همشهری آنلاین: آثار چهارمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر در دو سطح منطقه‌ای و مرکزی بررسی و انتخاب می‌شوند.

به گزارش همشهری آنلاین، سید عباس میرهاشمی؛ عضو شورای سیاستگذاری جشنواره گفت: در چهارمین جشنواره تجسمی فجر آثار پس از عبور از سطح منطقه‌ای توانایی رقابت در سطح مرکزی را دارند و در صورتی که در انتخاب منطقه‌ای رد شوند، تنها در همان منطقه نمایش داده می‌شوند.

میرهاشمی ادامه داد: یکی از سیاست‌های کلی که به نفع کشور است و باعث می‌شود فرهنگ و هنر به سطح کلان خود برسد، استعدادها کشف شود و مردم شهرستان ها از نمایشگاه‌ها محروم نشوند، برگزاری جشنواره در تمامی استان‌ها است.

وی افزود: طبق سیاست تمرکززدایی تصمیم گرفتیم آثار جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر در شهرستان ها نیز به نمایش گذاشته شود اما شیوه ای که برای این کار انتخاب کردیم کمی متفاوت است.

میرهاشمی درباره آثاری که قرار است در شهرستان ها به معرض دید عموم گذاشته شود، گفت:در این روش تمام استان های کشور را به 9 منطقه تقسیم کردیم.

بعد از اینکه آثار در سطح استانی بررسی شد برای انتخاب در سطح منطقه ای که قرار دارد می رود و در صورتی که در انتخاب نهایی در منطقه هم پذیرفته شد، به تهران ارسال می‌شود.

میر هاشمی که دبیر دومین و سومین دوره جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر نیز بوده است، ادامه داد: آثاری که از مرحله انتخاب نهایی می‌گذرند در تهران نمایش داده می‌شوند اما آثاری که به مرحله منطقه ای راه یافته اند و به مرکز ارسال نشده اند، در استان های آن منطقه نمایش داده می‌شوند و به این ترتیب خانواده هایی که در شهرستان ها زندگی می‌کنند می‌توانند آثار فرزندانشان را مشاهده کنند و از سوی دیگر هنرمندان هر استان می‌توانند از آثار هنرمندان دیگر همان استان و منطقه مطلع شوند.

میرهاشمی اظهار کرد: مدیران استانی نیز می توانند به این طریق از ظرفیت ها و استعدادهای موجود در آن استان اطلاع پیدا کنند و برای استفاده از این ظرفیت ها برنامه‌ریزی انجام دهند.

هنرمندانی نیز که آثارشان تنها در سطح منطقه نمایش داده می‌شود، با این روش متوجه نقاط ضعف خود می‌شوند و سعی می‌کنند برای دوره های بعدی اثر بهتری ارئه دهند.

این عضو شورای سیاستگذاری همچنین گفت: تفاوت دیگر این دوره جشنواره با دوره‌های قبلی در این است که همه رشته‌های هنرهای تجسمی را در برمی‌گیرد.

با توجه به بیش از 23 هزار اثر که به دبیرخانه چهارمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر رسیده است، انتخاب آثار در دو سطح مرکزی (نهایی) و منطقه ای امکان نمایش آثار بیشتری از میان آثار رسیده را فراهم می‌کند.

هنرمندان برای ارسال آثار در بخش ویژه بیداری اسلامی و عدالتخواهی جهانی و همایش تا 30 دی ماه و دربخش فیلم های مستند هنرهای تجسمی تا 5 بهمن ماه فرصت دارند آثار خود را ارسال کنند.

چهارمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر در رشته های نقاشی، خوشنویسی، نگارگری، پوستر، عکاسی، سفال و سرامیک، مجسمه‌سازی، تصویر سازی، کاریکاتور، فیلم های مستند هنرهای تجسمی و همایش 10 بهمن تا 14 اسفند ماه امسال برگزار می‌شود.

کد خبر 157384

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز