گروه شهری: وضعیت بودجه حمل‌ونقل عمومی تهران و کلانشهرها از مهم‌ترین موضوعاتی است که همچنان از سوی نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و شورای اسلامی شهر تهران پیگیری می‌شود.

مترو

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: نمایندگان مجلس از نظر قانونگذاری برای پیشرفت حمل‌ونقل عمومی کشور اقدامات خوبی انجام داده‌اند اما دولت آنها را اجرا نکرده است. علی مطهری افزود: به‌عنوان نمونه می‌توان به قانون اختصاص 2میلیارد دلار تسهیلات ارزی به متروی تهران و کلانشهرها اشاره کرد که اقدام بسیار خوبی بود ولی‌ متأسفانه دولت آن را اجرا نکرد.

مطهری با تأکید بر اینکه دولت قوانین را خیلی جدی نمی‌گیرد، اظهار کرد: بعضی از این قوانین اصلاً اجرا نشده و تعدادی هم ناقص اجرا شده و در واقع عملکرد مجلس از جنبه نظارتی ضعیف بوده و نمایندگان مجلس باید در زمینه نظارت جدی‌تر باشند.
وی با اشاره به اینکه مجلس باید برای خودش و قانونی که مصوب می‌کند ارزش قائل شود، تصریح کرد: نباید دولت در مقابل قانونی که مجلس تصویب می‌کند، بایستد و به‌صورت علنی اعلام نماید آن قانون را اجرا نمی‌کند و پس از آن هم اتفاقی نیفتد.

همچنین موسی‌الرضا ثروتی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی هم با انتقاد از اجرایی نشدن قانون مدیریت مصرف سوخت اعلام کرد: دولت از نظر قانونی اجازه ندارد یارانه‌های مصوب بودجه سالانه در بخش حمل‌ونقل عمومی را با یارانه‌های بخش هدفمندسازی یارانه‌ها تجمیع کند.

وی با تاکید بر اینکه در بودجه سالانه، یارانه‌های بلیت براساس سهم حداقل یک سوم دولت از بهای تمام شده بلیت اتوبوس و مترو درنظر گرفته شده، گفت: یارانه بلیت براساس قیمت تمام‌شده هزینه جابه‌جایی مسافر با اتوبوس و مترو بوده و با موضوع یارانه‌هایی که از محل هدفمند کردن یارانه‌ها باید به حمل‌ونقل عمومی تخصیص یابد، متفاوت است.

وی افزود: در مورد یارانه طرح هدفمندکردن یارانه‌ها، نمایندگان مجلس بر این نظر بودند که با اجرای این طرح به‌دلیل آزادسازی قیمت سوخت به بخش حمل‌ونقل عمومی فشارهایی وارد می‌شود و به همین دلیل حمل‌ونقل مانند بخش‌های تولید و کشاورزی باید یارانه دریافت کند و به همین دلیل سهم شهرداری‌ها از یارانه هدفمندکردن، مربوط به بار مالی ناشی از آزادسازی قیمت حامل‌های سوخت و تاثیر آن بر حمل‌ونقل عمومی است.

این در حالی است که نایب رئیس فراکسیون مدیریت شهری نیز از دستور رئیس‌جمهور به بانک‌های دولتی برای ممانعت از پرداخت تسهیلات به شهرداری‌ها انتقاد کرد و گفت: در شرایطی که توسعه حمل‌ونقل عمومی هر روز ضرورت بیشتری پیدا می‌کند، دولت به بانک‌ها دستور می‌دهد که تسهیلاتی در اختیار شهرداری‌ها قرار ندهند.

انوشیروان محسنی بندپی تاکید کرد: نمی‌دانیم دلیل این رفتارهای رئیس‌جمهور چیست. آیا شهرداری کار خلاف عقل و کارشناسی انجام می‌دهد؟! درحالی‌که همه باید برای توسعه حمل‌ونقل عمومی متحد شویم، این مقاومت‌ها و مقابله‌ها چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟

افزایش نظارت نمایندگان

از سوی دیگر حسن بیادی، نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواست در مورد عدم‌پرداخت سهم حمل‌ونقل عمومی از بودجه‌های سالانه در چند سال اخیر به مردم پاسخگو باشند. وی با اشاره به اینکه عدم‌اجرای مصوبات مجلس در بخش حمل‌ونقل عمومی سبب صدمه به مردم شده، افزود: لازم است نمایندگان به تحقق بودجه مصوب در بخش حمل‌ونقل عمومی به‌صورت جدی کمک کنند و با عمل به وظایف نظارتی خویش بر نهادهای مربوطه، نظارت اثربخش و کارآمد داشته باشند.

بیادی با بیان اینکه درصورت عدم‌اجرای مصوبات مجلس شان نمایندگی مخدوش می‌شود، تصریح کرد: نمایندگان مردم نباید با مصلحت اندیشی، شان نظارتی خویش را کمرنگ کنند چرا که این رفتار مغایر با قانون اساسی است.

کد خبر 153309
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز