شنبه ۱ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۷:۵۶

همشهری آنلاین: اخترشناسان موفق به رصد کهکشان کوتوله‌ای در فاصله 10 میلیارد سال نوری شدند که احتمال می‌رود به طور کامل از ماده تاریک ساخته شده باشند

ماده تاریک

این کهکشان با استفاده از تکنیکی به نام "همگرایی گرانشی" کشف شده است. تا کنون این حقیقت که تعداد معدودی کهکشان کوتوله در همسایگی زمین دیده شده‌اند در علم نجوم به شکل یک معما باقی مانده بود.

با این همه مطالعه جدید می‌تواند این معما را پاسخ دهد، محققانMIT می‌گویند این کهکشان‌ها از ماده تاریک اشباع شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، کهکشان‌های کوتوله معمولا در اطراف کهکشان‌های بزرگ‌تر به وجود آمده و به نام کهکشان‌های اقماری شناخته می‌شوند. ماده تاریک از این رو تاریک نامیده می‌شود که با نور واکنشی نشان نمی‌دهد و از این رو امکان مشاهده مستقیم آن وجود ندارد با این همه این ماده از جرم برخوردار بوده و 85 درصد از جرم جهان را تشکیل می‌دهد و تاثیر این جرم قابل ردیابی است.

همگرایی گرانشی تکنیکی است که در آن جرمی که میان زمین و منبع نوری دوردستی قرار گرفته می‌تواند عملکردی مانند یک عدسی از خود نشان داده و نور ناشی از منبع دوردست را خمیده، بزرگ‌نمایی و یا پراکنده سازد. با استفاده از مدلسازی‌های رایانه‌ای از چگونگی انحراف نور، می‌توان جرم کهکشان همگرا کننده و میزان توزیع جرمی آن را محاسبه کرد.

محققان درMIT با استفاده از تلسکوپ کک در هاوایی به مطالعه پدیده همگرایی توسط کهکشانی به نام JVASB 1938+666 پرداخته و پس از مقایسه تصاویر به دست آمده از مدلسازی رایانه‌ای و تصاویر رصد شده موفق به کشف اختلافی شدند. پدیده‌ای با جرمی 200 میلیون برابر جرم خورشید در اطراف تصویری که دانشمندان با کمک تلسکوپ دیده بودند، مشاهده شد، با این همه منبع این جرم عظیم نامرئی است.

محققان احتمال می‌دهند این جرم نامرئی همان کهکشان کوتوله باشد که از ماده تاریک اشباع شده اما به گفته آنها گفتن این موضوع بسیار دشوار است زیرا هنوز تلسکوپ‌ها به اندازه‌ای قدرتمند نیستند که بتوانند کهکشان‌های کم نوری را در این فاصله به خوبی ببینند.