گروه ادب و هنر: هفتمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر در حالی به آغاز خود در 17بهمن‌ماه نزدیک می‌شود که به‌گفته برگزارکنندگان قرار است امسال متفاوت‌ترین دوره را تجربه کند.

 یکی از تفاوت‌های این دوره از جشنواره، علاوه بر تجلیل از هفت شاعر پیشکسوت، انتخاب یک شاعر تأثیر‌گذار در دهه اخیر با انجام نظرسنجی خواهد بود. شیوه کار هم استفاده از پرسشگرانی است که با مراجعه به افراد از طیف‌های مختلف جامعه، فرم‌های نظرسنجی را از روز یکشنبه هشتم بهمن‌ماه در بین آنها توزیع می‌کنند، تا پس از انتخاب در آیین اختتامیه شعر فجر، از تأثیر گذارترین شاعر دهه اخیر تجلیل ‌شود.

رضا حمیدی دبیر هفتمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر، در گفت‌وگو با همشهری در توضیح بیشتر این طرح می‌گوید: امسال در دوره هفتم جشنواره ضمن اینکه از هفت شاعر پیشکسوت تجلیل خواهد ‌شد، تأثیرگذارترین شاعر دهه گذشته نیز براساس فرم نظرسنجی از این هفته، در سراسر کشور در بین اقشار مختلف جامعه اعم از مردم کوچه و بازار، به‌خصوص استادان دانشگاه و رشته‌های زبان و ادبیات فارسی، دانشجویان‌، نمایندگان مجلس، خبرنگاران حوزه‌ ادبیات، دانش‌آموزان و معلمان‌ توزیع می‌شود تا پس از پایان نظرسنجی، نتیجه‌ آن در اختتامیه‌ جشنواره اعلام و از نفر برگزیده به‌عنوان شاعر جریان‌ساز و پرمخاطب 10سال‌ اخیر تجلیل شود.

حمیدی در ادامه توضیح داد: روی برگه‌های نظرسنجی نام شاعران مشخص نشده است. سؤال‌ها طوری برنامه‌ریزی شده تا ذهن پرسش‌شونده به شاعر خاصی متمرکز و سوق داده نشود و او بتواند شاعر مورد نظرش را مشخص کند و سوگیری خاصی نسبت به شاعران در آن مشاهده نشود.

دبیر جشنواره‌ شعر فجر همچنین درباره‌ چگونگی انجام این نظرسنجی نیز گفت: این نظرسنجی براساس جامعه‌ آماری که مرکز آمار در اختیار ما قرار می‌دهد انجام می‌شود و بر این اساس، فر‌م‌های نظرسنجی در بین افرادی که سن آنها بالای 15سال است توزیع می‌شود. لذا سعی شده است کار به‌صورت کاملا علمی و پژوهشی انجام شود.

وی در مورد نهایی شدن تعداد داوران هفتمین جشنواره شعر فجر گفت: حدود 18داور در این دوره، آثار را ارزیابی خواهند کرد که اسامی آنها به‌زودی اعلام خواهد شد. کار داوری آثار نیز از هفته آینده آغاز می‌شود.حمیدی سطح علمی داوران این دوره را نسبت به شش جشنواره قبلی بالاتر دانست و افزود: بیش از 60درصد داوران، دارای مدرک دکتری و همچنین 50درصد از آنها از چهره‌های جدید هستند.

دبیر جشنواره‌ شعر فجر همچنین با بیان اینکه امسال کتاب‌های تعدادی از شاعران شاخص را بررسی کردیم تا بهترین آنها در قالب‌های مختلف شعری در این رقابت حضور داشته باشند توضیح داد: با توجه به اینکه شاعران پیشکسوت زیاد به شرکت در جشنواره تمایل ندارند، چون معتقدند باید فرصت در اختیار جوان‌ها گذاشته شود، بنابراین برای حل این مشکل، خود ما به جمع‌آوری آثار این شاعران که شعرهایشان را به‌صورت کتاب در دوساله‌ اخیر منتشر کرده‌اند، پرداخته‌ایم تا از این طریق، مشکل حضور نداشتن پیشکسوتان در جشنواره حل شود.

او درباره‌ بخش ویژه جشنواره‌ نیز گفت: امسال به‌خاطر اهانتی که به ساحت پیامبر(ص) صورت گرفت، یک بخش ویژه گذاشته‌ایم ولی موضوع بخش اصلی جشنواره، آزاد است و شاعران می‌توانند با هر موضوعی آثار خود را به جشنواره بفرستند. به گفته حمیدی از سال آینده بخش اصلی جشنواره به بررسی شعرهای منتشرشده در قالب کتاب تعلق می‌گیرد و بخش جانبی را به آثار ارسالی شاعران اختصاص می‌دهیم، این درحالی است که الان بخش اصلی جشنواره مربوط به آثار ارسالی است.

کد خبر 198984

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز