سه‌شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۰ - ۰۶:۲۳
۰ نفر

گروه ادب و هنر: ایده تاسیس شبکه مستند سیما به سال‌ها قبل برمی‌گردد. با راه‌اندازی رسمی فرستنده دیجیتال تلویزیونی در تهران این شبکه به‌طور آزمایشی در 14 مهر 1388 افتتاح شد، اما افتتاح رسمی‌ آن نزدیک به یکسال و نیم طول کشید. این شبکه در 26 اسفند 1389 به شکل رسمی افتتاح شد.

فیلم

با اینکه نزدیک به یک سال از عمر این شبکه می‌گذرد اما این شبکه تازه تاسیس با مشکلاتی روبه‌روست. مشکلاتی که باعث می‌شود 2صنف انجمن تهیه‌کنندگان مستند سینمای ایران درباره‌ وضعیت شبکه مستند به رئیس سازمان صدا و سیما، نامه‌ای سرگشاده بنویسند. در این نامه انجمن‌های تهیه‌کنندگان و مستندسازان سینمای ایران طی نامه‌ای مشترک، ضمن اعتراض به توقف یا لغو تعداد زیادی از قراردادها در شبکه‌ مستند، خواستار توجه بیشتر رئیس سازمان صدا و سیما به شبکه‌ مذکور شدند.

سعید ابوطالب که خود از سیاستگذاران شبکه مستند است در گفت‌وگو با همشهری با اشاره به این اعتراض گفت: اعتراض مستندسازان نشان‌دهنده این است که در شبکه مستند طرح و برنامه‌ریزی انجام می‌گیرد و کارها پیش رفته‌است اما مشکلاتی وجود دارد که به راحتی قابل حل است.

مشکل بودجه در تلویزیون امر تازه‌ای نیست؛ امری که به تازگی منجر به تعطیلی چند پروژه تلویزیونی شده‌است، به‌طوری که معاون سیما در این باره به ایسنا اعلام کرده مشکل بودجه همیشه پاشنه آشیل تلویزیون بوده‌است و این مشکل همیشه هست. ابوطالب در باره مشکل بودجه در شبکه مستند اعلام کرد: این مسئله تازه‌ای در تولید کارهای تلویزیونی نیست. بسیاری از کارها در قرارداد امسال تصویب می‌شود اما سال دیگر ساخته می‌شود. به همین دلیل ما با کارها و طرح‌های خوب قرارداد می‌بندیم تا مسئله مالی حل شود. ما نبایدبه‌دلیل مشکلی که قابل حل است، جلوی طرح‌های خوب را بگیریم.
مشکل بودجه در سازمان عریض و طویل صدا و سیما به اندازه‌ای است که رئیس صدا و سیما هم درباره آن می‌گوید: ما حتما مشکل اعتبار در حوزه‌های مختلف داریم.

با وجود این، ابوطالب امیدوار است که این مشکلات به‌زودی حل شود. او تصریح کرد: به‌زودی پول به سازمان تزریق می‌شود. گاهی بودجه دیر به دست گروه‌های تولید می‌رسد، به تهیه‌کنندگان حق می‌دهم که اعتراض کنند، چرا که چندماهی است هم ما و هم آنان با این مسائل دست به گریبان هستیم.

او با علم به اینکه برخی از طرح‌ها ممکن است در روند تصویب کهنه شود اعلام کرد: اینگونه موضوعات بخش کمی از تولیدات سازمان هستند.

باوجود این مشکلات و حضور 16 شبکه تخصصی دیجیتال، عزت‌الله ضرغامی این نوید را داده است که به‌زودی 8 شبکه تخصصی دیگر راه‌اندازی شود. ابوطالب در پاسخ به این سؤال که آیا بهتر نبود اول بودجه این شبکه تامین می‌شد بعد شبکه راه‌اندازی می‌شد گفت: کمبود بودجه امر غیرطبیعی برای برنامه‌سازان تلویزیون نیست. این مشکل دیگر سازمان‌ها و اداره‌ها هم هست. بودجه ما به‌مدت 6 ماه دیر ابلاغ شد و به همین دلیل کارهای اداری و چرخشی دیر اتفاق می‌افتد.

با وجود این مشکلات، مستند سازان از تاسیس این شبکه راضی‌اند، به‌طوری که در نامه‌ای به رئیس سازمان صدا و سیما به این نکته اشاره کرده و نگرانی خود را از کیفیت آثار پخش شده شبکه مستند اعلام کرده‌اند:شما مستحضرید که ارزش یک شبکه به آثار تولیدی آن است و شبکه‌ای که تنها به نمایش آثار خارجی یا آرشیوی و تکراری می‌پردازد به یک نمایشگر صرف می‌ماند که هیچ عنصر بدیعی در آن به چشم نخواهد آمد. بدیهی است که با پخش آثار مستند برگزیده خارجی مخالف نیستیم بلکه معتقدیم این آثار باید فقط بخشی از برنامه‌های تامینی شبکه را پوشش دهد که در جای خود ارزشمند هم هست، اما شبکه مستند می‌بایست رویکردی تولیدی در زمینه رخدادهای داخلی داشته باشد.

ابوطالب خود یکی از مستندسازانی است که دو نمونه از طرح‌هایش در شبکه اول سیما و شبکه تهران منتظر تامین بودجه است؛ به عبارت دیگر او دستی بر‌‌آتش دارد با این حال او این نوید را می‌دهد که این مشکلات تا آخر سال حل خواهد شد. او افزود:گاهی کارهای مالی- اداری کندتر از مراحل تولید اثر حرکت می‌کند، اما باید بگویم که بودجه، همه مراحل کار نیست و تهیه‌کننده باید بتواند کارها را تا جایی که می‌تواند پیش ببرد.

کد خبر 155856

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز