گروه سیاسی: نزدیک به یک ماه پس از انتشار گزارش پرحرف و حدیث یوکیا آمانو درباره برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران و تحریم‌هایی که به بهانه همین گزارش علیه ایران اعمال شد، کشورهای عضو گروه 1+5 دچار افتراق در تصمیم‌گیری‌ها شده‌اند، برخی از اعمال تحریم‌های بیشتر سخن می‌گویند و برخی دیگر اصرار به ازسرگیری مذاکرات دارند.

سازمان ملل

در کنار دست و پنجه نرم‌کردن‌های فرانسه و آمریکا برای اعمال تحریم‌های نفتی و تحریم بانک مرکزی ایران، گیدو وستروله وزیر خارجه آلمان در نشست خبری که پس از جلسه شورای روسیه-ناتو در بروکسل برگزار شد، ضمن طرح دوباره نگرانی بی‌دلیل غرب در مورد برنامه هسته‌ای ایران از وجود فرصت مناسب برای مذاکره با تهران خبر داد.

پیش از این کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز با بیان اینکه از دلیل به تاخیر افتادن پاسخ ایران به آخرین نامه‌اش اطلاعی ندارد، از تمایل اروپایی‌ها برای بازگشت به میز مذاکرات سخن گفته بود. او به نامه خود به سعید جلیلی دبیر شورای‌عالی امنیت ملی اشاره کرده و گفته بود که همچنان منتظر پاسخ سعید جلیلی به آخرین نامه‌‌اش است و نمی‌داند که چرا این پاسخ تا این لحظه به تأخیر افتاده است. برخی تحلیلگران تاخیر در ادامه مذاکرات را به کاهش روابط بین ایران و انگلیس نیز پیوند می‌زنند اما رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص تحولات اخیر در روابط تهران- لندن و تاثیر احتمالی آن بر روند مذاکرات گروه 1+5 گفته است به‌صورت رسمی چیزی در این زمینه اعلام نشده است و فکر نمی‌کنم این مسائل تغییری در روند مذاکرات و ترکیب کشورهای حاضر در آن ایجاد کند.

جلیلی در مسکو

جلیلی اما ظاهرا در سکوت خبری، سفری به مسکو انجام داده است؛ سفری که دیروز معاون وزیر امور خارجه روسیه از آن پرده برداشت و با اعلام این خبر که دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران در حال حاضر در مسکو به سر می‌برد، تاکید کرد که شواهدی دال بر وجود فعالیت‌های نظامی در برنامه هسته‌ای ایران در دست نیست.

سرگئی ریابکوف، که در برنامه شبکه تلویزیونی روسیه 24 حضور یافته بود تاکید کرد که ما دارای اسناد بررسی‌شده‌ای در این باره هستیم که در آن اطلاعات موثقی که تایید‌کننده وجود بخش نظامی در برنامه هسته‌ای ایران باشد، وجود ندارد.

وی افزود: باید از طریق مذاکرات تردید‌های باقیمانده را رفع کرده و به تعدادی ازمسائل خاتمه داد و در این راستا مهم است که ایران به‌طور تنگاتنگ با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند.ریابکوف با اشاره به اینکه ایران اجازه ورود ناظران بین‌المللی به تاسیسات هسته‌ای خود را می‌دهد گفت: آنها ماه اوت سال‌جاری علاوه بر بازرسی‌های منظم فعلی، گروه بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به تعدادی از تاسیسات هسته‌ای خود دعوت کردند. آنها در ماه نوامبر دوباره گروه بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به بازدید از تاسیسات هسته‌ای خود دعوت کردند. ما معتقدیم که این تجلی راهکار مسئولانه و حسن نیت است و البته امیدواریم این دعوت‌ها بی‌جواب نمانند.

نباید با ایران شوخی کرد

در کنار اینگونه اظهارات، اگر رژیم صهیونیستی که چند روز قبل از انتشار گزارش آمانو تهدیدهای نظامی خود را آغاز کرده بود ، با مشاهده واکنش‌های ایران کاملا عقب نشست، اما همچنان توصیه‌های مقامات غرب به رژیم صهیونیستی تمامی ندارد.
ریابکوف با اشاره به مذاکرات چندی‌پیش خود با وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی گفت: ما اسرائیل را از لغزیدن به سوی تصمیم‌گیری احتمالی درخصوص آغاز عملیات جنگی بر حذر داشته‌ایم.

عبدالله گل رئیس‌جمهور ترکی نیز در گفت‌وگو با شبکه خبری فرانسه 21 حمله رژیم صهیونیستی به ایران را به مثابه آتش زدن بنزین خواند و تاکید کرد: نباید با ایران شوخی کرد.به گزارش مهر، عبدالله گل در این گفت‌وگو اظهار داشت: به‌نظر من اسرائیل با حمله نظامی به تهران مرتکب اشتباه بزرگی می‌شود زیرا ایران کشوری نیست که کسی بخواهد با آن شوخی کند.

اختلاف نظر جمهوری‌خواهان و دمکرات‌ها

جمهوری‌خواهان و دمکرات‌ها با وجود مخالفت دولت اوباما با تحریم بانک مرکزی ایران بر عقایدشان پافشاری می‌کنند و قصد تغییر در تحریم‌ها را ندارند.خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: دولت اوباما استدلال می‌کند که اعمال مجازات‌های شدید به تضعیف تلاش بین‌المللی منجر خواهد شد که تهران را هدف گرفته است و در نهایت به بالا رفتن بهای نفت منجر می‌شود که به ایران کمک خواهد کرد. قانونگذاران آمریکایی در حال پیشبرد تحریم‌هایی علیه بانک‌های خارجی هستند که با بانک مرکزی ایران تبادلات مالی دارند.

جمهوری‌خواهان و دمکرات‌ها با نگاهی به انتخابات سال 2012 قصد دارند به نمایش جنگ‌طلبی در قبال ایران و حمایت از رژیم صهیونیستی بپردازند چراکه برای یهودیان آمریکایی که در انتخابات شرکت می‌کنند و به احزاب سیاسی کمک مالی می‌کنند، این موارد موضوعاتی مهم محسوب می‌شوند. وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز در پیش‌نویس نشست این اتحادیه در بروکسل در اعمال تحریم‌های نفتی علیه ایران به توافق نرسیدند.

کد خبر 153416
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز