شنبه ۸ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۸:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک نماینده سابق عراقی ابتکار اتحادیه عرب را برای کناره گیری رئیس جمهوری سوریه از قدرت ، نامشروع توصیف کرده است.

اتحادیه عرب

انتفاضه قنبر روز جمعه 7 بهمن در گفت و گو با پرس تی وی گفت: این ابتکار، حتی در اجلاس اخیر اتحادیه عرب مورد بررسی قرار نگرفته است.

این سیاست‎مدار عراقی یادآور شد که شیخ حمد بن جاسم بن جابر آل ثانی نخست وزیر قطر مانع از آن شده است تا ژنرال محمد احمد مصطفی الدابی رئیس هیات ناظران اتحادیه عرب که در حال حاضر در سوریه به سر می‌برد، گزارش خود را که تصور می‌شد به عنوان تنها گزینه در دستور کار اجلاس اتحادیه عرب قرار گیرد، ارائه کند.

قنبر ادامه داد: این در حالی است که هوشیار زیباری وزیر امورخارجه عراق، به نادیده گرفتن این گزارش اعتراض کرده است.

قنبر افزود: زیباری همچنین این چهار سوال را برای الدابی مطرح کرده است که عبارتند از : آیا دولت سوریه با ناظران هم‌کاری نکرد؟ آیا دولت سوریه به خبرنگاران برای پوشش خبری اوضاع اجازه نداد؟ آیا دولت سوریه تانک‌ها و ارتش خود را از شهرها خارج نکرد؟ و این که چه تعداد از مردم در این دوره نظارت کشته شدند؟

این نماینده سابق عراقی ادامه داد: پاسخ الدابی به سه سوال اول مثبت (بله) بود و دیگر این‎که وی در پاسخ به سوال چهارم تصریح کرده است که ۱۳۶ نفر در جریان درگیری‎ها از جمله انفجارهای مرگ‌بار در دمشق کشته شدند.

قنبر در ادامه یادآور شد که ظاهرا پاسخ‌های اولیه به چهار سوال مطرح شده ، به مذاق سعود الفیصل وزیر امور خارجه عربستان سعودی خوش نیامد و در نتیجه این موضوع خروج ناظران سعودی را موجب شد.

این سیاستمدار عراقی افزود: مساله تعجب برانگیز این است که پس از این جلسه، شیخ حمد آل ثانی با حضور در کنفرانسی مطبوعاتی، عنوان می‌کند که تصمیم اتخاذ شده در ابتکار عرب این است که بشار اسد رئیس جمهوری سوریه از قدرت کناره گیری کند.

این سیاستمدار عراقی تصریح کرد، ابتکار اتحادیه عرب  کاملا نامشروع است چرا که این تصمیم با رای گیری در این اجلاس اتخاذ نشده و بنابر این، اساسا یک سو استفاده علنی از اتحادیه عرب صورت گرفته است.

انتفاضه قنبر در پایان یادآور شد : درجریان این اجلاس، هوشیار زیباری به طور شفاف اعلام کرد که تلاش برای بین‌المللی کردن این موضوع و طرح آن در شورای امنیت سازمان ملل برای عراق غیرقابل قبول است.

ولید معلم وزیر امورخارجه سوریه در ۲۴ ژانویه اعلام کرد درخواست اتحادیه عرب برای کناره گیری بشار اسد از قدرت، ظالمانه و مداخله آشکار در امور داخلی سوریه است.

سوریه از نیمه‌های مارس تا کنون، اعتراضاتی را هم در حمایت از بشار اسد رئیس جمهوری سوریه و هم در مخالفت با وی شاهد
است.

دولت سوریه قانون شکنان، خراب‌کاران و گروه‌های تروریستی مسلح را مسئول ناآرامی‌ها در این کشور عنوان کرده و تاکید دارد که این ناآرامی از خارج هدایت می‌شود.

کد خبر 158576
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز