گروه ادب و هنر: ششمین جشنواره شعر فجر، درست همزمان با پایان بیست‌ونهمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در کرمانشاه کار خود را آغاز می‌کند.

آنطور که در خبرها آمده است، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم افتتاحیه جشنواره شعر فجر حاضر خواهد بود و چون یک انسان نمی‌تواند در یک زمان واحد، 2 جا باشد، از همین حالا روشن است که سیدمحمد حسینی در مراسم پایانی کتاب سال نخواهد بود؛ اتفاقی که بی‌تردید حاصل بی‌برنامگی و ناهماهنگی عجیب و غریب مسئولان ارشاد است. این بی‌برنامگی به شکل واضحی از نبود مدیریت واحد بر برنامه‌های مختلف وزارت ارشاد حکایت دارد ؛یعنی به‌نظر می‌رسد واحدهای مستقل در وزارت ارشاد مثل جزیره‌های جدا از هم کار خودشان را انجام می‌دهند و اگر مثلا قرار باشد یک افتتاحیه و یک اختتامیه درست در یک روز، آن هم یکی در کرمانشاه و دیگری در تهران، (تالار وحدت) برگزار شود، کسی متوجه این تداخل نمی شود و کار همچنان انجام می‌گیرد. البته مطابق رسم هر سال کتاب سال، مراسم اختتامیه این جایزه با حضور رئیس‌جمهور برگزار خواهد شد و احتمالا معاون فرهنگی وزیر که برگزارکننده اصلی جایزه کتاب سال است او را همراهی خواهد کرد.

اما همچنان این سؤال باقی می‌ماند که با وجود توجه اندک جامعه و مسئولان و رسانه‌ها و همه و همه به دنیای کتاب و شعر و ادبیات، به‌ویژه در ایامی که همه چیز زیر سایه جشنواره‌ فیلم فجر قرار می‌گیرد و تازه اگر توجهی باقی بماند به جشنواره تئاتر و موسیقی فجر می‌رسد، بهتر نبود مسئولان طوری برنامه‌ریزی می‌کردند که سروته همین دو اتفاق دنیای کتاب و ادبیات هم در یک روز هم نمی‌آمد و بیشتر به آنها توجه می‌شد؟بگذریم. مراسم ساعت 14 روز 18 بهمن ماه با حضور سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یحیی طالبیان قائم‌مقام وزیر در امور شعر و دبیران علمی و اجرایی جشنواره در تالار انتظار کرمانشاه برگزار می‌شود.

این جشنواره تا اول اسفند ادامه خواهد داشت و مراسم اختتامیه‌اش در تهران (تالار وحدت) برگزار خواهد شد؛ خوشبختانه وقتی که همه جشنواره‌ها کارشان را تمام کرده‌اند.

آنچه خواهیم دید

اینکه در جشنواره شعر امسال چه اتفاقاتی روی خواهد داد و اصولا چه فرقی با 5 دوره قبل خواهد داشت، امروز در نشست خبری یحیی طالبیان معلوم خواهد شد اما فعالیت خبری مسئولان جشنواره و دست‌اندرکاران رسانه‌ای ارشاد سبب شده است تکلیف این جشنواره نیز مثل سایر رویدادهای فرهنگی وزارت فرهنگ، تا همین‌جا هم کاملا معلوم باشد. مثلا معلوم است که دبیرخانه دائمی جشنواره بین‌المللی شعر فجر راه‌اندازی شده و این وعده مسئولان شعر و ادب، پیش از آغاز جشنواره ششم، جامه عمل پوشیده است. اتفاقی که رضا حمیدی، دبیر اجرایی جشنواره ششم درباره‌اش می‌گوید: برای اینکه این دبیرخانه بتواند شاعران و انجمن‌های کل کشور را شناسایی کند و بانک اطلاعات شاعرانی را که در طول سال در جشنواره‌ها و همایش‌هایی چون قیصر امین‌پور، سلمان هراتی، شعر مهدوی، آیینی و... شرکت می‌کنند، جمع‌آوری کند، امسال به‌صورت دائمی راه‌اندازی شد. یکی از اهداف تشکیل دبیرخانه دائمی جشنواره شعر فجر، ارتباط گسترده با شاعران کشور، تعامل مستمر و سامان دادن جشنواره‌ها و همایش‌هایی است که در طول سال در نقاط مختلف کشور برگزار می‌شوند.

دبیر علمی جشنواره نیز دو روز پیش درباره داوری‌های جشنواره گفت: بخش مقدماتی داوری آثار ارسال‌شده به دبیرخانه جشنواره که از صبح روز چهارشنبه 5 بهمن آغاز شده بود، پایان یافت و روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه (از 12 الی 14 بهمن ماه) داوری‌های مرحله دوم انجام می‌شود. در مرحله مقدماتی، 8 داور آثار را بررسی کردند و داوری مرحله دوم با داور‌انی دیگر آغاز می‌شود. همچنین بخشی از داوران ششمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر از میان برگزیدگان دوره‌های گذشته‌ جشنواره انتخاب شده‌اند.اما باز هم از نام داوران خبری نیست.

قسمت شیرین ماجرا

به‌عنوان یک جایزه که شاید برای بسیاری از شاعران جوان، شیرین‌تر از هر نوع جایزه‌ای باشد، چاپ کتاب است. انتشارات فصل پنجم همانطور که در پایان جشنواره پنجم وعده شده بود، قرار است کتاب شاعران برگزیده را چاپ کند تا این وعده نیز خوشبختانه جامه عمل بپوشد، اما به جز این، به گفته دبیر ششمین دوره جشنواره شعر فجر در این دوره جایزه نفر اول 10 میلیون تومان خواهد بود.

سال گذشته جوایز به‌صورت سکه تقدیم برگزیدگان شد اما با توجه به افزایش عجیب قیمت سکه در طول همین یک سال و تغییرات متناوبش، امسال جایزه نقدی خواهد بود. نفر دوم 8 میلیون تومان و نفر سوم 6 میلیون تومان نقدا دریافت خواهد کرد. به علاوه اینکه برگزیدگان یک سفر خارجی هدیه می‌گیرند که ظاهرا به دهلی نو، پایتخت هند خواهد بود.

کد خبر 158747

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز