علی اصغر محمدی : یا حسین، یا ابوالفضل، آخرین جملاتی بود که یاران سفر کرده در واپسین لحظات زندگی‌شان بر زبان آوردند و پس از آن صدای مهیب انفجار هواپیمای سی- 130 نیروی هوایی ارتش که در شهرک توحید تهران(حوالی فرودگاه مهر‌آباد) سقوط کرد.

 شهادت اصحاب رسانه

عقربه‌های ساعت 13 و 21 دقیقه روز سه‌شنبه 15 آذر‌ماه سال 84 را نشان می‌داد که یک فروند هواپیمای سی-130 ارتش، حامل خبرنگاران، عکاسان و تصویربرداران رسانه‌های داخلی برای پوشش خبری رزمایش «عاشقان ولایت» به مقصد بندر‌عباس پرواز کرد.

البته این هواپیما با چند ساعت تاخیر از فرودگاه مهر‌آباد تهران بر‌خاسته بود. پس از سپری شدن 8 دقیقه از بر‌خاستن، خلبان هواپیما به‌علت بروز نقص فنی در موتور شماره4 اعلام حالت اضطراری کرده و با هماهنگی‌های لازم با برج مراقبت فرودگاه مهرآباد، به سمت مبدا باز‌می‌گردد.هواپیما حین بازگشت به مهر‌آباد به ساختمان‌های شهرک توحید در مجاورت فرودگاه برخورد ‌کرده و ۹۴ سرنشین آن‌که ۶۸ نفر از آنان اصحاب رسانه بودند شهید می‌شوند.

مرگ گاهی ریحان می‌چیند

15 آذر 84 با اعلام سقوط هواپیمای سی-130 در شهرک توحید، داغ بزرگی بر دلمان نشست. سرنشینان این هواپیمای نظامی برای پوشش خبری رزمایش می‌رفتند اما سرنوشت چیز دیگری برای آنها رقم زد و همگی به شهادت رسیدند.
به جرأت می‌توان گفت 15آذر‌ماه 84 یکی از روزهای تلخ و سیاه برای اصحاب‌رسانه بود؛ روزی که در آن جمعی از بهترین یارانشان در حادثه‌ای دلخراش، نا‌باورانه به شهادت رسیدند.

محمد کربلایی‌‌احمد، یکی از همکاران صدیق و پرتلاشمان در روزنامه همشهری بود که در این سانحه به درجه رفیع شهادت نائل آمد. کربلایی‌احمد، خبرنگار- عکاس همشهری بود که از ابتدای انتشار روزنامه همشهری در سرویس عکس مشغول به‌کار شد و نیمه آذر سال 84 به لقاء‌الله پیوست.

بررسی مجدد پرونده سی- 130

پس از 6 سال از شهادت اصحاب رسانه، تابستان امسال اعلام شد که پرونده سقوط هواپیمای سی-130 حامل خبرنگاران با دستور آیت‌الله آملی لاریجانی و احراز خلاف شرع بودن حکم پرونده مجددا رسیدگی می‌شود.رای اولیه دادگاه افکار عمومی را قانع نکرد، البته خانواده برخی از شهدا نیز به رای صادره اعتراض کردند ولی تاکنون از سرانجام بررسی مجدد پرونده سی- 130 خبری منتشر نشده است.

پس از این سانحه بود که مسئولان وعده پیگیری و برخورد با مسببان را دادند و رسانه‌ها نیز همینطور ولی ظاهرا گذر زمان روی همه وعده‌ها غبار فراموشی نشانده و دیگر خبری از پیگیری و برخورد با مقصران اصلی نیست.

البته اصحاب رسانه نیز نشان دادند که در انعکاس مسائل و مشکلات همه اقشار مردم مصمم هستند به جز اموری که مربوط به‌خودشان است، شاید علت این امر بی‌شمار بودن مشکلات مردم است که خبرنگاران مطالبات صنفی خویش را فراموش می‌کنند. ششمین سالگرد شهادت اصحاب رسانه، مصادف است با روز عاشورای حسینی، همه آنان نیز عاشق سرور و سالار شهیدان و اهل‌بیت(ع) بودند و آخرین کلامشان نیز یاحسین و یا ابوالفضل بود.‌ به هر روی امیدواریم قوه قضاییه با بررسی همه جوانب با مسببان این سانحه دلخراش به‌گونه‌ای برخورد کند تا افزون بر قانع شدن افکار عمومی جامعه، شاهد تکرار چنین حوادثی نباشیم. یاد و خاطره خبر‌سازانی که خود به تلخ‌ترین خبر تبدیل شدند گرامی باد.

کد خبر 152910
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز