گروه ادب و هنر: درحالی‌که دبیر جشنواره، تعداد فیلم‌های پذیرفته‌شده در بخش مسابقه سینمای ایران را بالاتر از استاندارد دانست، یکی از اعضای هیأت انتخاب اعتقاد دارد که علت این امر تعداد بالای فیلم‌های خوب در این دوره از جشنواره است.

فیلم صدای تیره - سینمای ایران

باتوجه به بضاعت سینمای ایران و غیبت اکثر فیلمسازان سرشناس در جشنواره فیلم فجر باید معجزه‌ای رخ داده باشد که 32 فیلم از تولیدات امسال کیفیت خوبی داشته‌اند. به هر حال حضور 32 فیلم در بخش مسابقه یک رکورد را در تاریخ جشنواره رقم زده است. اگر بخش‌های آینه سینمای ایران و مسابقه فیلم‌های اول را نیز در نظر بگیریم تاکنون حضور 67 فیلم در سی‌امین جشنواره فیلم فجر قطعی شده است. درباره ضرورت حضور این تعداد فیلم در جشنواره تنها بعد از دیدن آثار می‌توان نظر داد. باید دید تلاشی که برای بالا بردن کمیت صورت گرفته با رشد کیفیت نیز همراه خواهد بود یا خیر. سال گذشته که تعداد زیادی از کارگردانان مطرح در جشنواره حضور داشتند، تعداد فیلم‌های خوب کمتر از انگشتان دست بود. امسال همه امیدوارند از میان سینماگران جوان حاضر در جشنواره، سینمای ایران صاحب استعدادهای تازه‌ای شود. دیروز اسامی فیلم‌های بخش مسابقه بین‌الملل نیز اعلام شد که میانشان نام فیلمی از بهروز افخمی که در کانادا کارگردانی کرده نیز به چشم می‌خورد.

خزاعی: مجبور خواهیم شد، سئانس‌های فوق‌العاده بگذاریم

دبیر سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر با اشاره به فیلم‌های این دوره گفت‌: بعضی از فیلم‌ها را دوست داشتم که در بخش اصلی حضور داشته باشند، اما دوست داشتن من شرط نیست و قواعد و چارچوبی وجود دارد که باید دست به انتخاب بزنیم.
محمد خزاعی با اعلام لیست کامل فیلم‌های ایرانی جشنواره فجر به ایسنا گفت: یکسری می‌توانند وارد این انتخاب شوند و یکسری نمی‌توانند و باید سعی کنیم قواعد بازی را بپذیریم، قرار نیست اگر خواسته ما تامین نشد سریع کنار بکشیم. وی افزود: ما در فضایی زندگی می‌کنیم که باید هرچه می‌توانیم به هم کمک کنیم. من خیلی دوست داشتم مثلا فیلمی مانند «شیر تو شیر» در بخش اصلی باشد‌، احمد کاوری هم بیاید‌، فیلم روح‌الله حجازی هم باشد و همینطور فیلم‌های آقایان رافعی و عظیمی اما دوست داشتن من شرط نیست.

خزاعی با تقدیر از زحمات هیأت انتخاب طی 16روز گذشته گفت:‌ شاهد بودم این افراد گاهی تا اذان صبح مشغول دیدن فیلم‌ها بودند و برای هر فیلم بحث‌های زیادی می‌کردند تا به این انتخاب‌ها برسند و بهترین‌ها را انتخاب کنند. خوشبختانه هم فیلم‌های شاخصی برای بخش‌های مختلف جشنواره انتخاب شده است. وی یکی از نکات بارز کار هیأت انتخاب را در نظر گرفتن همه سلایق عنوان کرد و گفت:‌ مطمئن هستم برای بسیاری از فیلم‌ها مجبور خواهیم شد سئانس‌های فوق‌العاده بگذاریم و مردم رغبت زیادی برای دیدن فیلم‌ها خواهند داشت.

خزاعی درباره انتخاب 32فیلم برای بخش اصلی جشنواره با بیان اینکه استاندارد انتخاب‌ها نباید بیشتر از 25فیلم می‌بود‌، اظهار کرد: ما باید با 22تا25فیلم این بخش را می‌بستیم اما پیشنهاد دوستان این بود که در آستانه سی و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و سی‌امین جشنواره فیلم فجر تعداد آثار بیشتر باشد و مجموعه بررسی‌های مجدد و موافقت هیأت انتخاب باعث شد 6فیلم دیگر اضافه شوند. وی افزود: ‌به‌رغم اینکه فکر می‌کنم این تعداد زیاد است اما بخش مسابقه به یک فرصت تبدیل شده و همه احساس می‌کنند اگر در این بخش نباشند ضربه‌ای به آنها می‌خورد. در حالی که من اعتقادی به این حرف ندارم و فیلم خوب در هر بخشی دیده خواهد شد و چشم‌ها و جریاناتی هستند که آثار خوب را دنبال می‌کنند.

خزاعی تاکید کرد: خیلی از وقت‌ها فیلم‌هایی به بخش مسابقه راه پیدا نمی‌کند اما آثار موفقی هستند و همیشه این جریان بوده و خواهد بود. وی درباره انتخاب داوران جشنواره نیز گفت: رایزنی‌هایی انجام شده اما دغدغه ما بیشتر انتخاب‌ها بود که به پایان رسید و اسامی داوران هم همزمان با پیش فروش بلیت‌ها بسته خواهند شد.

فیلم افخمی در بخش بین‌الملل

اسامی فیلم‌های خارجی بخش مسابقه سینمای بین‌الملل (جام جهان‌نما) از سوی دبیرخانه سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر اعلام شد. از سوی روابط عمومی فیلم فجر، اسامی 14فیلم برای مسابقه بین‌الملل از کشورهای مختلف اعلام شده است که از میان آنها می‌توان به فیلم‌هایی از کشورهای کانادا، فرانسه، اسپانیا، نروژ، انگلستان و سوئد اشاره کرد.
عناوین فیلم‌ها به این ترتیب است:
- «هجده روز» ساخته شریف ارفاء و احمد عبدالله از کشور مصر
- «مطرود» ساخته آدیس باکراک محصول مشترک بوسنی و هرزگوین، کرواسی، صربستان و فرانسه
- «صدای تیره» ساخته بهروز افخمی از کانادا
- «عقاب» به کارگردانی کوین مک دونالد ساخته مشترک کشورهای انگلستان و آمریکا
- «دشمن» ساخته دژان زسویچ محصول مشترک صربستان، کرواسی، مجارستان، بوسنی و هرزگوین
- «اصلاحیه» به کارگردانی مارک لچکی از لهستان
- «سلطان جزیره شیطان» ساخته ماریوس هلست به‌صورت مشترک از کشورهای نروژ، سوئد، فرانسه و لهستان
- «رود لندن» ساخته رشید بوچارب محصول مشترک فرانسه، الجزایر، انگلستان
- «ماماگوگو» ساخته فردریک تور فردریکسون از ایسلند، آلمان، نروژ، سوئد و انگلستان
- «عمر قاتل من است» ساخته روشدی زم از فرانسه
- «روزها در خیابان» ساخته لوان کوگوآشویلی از گرجستان
- «طبقه آخر، سمت چپ» ساخته آنجلو سیانسی محصول مشترک فرانسه و لوگزامبورگ
- «امواج» به کارگردانی آلبرتو مورائیس از اسپانیا
- «عملیات وحشت» از آمریکا
در کنار اینها 3فیلم ایرانی نیز در این بخش شرکت می‌کنند که اسامی‌آنها متعاقبا از سوی روابط عمومی جشنواره فیلم فجر اعلام خواهد شد.

تعداد فیلم‌های خوب زیاد بود

یکی از اعضای هیأت انتخاب سی‌امین جشنواره فیلم فجر گفت:‌ تعداد زیادی فیلم‌ خوب به جشنواره رسیده و به همین دلیل به‌نظر نمی‌رسد تعداد 32 فیلم‌ برای حضور در بخش مسابقه زیاد باشد. حبیب‌الله کاسه‌ساز اضافه کرد: ما برای بخش مسابقه ملی جشنواره فجر، 32 فیلم را انتخاب کرده‌ایم که این تعداد از میان 78 فیلم رسیده به جشنواره انتخاب شده است. این تعداد معادل حدود 40 درصد از فیلم‌های رسیده به جشنواره است که با توجه به کیفیت مناسب آثار، فکر نمی‌کنم زیاد باشد.

کد خبر 157341

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز