گروه سیاسی: در سالگرد آغاز جنبش‌های بیداری اسلامی، 1300 تن از جوانان و اندیشمندان 73 کشور اسلامی و غیراسلامی در قالب همایش بین‌المللی جوانان و بیداری اسلامی در تهران گرد هم آمدند.

برگزاری  همایش جوانان و بیداری اسلامی

این همایش که در نوع خود بی‌سابقه محسوب می‌شود، با هدف هم‌اندیشی و انتقال تجربیات جوانان فعال در حوزه بیداری اسلامی برگزار شد.در نخستین روز این همایش دو روزه که در سالن همایش‌های بین‌المللی برج میلاد برگزار می‌شود محمود احمدی‌نژاد به‌عنوان میهمان ویژه همایش به سخنرانی پرداخت. رئیس‌جمهور ایران با بیان اینکه مستکبران برای تسلط بر خاورمیانه و خیزش‌های مردمی و انقلابی رژیم صهیونیستی را در منطقه قرار دادند، گفت:

اگر در منطقه دیکتاتوری هست ریشه آن را باید در صهیونیست‌ها پیدا کرد و باید دید که چه کسانی دیکتاتورها را در مقابل مردم منطقه علم کردند و دیکتاتورها با چه کسانی جلسات پنهانی برگزار می‌کردند و دیکتاتورهای منطقه را چه کسانی مسلح کرده‌اند؟ رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه اصل وجود رژیم صهیونیستی توهین به ملت‌هاست، عنوان داشت: منطقه و جهان در انقلاب است و معیار سنجش سیاستمدارانی که ادعا می‌کنند طرفدار انقلاب هستند، علاوه بر پاکی و ایمان این است که به‌طور اصولی با استقرار رژیم صهیونیستی، آمریکا و متحدانش مخالف باشند.

پیش از احمدی‌نژاد نیز علی اکبر ولایتی در سخنانی اهداف برگزاری همایش را تشریح کرد. دبیرکل همایش بین‌المللی جوانان و بیداری اسلامی با بیان اینکه بیداری اسلامی فقط مختص به یک جغرافیای خاص نیست بلکه واکنش به چند قرن، وابستگی سیاسی و استعمار منابع ملت‌های مسلمان است، گفت: مبارزه با نظام سلطه و استکبار جهانی و کاهش مداخلات آن در جوامع اسلامی احقاق حقوق ملت فلسطین و احیای هویت اسلامی و تقویت آن از جمله خواسته‌های خیزش‌های اسلامی در کشورهای منطقه است. ولایتی با اشاره به اینکه مهم‌ترین ویژگی تحولات اخیر در جهان اسلام ماهیت ضد‌استبدادی بودن این تحولات و خیزش‌هاست، افزود: مسالمت‌آمیز بودن، برخورداری از هویت اسلامی، استقلال طلبی و محوریت جوانان و اقشار انقلابی مردم از دیگر ویژگی‌های تحولات اخیر در جهان اسلام است. هر یک از این ویژگی‌ها از اهمیت خاصی در جایگاه خود برخوردار است و لذا نمی‌توان این تحولات را تنها با تاکید بر یکی از این عناصر و ویژگی‌ها شناخت.‌ در ادامه این همایش اعضای هیات رئیسه که از کشور‌های ایران، عراق، فلسطین، لبنان، تونس، افغانستان بودند به سخنرانی پرداختند.

ایران تکیه گاه مستضعفین

رمضان عبدلله، دبیر کل جنبش جهاد اسلامی جوانان را پیشتازان تاریخی بیداری اسلامی دانست و گفت: باید از بیداری اسلامی به سمت ایجاد نهضت و انتفاضه اسلامی حرکت کنیم و در این راه باید مواظب باشیم تا در دام برنامه‌ها و سیاست‌های دشمنان نیفتیم. این فعال فلسطینی با بیان اینکه ایران تکیه‌گاه قدرتمند مستضعفین جهان است، اظهار داشت: همه جنبش‌های اسلامی هم باید از ایران به‌عنوان پایگاه و حامی اصلی جنبش‌ها حمایت کنند. وی هدف همه جنبش‌ها را در نهایت آزادی قدس شریف عنوان کرد. همچنین سید عمار حکیم، رئیس مجلس اعلای عراق در ادامه این همایش ایجاد خمود و خاموشی و نیز احیای مجدد حکومت‌های کهنه و استبدادی را آسیب‌هایی دانست که جنبش‌های بیداری اسلامی در معرض آن قرار دارند و اظهار داشت: باید با تمسک به تنوع و تعدد در کنار وحدت این جنبش‌ها را از انحراف حفظ کرد. وی تشکیل نهاد‌های مدنی را در شکل‌گیری ساختار‌های صحیح حکومت‌های بعدی و انتقال قدرت به جوانان مؤثر دانست.

انقلاب را نمی‌توان با پول نفت خرید

سید ابراهیم امین از لبنان نیز دیگر سخنران این همایش بود. این عضو ارشد حزب‌الله، با اشاره به تجربه جنگ 33 روزه، گفت: موشک‌های ما بنیان اسرائیل را نابود کرد اما ما روی موشک‌هایمان نوشته بودیم «‌ای قدس ما می‌آییم» و این پیام خود را به گوش دنیا رساندیم. وی با اشاره به سنگ اندازی‌های برخی کشور‌های عربی در جریان بیداری اسلامی افزود: بعضی دولت‌ها می‌خواهند با پول نفت انقلاب شما را بخرند درحالی‌که انقلاب خریدنی نیست. در ادامه این همایش هیات رئیسه اصلی جای خود را به هیات رئیسه جوان داد تا با تشکیل کمیسیون‌های مختلف به بررسی مبانی نظری، فکری‌ و گسترش بیداری اسلامی حاکمیت اسلام، الگوها دستاوردها و جوانان، جوانان، مقاومت فلسطین و بیداری اسلامی چشم‌انداز افق‌های آینده بیداری اسلامی بپردازند.

حاشیه‌های نخستین روز همایش جوانان و بیداری اسلامی

‌ ‌ حضور برخی میهمانان خارجی درحالی که پرچم کشورهایشان را روی شانه‌شان بسته بودند، در محوطه برج و سالن همایش جلب توجه می‌کرد.

‌ ‌ نماینده حزب‌الله لبنان در پاسخ به ابراهیم جعفری، نخست‌وزیر عراق‌که از وی خواسته بود به‌علت ضیق وقت کوتاه سخنرانی کند، با اشاره به شعار «الشعب؛ یرید...» (‌مردم می‌خواهند‌) که در جنبش‌های بیداری اسلامی سر داده می‌شود، گفت: شما می‌خواهید کوتاه سخن بگویم اما مردم می‌خواهند طولانی‌تر سخن بگویم.‌

محمد مدعون، عضو فلسطینی هیأت رئیسه همایش در پایان سخنرانی خود اظهار امیدواری کرد که این همایش سال آینده در غزه و قدس برگزار شود و گفت: البته این برای خدا دشوار نیست. این امر با استقبال شدید و شعار‌های ضد‌اسرائیلی حضار مواجه شد.

کد خبر 158730
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز