شنبه ۱ بهمن ۱۳۹۰ - ۰۹:۰۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: آیدین آغداشلو و علی شیرازی دو هنرمند صاحب سبک در زمینه‌های نقاشی و نقاشیخط پس از بازدید از نمایشگاه "خط نگاره‌ها، بازخوانی خط و عناصر نوشتاری در هنر نوگرای ایران" این نمایشگاه را یکی از جامع ترین نمایشگاه‌هایی ارزیابی کردند که در زمینه نقاشیخط برگزار شده است .

نمایشگاه نقاشی

به گزارش همشهری آنلاین، آیدین آغداشلو هنرشناس و منتقد برجسته هنری گفت: خط نگاره‌ها، نمایشگاه جامعی است و اگر کسی بخواهد در مورد مقوله نقاشیخط، تصویری داشته باشد می‌تواند با قدم زدن در همین نمایشگاه در گالری پردیس ملت این تصویر را کامل کند.

من خودم مدت‌هاست که نمایشگاهی با این مجموعه کارهای متفاوت و متنوع را ندیده بودم از این رو به کسانی که این مجموعه را کنار هم جمع کردند تبریک می‌گویم.

البته نقاشیخط، عرصه بسیار وسیعی است و هیچ نمایشگاهی نمی‌تواند ادعای این را بکند که جامع ترین است یا همه نمونه‌ها را جمع کرده اما در عین حال با یک انتخاب درست می‌توان جنبه‌های مختلف، دیدگاه‌ها، شیوه‌ها و سبک‌ها را در یک نمایشگاه جامع، جمع کرد.

من فکر می‌کنم این نمایشگاه تا حدود زیادی در این امر موفق بوده است. من قبل از بازدید از نمایشگاه تصور نمی‌کردم اغلب نمونه‌ها را در کنار هم شاهد باشم،اما خوشبختانه حالا می‌بینم که این اتفاق مهم رخ داده است.

آغداشلو افزود :رویکرد جمع آوری آثار برای خط نگاره‌ها نقاشیخط های معاصر است،آثار این نمایشگاه عمری در حدود 50 سال دارد، البته نقاشیخط می‌تواند ریشه‌هایش و زمینه‌هایش از زمان‌های خیلی قدیم بررسی شود اما این نمایشگاه قصد ندارد این کار را بکند و ادعایی هم در این زمینه ندارد.

بنابر این نمایشگاه "خط نگاره ها" نگاه خود را بر اتفاقاتی که 50 سال گذشته روی داده، متمرکز کرده است. این نمایشگاه فرصت مناسبی برای صاحبنظران این عرصه است تاضمن یک جمع بندی کلی بتوانند گرایش‌های سه نسل از این گونه هنری را داوری کنند.

علی شیرازی، یکی از صاحب نام ترین چهره‌های نقاشیخط ایران نیز که نستعلیق‌های او در منطقه خاورمیانه بازار قابل توجهی را به دست آورده پس از بازدید از نمایشگاه "خط نگاره‌ها" در گالری پردیس ملت گفت : از نظر من این نمایشگاه یکی از بهترین نمایشگاه‌های نقاشیخط است که تا کنون برگزار شده است.

در این نمایشگاه سه نسل از هنرمندانی که نقاشیخط کار می‌کنند با گرایش‌های مختلف آثارشان را ارائه داده‌اند اما در این بین مسئله‌ای وجود دارد که حائز اهمیت است، باید بدانیم از هر هنرمند یک تا سه اثر در نمایشگاه ارائه شده و با این تعداد آثار نمی‌توان به راحتی عمق هنری یک هنرمند را قضاوت کرد.

زیرا در این نمایشگاه فقط یک فرم ویک تکنیک از آثارهر هنرمند دیده می‌شود اما آنها در کارنامه کاریشان آثاری متفاوت ومتنوعی دارند.

علی شیرازی که با اثری با عنوان"مهر و وفا" در این نمایشگاه حاضر است که در همان دقایق نخست افتتاحیه به قیمت 20 میلیون تومان به فروش رسید درباره نوع کارش گفت: من خوشنویس و خطاط هستم و خط نستعلیق تخصص من است.

در اثری که در "خط نگاره‌ها" ارائه داده ام سعی کردم، در کنار خط، فرم خاصی را بوجود آورم و حتی گاهی کلمات را فدای فرم کردم اما با این حال تا جایی که امکان داشته، زیبایی عنصر خط را حفظ کرده‌ام.

این هنرمند صاحب سبک گفت: به نظر من یکی از مهم ترین جذابیت‌های این نمایشگاه کنار هم بودن سه نسل هنرمندان شاخص نقاشیخط است که با سه دیدگاه مختلف در کنار هم روند کارشان، تکنیک‌های مختلف و نگاه های متنوع خیش را ارائه داده‌اند.

این رویداد بسیار با ارزش است و در تعامل هنری نسل ها و نیز فراهم نمودن فرصت تحقیق و بررسی برای تئوریسین‌های هنری، امری مهم ارزیابی می‌شود.

نمایشگاه "خط نگاره‌ها، بازخوانی خط و عناصر نوشتاری در هنر نوگرای ایران" بالغ بر 70 اثر شاخص از 30 هنر مند چهار نسل نقاشیخط ایران را به روی دیوار گالری پردیس ملت دارد.

این نمایشگاه که تا 25 بهمن ماه دایر خواهد بود، شامل آثاری از محمد احصایی، نصرالله افجه‌ای،علی شیرازی،حسین زنده رودی، صداقت جباری، یدالله کابلی،حسین کاشیان، فرامرز پیل آرام، عنایت الله نظری نوری،صادق تبریزی، جلیل رسولی ،علیرضا سعادتمند، منصوره حسینی، ابراهیم الفت،قربانعلی اجلی ،جواد بختیاری،امیر صادق تهرانی ، بهرام حنفی، پروین حیدری نسب‌،هادی روشن ضمیر،حمید رحیمی نژاد، عین الدین صادق‌زاده،مهدی فلاح، گلناز فتحی،علیرضا کرمی، اسدالله کیانی، احمد محمد پور، رضا مافی، کیارش یعقوبی، فریدون امیدی است.

کد خبر 157859

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز