همشهری آنلاین: براساس گزارشی که سازمان ملل به دولت آمریکا داده است مصر از رژیم صهیونیستی به دلیل اقداماتش در صحرای سینا و دیگر شهرهای اشغال شده مصر از سوی این رژیم500 میلیارد دلار درخواست غرامت کرده است.

 درخواست غرامت 500 میلیارد دلاری مصر از رژیم صهیونیستی

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه فلسطین‌الیوم، سازمان ملل گزارشی را به دولت آمریکا ارائه کرده است که در آن مطالبات مصر از رژیم صهیونستی ذکر شده است و قاهره از این رژیم 500 میلیارد دلار درخواست غرامت کرده است و این غرامت به دلیل اقدامات رژیم صهیونیستی در صحرای سینا و شهرهای سوئز، اسماعلیه، پورسعید و دلتا طی سال‌های 1967 تا 1982 در اشغال این رژیم است.

براساس این گزارش، حاکمان جدید مصر بزودی اجرای بند هشتم توافقنامه صلح بین مصر و اسرائیل را که در سال 1979 امضا شد خواستار شده‌اند که بر اساس آن باید کمیته‌ای تشکیل شود و خسارت‌های ناشی از جنگ و مطالبات مالی ارزیابی و پرداخت شود، این در حالی است که نظام پیشین مصر به ریاست حسنی مبارک، رئیس جمهور سابق این کشور از این بند چشم‌پوشی کرده بود.

براساس این گزارش 750 صفحه‌ای که 190 نقشه و بیانیه درخصوص سرزمین‌های اشغالی مصر به آن ضمیمه شده است، طی سال‌های 1967 تا 1982 رژیم صهیونیستی صید ماهی در سواحل اشغالی مصر را تعطیل کرده بود و تمامی فرآورده‌های نفتی استخراج شده از صحرای سینا را به غارت برده بود.

بنابر این گزارش رژیم صهیونیستی همچنین یک چهارم سنگ‌های قیمتی صحرای سینا را استخراج کرده و از سال 1967 تا 1975 عبور و مرور کشتی‌ها در کانال سوئز را متوقف کرده بود که این امر ضرر بسیاری را به مصر زده است.

در گزارش سازمان ملل همچنین آمده است که اسرائیل 250 هزار مصری اعم از نظامیان و غیرنظامیان را طی جنگ‌های خود علیه این کشور کشته اشت و حدود یک میلیون مصری دیگر نیز درپی این جنگ‌ها زخمی شدند.

در این گزارش ذکر شده است که ارتش اسرائیل هنگام اشغال غزه و برخی از شهرهای مصر اموال و ذخایر چندین بانک از جمله بانک "الاهلی" و بانک کشاورزی مصر را تصاحب کرده و آنها را به سرقت برده است.

رژیم صهیونیستی براساس این گزارش همچنین اقدام به سرقت آثار باستانی مصر از موزه‌های صحرای سینا کرده که در صورت موافقت با مطرح شدن این گزارش یونسکو مسئول بررسی این موضوع خواهد شد.

در گزارش مذکور همچنین آمده است که رژیم صهیونیستی بدون اینکه نیروی هوایی و نیروی دریایی مصر خطری برای آن محسوب شود اقدام به بمباران این دو نیرو کرد و خسارت‌های زیادی را به نیروی دریایی مصر وارد کرد.

رژیم صهیونیستی همچنین در سال 1973 یک هواپیمای بوئینگ 727 خطوط هوایی لیبی را که عازم مصر شده بود مورد حمله قرار داد که در این حمله 114 تن از جمله چندین تبعه فرانسه کشته شدند که دولت فرانسه نیز در این زمینه با مقامات مصری همراه شده است.

در گزارش سازمان ملل همچنین آمده است که رژیم صهیونیستی عامل خشک شدن حدود 30 درصد از چاه‌های آب شیرین صحرای سینا است و این رژیم طی اشغال این صحرا ضمن بهره‌برداری از منابع طبیعی این صحرا جهت بهره‌برداری از منابع این صحرا اقدام به کشاورزی در آن کرده است که محصولات آن مستقیم به سرزمین‌های اشغالی انتقال داده شده است.

براساس این گزارش، رژیم صهیونیستی به این مقدار نیز اکتفا نکرده بلکه میلیون‌ها تن از شن‌های صحرای سینا را که قابلیت استفاده در صنعت و کارهای تجاری داشته به یغما برده که ارزش تقریبی آنها 49 میلیارد دلار به قیمت امروز ارزیابی شده است.

رژیم صهیونیستی همچنین حیاط وحش و بخش گردشگری مصر را به شدت تخریب کرده و تنها بخش گردشگری مصر خواهان 100 میلیارد دلار غرامت از رژیم صهیونیستی شده است.

در گزارش مذکور همچنین آمده است که رژیم صهیونیستی اقدام به مین‌گذاری در بیش از دو درصد از مساحت شبه جزیره سینا کرده است که با وجود توافقنامه صلح بین دو طرف هنوز نقشه‌های این میادین مین را به مصر تحویل نداده و این مین‌ها همچنین در زیر زمین باقی مانده است.

کد خبر 156572
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز