همشهری‌آنلاین: عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در پایان مجلس هشتم گزارش کاملی از روند بررسی پرونده های شکایات نمایندگان مجلس از رئیس جمهور که به قوه قضائیه ارسال شده است در صحن علنی مجلس قرائت می‌شود از به کارگیری رابط حقوقی در هیئت رئیسه برای پیگیری این پرونده‌ها خبر داد.

محمد دهقان در خصوص لزوم ارائه گزارشی از طرف هیئت رئیسه پیرامون گزارشات، تحقیق و تفحص‌ها و شکایات از رئیس جمهور که به قوه قضائیه ارسال شده است اظهار داشت: برای اولین بار در تاریخ نظارت قوه مقننه بر دستگاه‌های اجرایی مجلس هشتم با ایجاد تغییراتی در آئین نامه داخلی مجلس ساز و کاری برای ارسال گزارش کمیسیون ها از تخلفات دستگاه های اجرایی با رای نمایندگان به قوه قضائیه ایجاد کرد.

نماینده مردم چناران و طرقبه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در گذشته تنها گزارش کمیسیون ها از تحقیق و تفحص ها و یا برخی از گزارش های کمیسیون اصل نود از تخلفات دولت به قوه قضائیه ارسال می شد تصریح کرد: گزارشات زیادی از مجلس هشتم با رای مثبت نمایندگان به قوه قضائیه فرستاده شده، هیئت رئیسه برای پیگیری این شکایات رابط حقوقی را به خدمت گرفته تا مراحل بررسی شکایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی از تخلفات در قوه قضائیه را پیگیری کنند.

دهقان تاکید کرد: هیئت رئیسه پیش از پایان مجلس هشتم گزارش جامعی از نتایج بررسی شکایات نمایندگان در قوه قضائیه در صحن علنی مجلس ارائه خواهد داد.

به گزارش پارلمانی مهر، نمایندگان مجلس هشتم شورای اسلامی برای قوی تر کردن بازوی نظارتی مجلس با اصلاح آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی مقرر کردند شکایت نمایندگان از رئیس جمهور و یا وزیر و یا مسؤولان دستگاههای زیرمجموعه به خاطر نقض قانون در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار گرفته و با رای نمایندگان شکایت به قوه قضائیه ارسال شود، قوه قضائیه هم موظف است خارج از نوبت و بدون تشریفات به این پرونده ها رسیدگی کند.

آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در رابطه با نحوه پیگیری پرونده های ارسالی به قوه قضائیه سکوت کرده و مجلس را تنها موظف به ارسال این پرونده ها و قوه قضائیه را موظف به بررسی خارج از نوبت آن ها کرده است.

تاکنون هیچ یک از مسئولان قوه قضائیه و یا مجلس شورای اسلامی گزارشی از نتایج یا روند بررسی این پرونده ها ارائه نداده اند.

شکایت  یازده تن از نمایندگان مجلس از رئیس جمهور،وزیر اقتصاد، رئیس بانک مرکزی، مسئول دفتر رئیس جمهور و مسئولان دولتی مرتبط با پرونده اختلاس 3000 میلیاردی بر اساس ماده 233 آیین نامه شاید مهمترین شکایت مجلس طبق این ماده بود که در همان زمان به قوه قضائیه  ارسال شد.  

بر اساس ماده 233 آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی هرگاه حداقل ده‌ نفر از نمایندگان و یا هرکدام از کمیسیونها، عدم رعایت شؤونات و نقض یا استنکاف از اجراء قانون یا اجراء ناقص قانون توسط رئیس جمهور و یا وزیر و یا مسؤولین دستگاههای زیرمجموعه آنان را اعلام نمایند، موضوع بلافاصله از طریق هیأت رئیسه جهت رسیدگی به کمیسیون ذی‌ربط ارجاع می‌گردد. کمیسیون حداکثر ظرف مدت ده‌روز موضوع را رسیدگی و درصورت وارد بودن با اظهارنظر صریح، گزارش خود را از طریق هیأت‌رئیسه به مجلس ارائه می‌دهد.

تبصره 1- چنانچه نظر مجلس بر تأیید گزارش باشد موضوع جهت رسیدگی به قوه قضائیه و سایر مراجع ذی‌صلاح ارسال می‌شود تا خارج از نوبت و بدون تشریفات دادرسی رسیدگی نمایند.

تبصره 2- درصورتی که مجلس در مورد رئیس‌جمهور یا هریک از وزیران سه نوبت ‌رأی به وارد بودن گزارش بدهد طرح استیضاح درصورت رعایت مفاد اصل هشتاد و نهم(89) قانون اساسی در دستورکار مجلس قرار خواهد گرفت.

کد خبر 156021
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز