سه‌شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۰ - ۱۷:۳۲
۰ نفر

عبدالله‌ آلبوغبیش: در کنار خسارت‌های کلان اقتصادی، نظامی، اجتماعی، جانی و مالی فراوانی که حمله نظامی آمریکا به عراق، برجای گذاشت، یکی از مهم‌ترین خسارت‌هایی که این کشور در‌پی این حمله متحمل شد و چندان بدان پرداخته نشد، موضوع حذف فیزیکی نخبگان، اندیشمندان و چهره‌های علمی عراق بود.

iraq

در اسنادی که سایت افشاگر ویکی‌لیکس منتشر کرده، شمار نخبگان قربانی شده عراقی از سال 2003 بیش از 300 نفر اعلام شده‌است. این سایت با اشاره به اینکه در جریان حذف این شخصیت‌ها 2 نهاد بسیار مهم نقش اساسی و کلیدی داشته‌اند، تاکید کرده است که وزارت دفاع آمریکا و سازمان جاسوسی اسرائیل (موساد) 2 نهادی هستند که عملیات ترور نخبگان علمی عراق را هدایت و اجرایی می‌کرده‌اند.

این افشاگری در حالی صورت گرفت که وزارت خارجه آمریکا هم در آخرین هفته‌های دولت جورج بوش پسر، گزارشی را تهیه کرد که براساس آن، نقش خطرناک آمریکا در همکاری با موساد به‌منظور تسهیل فعالیت جاسوسان اسرائیلی با هدف ترور هدفمند دانشمندان هسته‌ای عراق بیان و اعلام شده است که شمار دانشمندان ترورشده از سال 2003 تا روزهای پایانی ریاست‌جمهوری بوش، به حدود 350 دانشمند و کارشناس هسته‌ای و 300 استاد دانشگاه بالغ شده است.

در همین راستا، کنگره آمریکا در سال 2003 قانونی را تحت عنوان مهاجرت دانشمندان عراقی تصویب کرده بود که براساس آن به دانشمندانی که حاضر به اعطای اطلاعات درست درباره برنامه‌های تسلیحاتی عراق باشند، اقامت دائمی در آمریکا اعطا می‌شود. پس از اشغال عراق، ردیابی نخبگان عراقی و در صدر آنان دانشمندان هسته‌ای عراقی در صدر اولویت‌های واشنگتن قرار گرفت و کوشید تا فهرستی از آنان و به‌ویژه دانشمندان سهیم در برنامه تسلیحاتی عراق، به دست آورد. آمریکا پس از شناسایی آنان، کوشید تا گزینه‌هایی را فرارویشان قرار دهد که براساس آن، یا در داخل کشور عراق به شرط عدم‌ارائه اطلاعات و دانش خویش به کشورهای تعریف شده از سوی آمریکا، فعالیت کنند، یا اینکه به فعالیت در آمریکا تشویق می‌شدند.

در این راستا وزارت خارجه آمریکا ابتکار عملی را تحت عنوان ابتکار عمل حمایت از دانش، فناوری و مهندسی عراق ارائه داد که بودجه آن به 20 میلیون دلار بالغ می‌شد. علاوه بر آن، به بسیاری از این دانشمندان پیشنهاد فعالیت در اراضی اشغالی داده شد. در این بین، افرادی که این پیشنهادات را رد کردند، بازداشت و شکنجه شدند که یکی از آنان، هدی عماش کارشناس باکتری سیاه زخم بود. عملیات‌های ترور و ربایش نه تنها دانشمندان و استادان دانشگاه‌ها بلکه پزشکان را نیز هدف قرار داد به‌طوری که در سال 2004، 10درصد از پزشکان در بغداد مجبور به کنار نهادن فعالیت خود شدند.

براساس مطالعات وزارت بهداشت عراق، بیش از 160 پزشک ربوده و 25 نفر دیگر کشته شده و حدود 1000 نفر از آنان مهاجرت کرده‌اند. در این راستا، دولت عراق ضمن تشکیل کمیته جلوگیری از پدیده ربایش و تهدید دانشمندان و پزشکان، به آنان اجازه حمل سلاح برای دفاع از خود داد. در گزارش وزارت خارجه آمریکا که ویکی‌لیکس آن را منتشر کرده است برخی از این دانشمندان مراحل طولانی و متعددی از بازجویی و تحقیقات را پشت سر می‌گذارند تا زمینه برای شکنجه آنان هم مهیا شود.

کمااینکه براساس این گزارش، رژیم صهیونیستی معتقد بوده و هست که زنده ماندن این دانشمندان خطری برای امنیت این رژیم درصورت برقراری آرامش در عراق و فراهم شدن زمینه برای فعالیت آنان تلقی می‌شود. در پی این موضع رژیم صهیونیستی، پنتاگون ضمن تایید این نظر درباره ضرورت حذف دانشمندان و استادان هسته‌ای، تصمیم گرفت که یگان‌هایی از کماندوهای اسرائیلی این ماموریت را به انجام برسانند.

تلاش برای جلوگیری از بازسازی توان علمی عراق در مسائل هسته‌ای، جلوگیری از ورود دانشمندان و نخبگان هسته‌ای به کشورهای عربی یا اسلامی که احتمال می‌رود از آنان در برنامه‌های سری بهره گیرند و از میان بردن آنها و نیز ایجاد هراس در میان دیگر دانشمندان عرب از اندیشیدن در باب چنین مسائلی، اهدافی است که واشنگتن و سازمان جاسوسی اسرائیل از ورای این ترورها، ترسیم کرده‌اند.

کد خبر 154442
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز