همشهری آنلاین: کاظم غریب‌آبادی، سفیر ایران در لاهه، آمریکا را به خاطر نقض پیمان‌های بین‌المللی خلع سلاح با ادامه انباشتن سلاح‌های شیمیایی محکوم کرد.

کاظم غریب آبادی

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از پرس تی‌وی، غریب‌آبادی گفت، آمریکا طبق کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی باید همه سلاح‌های شیمیایی خود را تا 29 آوریل 2012 نابود کند؛ که این آخرین ضرب‌الاجل تمدید شده برای نابودی کامل سلاح‌های شیمیایی است.

وی افزود، با این وجود واشنگتن رسما اعلام کرده است که قادر به انجام این کار در ضرب‌الاجل نهایی تمدید شده نخواهد بود.

این دیپلمات ایرانی بیان کرد، آمریکا قصد دارد تمام سه نوع سلا‌های کشتار جمعی از جمله سلاح‌های اتمی، شیمیایی و میکروبی را حفظ کند.

وی افزود، موضوع نقض آشکار مقررات کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی و مثال بارزی از شکست آمریکا در پیروی از قوانین بین‌المللی است.

غریب‌آبادی خاطرنشان کرد، متاسفانه این رویکرد آمریکاست و تمایل به تضعیف معاهدات بین‌المللی به ویژه در زمینه کنترل تسلیحات و خلع سلاح دارد.

وی با بیان این که آمریکا از معاهده بین‌المللی خلع سلاح معاف نیست تاکید کرد که ذخایر سلاح‌های شیمیایی آمریکا صلح و امنیت بین‌المللی را به خطر خواهد انداخت.

این دیپلمات ایرانی در ادامه گفت، براساس این کنوانسیون، زمانی که یک کشور دارای سلاح‌های هسته‌ای و شیمیایی از پیروی از تعهداتش سر باز زند، مجمع عمومی و شورای امنیت سازمان ملل باید مطلع شوند.

غریب‌آبادی تاکید کرد، ایران به عنوان یکی از قربانیان سلاح‌های شیمیایی به آمریکا اجازه نادیده گرفتن کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی را نخواهد داد.

کد خبر 152171
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز