جمعه ۲ دی ۱۳۹۰ - ۱۷:۴۲
۰ نفر

محمد کرباسی: نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق بیش از ۳ ماه پیش، طرح وابستگان به حزب بعث برای سرنگونی دولت بغداد همزمان با خروج نیروهای آمریکایی از این کشور را افشا کرد.

۱۸ انفجار که روز پنجشنبه پایتخت بغداد را لرزاند و کشته شدن ۸۰ نفر را به‌دنبال داشت سند دیگری برای تأیید این مسئله است که اکنون گروه‌های وابسته به حزب بعث طرح‌های خود را برای راه‌انداختن درگیری‌های قومی و مذهبی در این کشور وارد مرحله جدیدی کرده‌اند. انفجارهای زنجیره‌ای پایتخت عراق و اطراف آن عملیاتی نبوده است که در شرایط امنیتی این کشور پس از خروج نظامیان آمریکایی در مدت کوتاهی برنامه‌ریزی شده باشد. نقشه این عملیات تروریستی که بار دیگر مردم این کشور را در نقاط مختلف از مدرسه گرفته تا مسجد و مراکز تجاری به خاک و خون کشید بدون شک از مدت‌ها قبل آماده شده بود تا پس از بحران‌سازی جریان‌های سیاسی ضربه دیگری بر دولت این کشور وارد کند.

برخی صدور حکم بازداشت طارق الهاشمی، معاون رئیس‌جمهوری عراق را عامل بحران سیاسی عراق می‌دانند اما تنش‌ها در این کشور از چند ماه قبل با بازداشت عوامل وابسته به حزب بعث، ادعای خودمختاری برخی استان‌ها با اکثریت جمعیت سنی و حمایت مقام سیاسی وابسته به ائتلاف العراقیه از این اقدام کلید خورد. چندی پیش نیروهای امنیتی عراق موفق شدند 350 نفر از افراد وابسته به حزب منحله بعث و افراد متهم به دست داشتن در طرح ایجاد ناامنی در عراق را که تحت پوشش سازمانی موسوم به حزب بازگشت فعالیت می‌کردند بازداشت کنند.

پس از آن استانداری صلاح‌الدین در اقدامی ناگهانی در روز 21 اکتبر، این استان را منطقه‌ای فدرال (خودمختار) اعلام کرد و پس از آن مقام‌های استان الانبار هم از تلاش خود برای فدرالی‌شدن این استان خبر دادند. درحالی‌که در عراق نوری مالکی به‌صورت قانونی ریاست دولت ملی را بر عهده دارد اسامه النجیفی، رئیس پارلمان عراق از فهرست العراقیه از این اقدام حمایت کرد و پس از آن طارق الهاشمی و صالح المطلق از دیگر مقام‌های ارشد این ائتلاف و معاونان رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر موضعی مشابه اتخاذ کردند. ائتلاف العراقیه در ادامه این جریان ابتدا تحریم پارلمان و پس از صدور حکم بازداشت طارق العاشمی، تحریم کابینه را اعلام کرد تا تلاش‌های خود را برای انحلال دولت مالکی وارد فاز جدیدی کند.

طارق الهاشمی و صالح المطلق افرادی هستند که نامشا‌ن در کنار برخی دیگر از مقام‌های العراقیه در فهرست متهمان حملات تروریستی این کشور از جمله طرح ترور نوری مالکی قرار دارد. همچنین صالح المطلق همان کسی است که به‌خاطر همکاری با حزب بعث از فعالیت سیاسی در زمان انتخابات پارلمانی عراق منع شده بود و تنها با فشارهای سیاسی ائتلاف العراقیه توانست به پست معاونت نخست‌وزیر دست پیدا کند. برای روشن شدن حمایت‌های خارجی، باید به یاد آورد که انقلابیون لیبی در زمان ورود به ساختمان سازمان اطلاعات رژیم قذافی در طرابلس اسنادی به دست آوردند که ارتباط و همکاری رژیم قذافی را با وابستگان به حزب بعث برای کودتای نظامی علیه دولت مالکی نشان می‌داد.

اسنادی که سایت ویکی‌لیکس از سفارتخانه‌های آمریکا منتشر کرده هم نشان می‌دهد که پادشاه عربستان به‌شدت نگران نفوذ ایران در عراق با متلاشی شدن حزب بعث است و به دیپلمات‌های آمریکایی اعلام کرده که واشنگتن، عراق را در «سینی طلایی» تقدیم ایران کرده است.

هفته گذشته که آخرین خودروهای زرهی نیروهای آمریکایی‌ با خروج از عراق وارد کویت شدند همه از نگرانی شدید دولت واشنگتن درباره کاهش نفوذ این کشور در عراق خبر داشتند و مالکی در سفر خود به واشنگتن به‌ویژه با موضع‌گیری خود درباره سوریه نشان داد که دست بسته حرف‌های مقام‌های واشنگتن را نمی‌پذیرد. ائتلاف العراقیه و وابستگان به حزب بعث اکنون به هر اقدامی دست می‌زنند تا آتش درگیری‌های قومی و مذهبی در این کشور را شعله‌ور کنند؛ توطئه‌ای که هدف نهایی آن تجزیه عراق است.

کد خبر 154666
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز