مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: بزرگترین تلسکوپ رادیویی جهان کار رصد خود را آغاز کرد

تلسکوپ رادیویی

بخش اصلی تلسکوپ رادیواسترون که یک دیش رادیویی 10 متری بر روی فضاپیمای اسپکتر-ار(Spectr-R)است، در ماه ژوئیه به یک مدار دوکی‌شکل پرتاب شد که بین 10 هزار و بیش از 300 هزار کیلومتر از زمین گسترده شده است.

این تلسکوپ با هماهنگی رصدها با تلسکوپ‌های رادیویی در زمین از طریق شیوه تداخل‌سنجی می‌تواند رصدهایی را با وضوح بسیار بالا از فاصله گسترده میان دو دیش دور از هم به دست بیاورد.

زمانی که فضاپیمای اسپکتر-ار در دورترین فاصله خود از زمین قرار دارد، این سیستم مانند یک تلسکوپ عظیم با عرض 30 برابر زمین عمل کرده و از وضوح تصویری 10 هزار برابر بیشتر از تلسکوپ فضایی هابل برخوردار است.

اسپکتر-ار در اولین رصد خود در 15 نوامبر در حدود 100 کیلومتری بالای زمین قرار داشت. این تلسکوپ فضایی با سه آنتن 32 متری در شبکه کوازار روسیه،‌ یک آنتن 70 متری در اوپاتوریای اوکراین و تلسکوپ 100 متری افلسبرگ در آلمان برای رصد کهکشان دور و درخشان 0212+735 ارتباط برقرار کرده بود.

رادیوآسترون در ماموریت پنج ساله خود به مشاهده دقیق اجسام آسمانی مانند سیاه‌چاله‌ها در مرکز کهکشان مسیه 87، منظومه‌های سیاره‌ای نوپا و ستاره‌های نوترونی خواهد پرداخت.

این تلسکوپ به شناسایی امواج رادیویی ساطع شده از میزرهای آب و ‌ابرهای مولکولهای آب در دیسک‌های کهکشانی خواهد پرداخت که به اندازه‌گیری فاصله این کهکشان‌ها از زمین کمک خواهد کرد. این کار همچنین به بررسی انبساط جهان و انرژی تاریک نیز کمک می‌کند.

کد خبر 153376
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز