از روزهای اوج فاصله گرفته بود به بارسلونا پیوست. آنری اما همیشه از آرسنال به‌عنوان باشگاهی که در قلبش جای دارد یاد می‌کرد و وقتی موضوع بازگشت موقت او مطرح شد، آن را پذیرفت.

ریسک آنری

آنری اما با این بازگشت دست به ریسک بزرگی زد. تصویری که هواداران آرسنال از او دارند، مهاجمی گلزن و مهارنشدنی است که یکی از بهترین بازیکنان لیگ برتر محسوب می‌شود، ولی آنری 35 ساله با روزهای اوجش فاصله دارد. به همین دلیل آنری تاکید کرد که نباید به او به چشم یک ناجی نگاه کرد. البته آنری در آرسنال بازگشتی رؤیایی داشت که در خوشبینانه‌ترین حالت هم نمی‌توانست تصورش را بکند.

در بازی مقابل لیدز در جام حذفی، زمانی که مهاجمان ناآماده آرسنال یکی پس از دیگری فرصت‌های گلزنی را از دست می‌دادند، ونگر تصمیم گرفت آنری را به زمین بفرستد. او در اواسط نیمه دوم و درحالی‌که بیشتر از 22 بازیکن درون زمین مورد توجه تماشاگران و دوربین‌ها قرار داشتند به زمین رفت و حدود 10 دقیقه بعد نخستین فرصتش را تبدیل به گل صعود تیمش کرد. این گل شماره 227 آنری برای آرسنال بود و او فرصت دارد در زمان باقی‌مانده قراردادش این آمار را بهتر کند.

آنری پس از بازی کاملا منقلب شده بود و گفت:« امیدوارم یکی مرا بیدار نکند و بگوید همه اینها یک خواب بوده است. حدود دو هفته پیش من برای تعطیلات در مکزیک بودم و حالا توانستم در جام حذفی گل صعود آرسنال، تیم محبوبم را بزنم». او اضافه کرد که هواداران نباید انتظار داشته باشند که این اتفاق در هر بازی بیفتد و البته حق با این بازیکن باتجربه بود؛ آنری در بازی بعدی مقابل سوانزی در لیگ برتر هم در نیمه دوم به زمین رفت ولی این بار موفق به گلزنی نشد تا آرسنال با شکست به خانه برگردد.

این شکست با یک اتفاق تلخ دیگر برای این بازیکن باتجربه همراه بود ؛ او با یکی از هواداران آرسنال که اعتراض تندی به بازیکنان داشت درگیری لفظی پیدا کرد. آنری به این هوادار گفته بود که او در روزهای بد هم تنها باید از تیمش حمایت کند، هرچند در روز بعد بابت رفتارش از این هوادار عذرخواهی کرد. بعد از آن نوبت بازی با منچستریونایتد بود و هواداران آرسنال امیدوار بودند بازیکن محبوب شان خاطره درخشش در رویارویی‌های قبلی این دو تیم را زنده کند ولی آنری بدشانس بود و این بازی حساس را به‌دلیل مصدومیت از دست داد. آرسنال در غیاب آنری شکست خورد تا سومین شکست متوالی‌اش در لیگ برتر را تجربه کند و ونگر بیش از پیش تحت فشار قرار بگیرد.

آنری حالا ماموریت دارد به این مربی که نقش زیادی در موفقیت‌های او داشته برای فرار از این بحران کمک کند. آرسنال مدت‌هاست شانس قهرمانی را از دست داده ولی رقابت سختی با چلسی و لیورپول برای گرفتن سهمیه لیگ قهرمانان دارد و آنری با تجربه بالایش می‌تواند برای آرسنال در این رقابت نزدیک سرنوشت ساز باشد. او همچنین فرصت دارد یک بار دیگر بازی در لیگ قهرمانان را با پیراهن آرسنال در برابر میلان تجربه کند. آیا او می‌تواند خاطره خوب دیگری برای آرسنالی‌ها از یک بازی بزرگ اروپایی باقی بگذارد؟

کد خبر 158762

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز