چهارشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۰ - ۱۴:۴۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: انتخابات دوما مسکو را به هم ریخته است. ناخشنودی از حاکمان چندین ساله به زودی برطرف نخواهد شد. یک مجری سرشناش تلویزیون می‌گوید: پوتین دیگر محبوب روسیه نیست.

روسیه تظاهرات

به گزارش ایسنا به نقل از اشپیگل، روسها روز یکشنبه به پای صندوق‌های رای رفتند تا نمایندگان پارلمان آتی را برگزینند. انتخاباتی که با جنجال فراوان همراه بود و اعلام نتایجش روسیه را به هم ریخت.

 "بنیامین بیدر"، خبرنگار "اشپیگل" در مسکو رخدادهای روسیه را پس از اعلام نتایج انتخابات دوما این‌گونه گزارش می‌کند:

 «رای دهندگان روس، ولادیمیر پوتین را تنبیه کردند و اکنون اعتراض‌ها در خیابان شدت و قوت می‌گیرد. با این همه پلیس نیز از خود واکنش تندی نشان داده و صدها معترض را دستگیر کرده است. مسکو برای آرام کردن اوضاع وعده "پوتین جدید"ی را می‌دهد.

 میدان پیروزی در قلب مسکو به اتاق نشیمن مخالفان کرملین تبدیل شده بود. هر دو ماه یکبار اتحادی از وکلا، هواداران احزاب لیبرال و بلشویک‌ها در این میدان گردهم می‌آمدند. آنها خود را "مدافعان اصل 31 قانون اساسی" می‌نامیدند؛ اصلی که آزادی تجمعات شهروندان روس را تضمین می‌کند.

 این بار پای بسیاری از مخالفان ولادیمیر پوتین به این میدان نرسید. "یابلوکو"، از احزاب مخالف روسیه روز سه شنبه قصد داشت در این میدان در اعتراض به انتخابات جنجال‌برانگیز پارلمانی دست به راهپیمایی بزند. یابلوکو تنها حزب مخالفی بود که توانست در انتخابات شرکت کند ولی تنها سه درصد آرا را از آن خود کرد.

 از ساعت‌ها پیش نیروهای امنیتی خود را به مرکز شهر رسانده بودند. از این گذشته هزاران هوادار کرملین هم در این میدان حضور داشتند؛ از جمله اعضای "گارد جوانان" که شاخه جوانان حزب "روسیه متحد" - حزب پوتین - شمرده شده و همراه با فعالانی از دیگر احزاب میدان پیروزی را از آن خود کرده و فریاد "روسیه، مدودف، پیروزی" را سر می‌دادند.

 کرملین از ترس "انقلاب نارنجی اوکراین" گارد جوانان را تشکیل داد و این گارد اکنون ماموریت خود را به انجام می‌رساند: آنها کمک می‌کنند تا اعتراض‌ ناراضیان سرکوب شود.

 زمانی که "سرگئی میتروخین"، رئیس حزب یابلوکو و نامزد اصلی حزب در انتخابات دوما خود را به میدان پیروزی رساند، برای بیشتر هواداران وی در میدان جایی نبود و گارد جوانان راه را بر هواداران وی بسته بودند. یکی از جوانان هوادار کرملین با بلندگویی در دست از باجه تلفنی در گوشه میدان بالا رفته و تلاش کرد جو را به سود خود متشنج کند. در مقابل میتروخین از مامور پلیس درخواست ‌کرد: "لطفا تحریک‌کنندگان را بازداشت کنید!" مامور هم به او پاسخ داد: "از راهنمایی شما ممنونم!"

 مردی قوی در میان جمعیت فریاد کشید: "این ماموران پلیس شرم‌آور هستند!" و در چشم برهم زدنی دستگیر شد. رسانه‌های روسی می‌گویند بیش از 300 تن از مخالفان کرملین بازداشت شده‌اند. حتی "بوریس نمزوف"، از رهبران مخالفان و از اعضای پیشین کابینه نیز در میان دستگیرشدگان است. پلیس گزارشگران و عکاسان را از میدان پیروزی دور می‌کرد. آنها معترضان را به داخل اتوبوس‌ها و ماشین‌های پلیس می‌بردند ولی از باتوم استفاده نکردند.

 مقام‌های روس در نشان دادن واکنش شدید در برابر مخالفان مصمم بودند. "دیمیتری پسکف"، سخنگوی ولادیمیر پوتین تاکید می‌کند، راهپیمایی‌های غیرقانونی و غیرمجاز باید متوقف شوند. "آلکسی ناوالنی"، وبلاگ‌نویس و از رهبران مخالفان کرملین که روز دوشنبه دستگیر شده بود، به 15 روز زندان محکوم شده است.

 رئیس شبکه رادیویی معروف "اکو مسکو" در واکنش به این حکم در پایگاه اینترنتی توییتر نوشت: این حکم اشتباهی سیاسی است. زندان تنها پشتیبانی از این وبلاگ‌نویس را تقویت خواهد کرد.

 هکرها همانند روز یکشنبه به وب سایت‌های روسی حمله کرده و بسیاری از سایت‌های محبوب در روسیه برای چندین ساعت از دسترس کاربران خارج شده بود. مخالفان برای سازماندهی خود به ویژه از سایت توییتر بهره گرفتند تا آنجا که "میدان پیروزی" در عرض چند ساعت یکی از پربازدیدکننده‌ترین واژگان در این سایت بود.

 رهبران روسیه هم بیکار ننشسته و از خود واکنش نشان دادند. پوتین از نوگرایی جدی و بنیادین در تشکیل دولت وعده داد و همزمان تهدید کرد: باید با شدیدترین شیوه برابر همه آنانی که در آسیب زدن به حقوق انسانی نقش دارند، ایستاد.

 وی با وجود زیان جدی حزب روسیه متحد از نتیجه انتخابات مجلس دوما ابراز رضایت داشت: "بله. زیان‌هایی داشتیم ولی این موضوع برای هر نیروی سیاسی، به ویژه آنهایی که بار مسئولیت کشور را به دوش می‌کشند، اجتناب‌ناپذیر است." روسیه متحد 49 درصد آرا را در انتخابات یکشنبه از آن خود کرد که 15 درصد کمتر از انتخابات پیشین پارلمانی بود.

 پوتین مارس آینده در انتخابات ریاست جمهوری حاضر خواهد شد. پیروزی وی قطعی به نظر می‌رسد ولی با توجه به اعتراض‌های دور از انتظار اخیر او در انتخابات تنها نخواهد بود. پسکف، سخنگوی وی در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی گفت، مرد قدرتمند روسیه با ایده‌ها و پیشنهادهایی تازه وارد میدان شده و روسیه با پوتین جدیدی رو‌به رو خواهد شد. وی برای بهبود شرایط در کشور از اندوخته‌ای درونی برخوردار است. نخست‌وزیر کنونی می‌خواهد سیاستمداری مستقل به نظر رسیده و هرگز با حزب در ارتباط مستقیم نباشد. او به شکلی نادرست نشان داده شده است.

 با این همه، ناخشنودی در روسیه از حاکمان قدیمی به زودی از میان نخواهد رفت. ولادیمیر پوزنر، مجری سرشناش تلویزیونی می‌گوید: "پوتین مدتهاست که دیگر محبوب روسیه نیست.»

کد خبر 153183
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز