گروه ادب و هنر - مهرنوش سلماسی: کمتر از 3 روز مانده به آغاز سی‌امین جشنواره فیلم فجر، محمد خزاعی روزهای پرمشغله و شلوغی را سپری می‌کند.

محمدخزاعی - دبیرجشنواره فیلم فجر

امروز آخرین مهلت تحویل فیلم‌ها به دفتر جشنواره است و خزاعی می‌گوید هر فیلمی که تا امروز آماده نمایش نشود کنار گذاشته خواهد شد. دبیر جشنواره امسال فیلم فجر در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری می‌گوید به قراری که روز اول انتخابش به این سمت گذاشته، پایبند است و این رخداد سینمایی را منظم برگزار خواهد کرد.

به گفته خزاعی از میان 64 فیلم راه‌یافته به بخش‌های مختلف، 40 فیلم، کپی نهایی‌شان ارائه شده، 12 فیلم نسخه دیجیتالی‌شان رسیده و 10 فیلم هنوز تحویل دفتر جشنواره نشده‌است. این 10 فیلم اگر تا پایان امروز آماده نمایش نشوند باید قید حضور در جشنواره را بزنند.

خزاعی احتمال می‌دهد 5 فیلم که میانشان آثار شاخصی هم به چشم می‌خورد به‌موقع آماده نمایش نشوند. هیچ فیلمی هم به بخش مسابقه اضافه نمی‌شود و تنها احتمال دارد فیلم‌های «زندگی خصوصی آقا و خانم میم» و «پری ناز» در بخش آینه سینمای ایران به نمایش درآیند.

اهمیت برقراری نظم

یکی از وعده‌های دبیر جشنواره، برقراری نظم براین رخداد سینمایی بود. خزاعی در این رابطه به خبرنگار همشهری می‌گوید: امسال اقداماتی صورت گرفته که در سال‌های گذشته وجود نداشته است. اعلام اسامی فیلم‌ها، ارائه جدول نمایش، پیش‌فروش بلیت‌ها، صدور کارت‏های نهادها و... طبق برنامه‏ریزی و در تاریخ معین منتشر و در دسترس مخاطبان قرار گرفته است. تلاش کردیم امسال در شیوه اجرایی، هیات انتخاب و داوران و حتی دفعات نمایش فیلم‏ها و... نظم را مد نظر قرار دهیم. تا به این لحظه سعی کردم تمام وعده‌هایم را عملی کنم، حتی با وجود فشارهای کاری و مشغله‌های فراوان هر تاریخی را که مشخص کرده بودم طبق همان زمان‌بندی پیش رفتم.

دبیر سی‌امین جشنواره فیلم فجر می‌افزاید: در رابطه با فیلم‏هایی که نتوانسته‏اند در موعد مقرر خود را به جشنواره برسانند، بدون توجه به محتوا، ساختار، نام کارگردان و... آنها را نخواهم پذیرفت. چرا که آنچه برایم اهمیت بسیار دارد برگزاری جشنواره‌ای خوب و منظم است تا بتواند راحتی و آسایش را برای مردم و سینماگران به همراه بیاورد. این احترام به مردم می‏تواند باعث افزایش مخاطب شود، زیرا آنان برای سینما ارزش قائلند که با وجود صف‏های طولانی به تماشای فیلم‌های حاضر در جشنواره می‌روند، پس این احترام آنان باید متقابل باشد.

فیلم‏هایی که نرسیدند طبیعتاً حذف خواهند شد و ما مطابق جدول عمل خواهیم کرد. اهمیت برقراری نظم بر جشنواره در این است که باعث استانداردسازی، تعادل، آرامش و تولید آثار خوب می‌شود.

ترکیب هیات داوران

روز جمعه اسامی داوران بخش مسابقه سینمای ایران اعلام شد. خزاعی در این رابطه می‌گوید: امسال اعضای هیات داوران را براساس تخصص و شهرتی که در هر زمینه دارند برگزیدیم، همچنین کارگردانانی حضور دارند که در عرصه تهیه‏کنندگی هم موفق بوده‏اند. داوود میرباقری به‌عنوان فیلمنامه‌نویسی که آثار ارزشمندی را به نگارش درآورده، مجید انتظامی هم آهنگساز موفق و برجسته‌ای است که همه به توانایی‌هایش اذعان دارند. تخصصی بودن افراد در رشته‌های مختلف خیال ما را آسوده کرد که امسال داوری‏های خوبی خواهیم داشت، ترکیب خوب می‌تواند نتایج خوبی را هم به همراه داشته باشد. امیدواریم در کنار آرامش، قضاوت‏های عادلانه‌ای پیش رو داشته باشیم.

علت انتخاب شعار اخلاق، آگاهی و امید

محمد خزاعی اخلاق، آگاهی و امید را به‌عنوان شعار سی‌امین جشنواره فیلم فجر انتخاب کرد. او درباره علت برگزیدن این شعار گفت: انتخاب این شعار جنبه‌های گوناگونی داشت، اول اینکه مسئولان بتوانند در سال‌های بعد زمینه‌هایی را برای ساخت تولیدات براساس این شعار فراهم کنند حتی می‌تواند بر تولیدات نیز اثرگذار باشد، چرا که سینما باید اخلاقیات را رعایت کند و بتواند امید و آرامش را به مردمش هدیه دهد. وقتی می‏گوییم اخلاق، آگاهی و امید یعنی اینکه بتوانیم با عملکرد خودمان شور و نشاط و فضای خوب و امیدوارکننده را برای مخاطب ایجاد کنیم. بحث دیگر اخلاقیات میان جوامع بشری است، ما در کشوری اسلامی زندگی می‏کنیم که قوانین اسلام بر آن حاکم است. بهترین قانون جهان، قانون دین اسلام است که کامل‌ترینش انسان‌ها را به رستگاری می‏رساند و اخلاق یکی از مهم‌ترین پایه‌های سوق انسان‌ها به سمت تعالی است.

وی افزود در حوزه سینما اخلاق‏های نامناسبی وجود دارد که باعث از بین رفتن حرمت‏ها می‌شود. گاهی ناخودآگاه یکدیگر را متهم می‏کنیم، دروغ می‏گوییم، افترا می‏زنیم و همه مواردی که مربوط به مسائل اخلاقی می‌شود ممکن است رعایت نشود. اینها نیاز به تلنگر دارند.

این شعار می‌تواند این مفهوم را برساند که خانواده سینما، زمانی که دور هم جمع می‌شوند، احساس کنند که بهتر است کدورت‏ها را از بین ببرند. سعی کنیم با احترام به یکدیگر اگر تضارب آرایی وجود دارد و همخوانی میان نظرات احساس نمی‌شود زمان کنار هم بودن فاصله‌ها را کمتر کنیم.

جامعه‏ای موفق است که در آن، آدم‏های موافق و مخالف کنار هم قرار گیرند و حرف‏هایشان را بزنند و بتوانند در جمع‏بندی عملکرد خوبی ارائه دهند. برای اینکه خانواده سینما رشد و پیشرفت کند تا به اهداف خود دست پیدا کند نیاز به همکاری و همیاری وجود دارد. در جامعه سینمایی افکار همه محترم است و بر همین مبنا اندیشه‌های متفاوتی شکل می‌گیرد اما در مجموع سینمایی‌ها یک خانواده هستند که باید با کمک یکدیگر بیندیشند، گفت‌وگو کنند و با ایجاد همکاری، سینما را پابرجا نگه دارند تا شادابی و طراوت در آن هویدا شود.

کد خبر 158616

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز