گروه اقتصادی: نخستین اجلاس سران 12کشور عضو مجمع کشورهای صادرکننده گاز در دوحه قطر در حالی به کار خود پایان داد که سران کشورهای روسیه، مصر، لیبی و ونزوئلا در این نشست حضور نیافتند و حضور رئیس‌جمهور کشورمان در این نشست نیز در آخرین لحظات منتفی شد.

محمد علی خطیبی،

با محمد علی خطیبی، نماینده ایران در اوپک و مجمع کشورهای صادر‌کننده گاز گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • علت عدم‌حضور رئیس‌جمهور کشورمان در اجلاس اخیر دوحه چه بود؟

ما هم منتظر حضور رئیس‌جمهور کشورمان در این اجلاس بودیم اما ظاهرا در آخرین لحظه برنامه ایشان تغییر یافت و وزیر نفت در این اجلاس شرکت کرد. با وجود این باید علت این عدم‌حضور را از دفتر رئیس‌جمهور پیگیری کنید.

  • آیا این موضوع ارتباطی با عدم‌حضور روسای جمهور برخی کشورها مانند روسیه و ونزوئلا نداشته است؟

تا جایی که اطلاع دارم علت عدم‌حضور رئیس‌جمهور کشورمان در این اجلاس این موضوع نبوده است؛ چرا که همه منتظر حضور رئیس‌جمهور در این اجلاس بودند اما در آخرین لحظات برنامه تغییر کرد.

  • عدم‌حضور روسای جمهور کشورهای صادرکننده گاز مانند ایران و روسیه در این اجلاس به نوعی موجب تضعیف اتحادیه صادرکنندگان گاز نیست؟

تصمیمات سالانه در اجلاس وزرای مجمع کشورهای صادرکننده گاز صورت می‌گیرد و معمولا همانند اوپک اجلاس سران هر چند سال یک بار با فاصله‌هایی تشکیل می‌شود و این نشست‌ها به نوعی برای حمایت و تقویت سازمان برگزار می‌شود اما تصمیمات سالانه این سازمان‌ها معمولا در همان نشست‌ هیأت‌های عامل و وزارتی اتخاذ می‌شود. مبنای کار برای تصمیم‌گیری‌ها نیز اجلاس‌های وزارتی است که در اوپک نیز هر سال 2 بار تشکیل می‌شود. در واقع اجلاس سران به نوعی تقویت‌کننده سازمان اوپک یا اوپک گازی خواهد بود.

  • به‌نظر می‌رسد کشورهای عضو، چندان جدیتی برای تقویت این نهاد ندارند؟

معتقدیم که این مجمع روند تکاملی خود را طی کرده و هر روز بهتر از روز قبل شده است. سازمان کشورهای صادرکننده گاز سازمان جوانی است که برای نقش‌آفرینی در بازار نیازمند طی روند تکاملی است. در این مدت کم روند تکاملی خوبی داشته است؛ به‌طور نمونه در بیانیه اجلاس سران یا بیانیه اجلاس‌های وزارتی که بر آن تأکید شده این است که مجمع به‌دنبال قیمت‌های منصفانه گاز است، قیمت‌هایی که حداقل با نفت یا فراورده‌های نفتی برابری داشته باشد که به منزله افزایش قیمت گاز خواهد بود.

  • ظاهرا دبیر کلی این اتحادیه همچنان از دست ایران خارج است، چرا؟ آیا تلاش لازم در این زمینه صورت‌می‌گیرد؟

این نشست نخستین تجربه کشورهای صادرکننده گاز برای سران بوده است. در اجلاس سران اصلا در مورد دبیر کلی بحث نشد چرا که اجلاس سران در مورد مسائل اجرایی بحث نمی‌کند و بیشتر از اهداف و اصول مجمع حمایت می‌شود. با وجود این همیشه برای دبیر کلی حضور فعال داشته و سعی کرده‌ایم در این زمینه با جدیت عمل کنیم اما به‌دست آوردن دبیر کلی نیازمند اجماع بوده و هر کشوری که بخواهد این سمت را به دست آورد باید موافقت همه اعضا را داشته باشد و چنانچه یک عضو نیز با این امر مخالفت کند، امکان‌پذیر نخواهد بود. برای محل دبیرخانه یا دبیر کلی در مراحل مختلف تلاش کرده‌ایم و باز هم به این تلاش‌ها ادامه خواهیم داد. قرار است در سال 2013 کشورمان میزبان کشورهای صادر‌کننده گاز باشد و وزیر نفت ایران ریاست اجلاس وزارتی را بر عهده خواهد داشت.

 

کد خبر 151319
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز